اخبار روز

آیا دولت قصد دارد «یارانه» را قطع کند؟

 

به گزارش پی ام آپ، علیرضا عسگریان معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت شورای عالی استان ها گفت:  نمایندگان شورای عالی استان‌ها چکیده ۱۲۶ هزار عضو شورای کشور هستند و این معدل بسیار خوبی از نمایندگی مردم است‌.

عسگریان درباره سوالات نمایندگان توضیح داد: در سال 79 یارانه غیرمستقیم حذف و یارانه نقدی پرداخت شد. قرار بود این یارانه ها در سه قسمت پرداخت شود. 50 درصد به مستضعفان و نیازمندان، 30 درصد به صنایع و 20 درصد صرف پروژه های عمرانی شود. چون در آن سال ها زیرساخت های مناسب وجود نداشت، 106 درصد یارانه به 69 میلیون نفر اختصاص یافت و بخشی نیز صرف کارهای معوقه دولتی شد.

وی افزود: سیاست یارانه ها این بود که قشر کم درآمد از یارانه برخوردار شوند و عقل، عدالت و شرع نیز بر این موضوع تاکید دارند. این در صورتی است که اکنون 79 میلیون و 600 هزار نفر یارانه دریافت می کنند.

عسگریان گفت: سال گذشته 45 هزار و 500 تومان یارانه داده شد و کل مبلغ 3 میلیارد تومان بود و در صورت حذف ارز ترجیحی، میزان یارانه به 29 میلیارد تومان افزایش یافت.

معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهزیستی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سالانه 320 میلیارد تومان به 79 میلیون و 600 هزار نفر یعنی نزدیک به 80 میلیون نفر یارانه پرداخت می شود و اگر به محصولات برگ اضافه شود به 400 می رسد. میلیارد. تومان که حجم بسیار بالایی است. این یارانه سفره مردم بود و به دلیل نبود زیرساخت ها به درستی هدایت نشد.

وی با بیان اینکه یارانه فقط نقدی پرداخت نمی شود، تصریح کرد: پیش از این بزرگ ترین کالای قاچاق کشور دارو بود چرا که با توجه به تخصیص یارانه، قیمت دارو نسبت به کشورهای همسایه ارزان تر است.

۱۸ درصد سوخت را ۲ صدک بالایی مصرف می‌کنند

عسگریان تصریح کرد: در حوزه سوخت یارانه های زیادی داده می شود در حالی که 18 درصد سوخت توسط 2 صدک برتر مصرف می شود. این در حالی است که دهک های پایین مقدار کمی مصرف می کنند.

معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یارانه های بسیار زیادی در حوزه های مختلف پرداخت می شود، گفت: یارانه های زیادی در حوزه انرژی داده می شود و به همین دلیل مصرف انرژی بسیار بالاست. . اگر به کشورهای دیگر توجه کنیم، متوجه می شویم که هزینه مصرف انرژی چقدر بالاست. این یارانه ها انرژی را تقریباً به صورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است.

وی تصریح کرد: یارانه ها باید با هدف دقیق تری برگشت و توزیع شود و شورای عالی استان ها می تواند این نقش را بر عهده بگیرد و مردم را قانع کند.

دولت هیچ قصدی برای قطع یارانه افراد مختلف ندارد

وی گفت: اخباری که مبنی بر قطع یارانه مردم منتشر می شود صحت ندارد و دولت قصدی برای قطع یارانه افراد مختلف ندارد، هرچند معتقدیم همه نباید یارانه دریافت کنند و 3 دهک بالا نیازی به آن ندارند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص کالابرگ‌ها گفت: بزرگترین شبکه توزیع و فروش مواد غذایی کشور با مشارکت ۱۴۰ هزار فروشگاه در کشور تشکیل شده است و کار شبکه ذکر شده این است که پرداخت‌های مالی به پرداخت‌های اعتباری تبدیل شود.

عسگریان افزود: در صورت انجام این اقدامات و اعمال داده ها حدود 90 درصد عدالت در حوزه  دهک بندی اجرا می شود.

وی تصریح کرد: کارشناسان معتقدند یارانه 3 دهک بالا باید حذف شود و پس انداز این تغییر سیاست به 3 دهک پایین اختصاص یابد.

معاون رفاه و امور اقتصادی، تعاون، کار و تامین اجتماعی تصریح کرد: مهاجرت و جابجایی بین دهک ها وجود دارد و برای منطقی شدن عدالت در توزیع یارانه ها باید داده ها به روز شود و اراده جمعی شکل بگیرد تا داده ها هر 6 ماه یکبار وارد می شوند بنابراین می توانیم در مورد آن تصمیم گیری کنیم.

بررسی داده‌های مالی خانوارها و دهک‌بندی آنها با هوش مصنوعی 

عسگریان تصریح کرد: داده ها در زمینه حقوق و دستمزد فردی و خانوادگی، اموال، خودرو، حساب ها و تراکنش های بانکی، حساب های ساتنا و پایا، فعالیت بورس، سفرهای خارجی و … و مجموع این تاریخ ها است. با هوش مصنوعی و میزان نفوذ هر شاخص مشخص می شود و در نهایت نشان می دهد که هر فرد در کدام دهک قرار می گیرد و چقدر باید یارانه دریافت کند.

وی بیان کرد: بر اساس روش واجد شرایط بودن، همه داده ها اعمال می شود و حتی اگر فردی بیمار خاصی در خانواده داشته باشد، در شرایط عمومی اعمال می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی در خصوص درخواست نمایندگان شورای عالی استان ها مبنی بر استقرار برخی مشاغل در حوزه مشاغل سخت و زیان آور، گفت: اگر شغلی سخت و دشوار باشد. مخل، فرد باید پس از 20 سال سابقه بازنشسته شود و 30 سال حقوق دریافت کند. وقتی این اتفاق می افتد، کارفرما باید این هزینه را تقبل کند و این افراد نمی توانند از کسورات دیگران پول دریافت کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین در چنین شرایطی عدم تعادل مالی ایجاد می شود و دولت به تامین اجتماعی بدهکار می شود و اکنون 560 هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد. بنابراین بیمه اجتماعی می گوید برای انجام چنین کاری باید منابعش تامین شود چرا که بیمه نمی تواند دست در جیب بازنشستگان دیگر بگذارد در حالی که تا الان هم همینطور بوده و اختلاف ایجاد شده است.

عسگریان تصریح کرد: بنابراین کارفرما باید شرایطی ایجاد کند که از سختی و از دست دادن شغل بکاهد و اگر نمی تواند چنین کاری را انجام دهد باید هزینه بازنشستگی پیش از موعد را متحمل شود تا عدم تعادل مالی ایجاد نشود.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی استان ها، وی درباره طرح بیمه این شورا نیز گفت: شورای عالی استان ها باید طرحی ارائه کند  تا بررسی کنیم و ببینیم جزییات و شرایط این طرح چیست و منابع آن باید از کجا تامین شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا