اخبار روز

آیا یشترین حوادث شغلی مربوط به دام بخش است؟

 

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، بر اساس آمار، بیشترین حوادث کار در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد و عوامل انسانی در وقوع بیش از 80 درصد حوادث کار تاثیرگذار است که این امر اهمیت رعایت نکات ایمنی برای کاهش تعداد حوادث را نشان می دهد.

طبق ماده 60 قانون تامین اجتماعی، حوادث ناشی از کار، حوادثی است که در حین انجام وظایف خود و در صورت وقف بیمه شده به کار در کارگاه یا ساختمان و اماکن آن و یا انجام مأموریت در خارج از کارگاه به موجب دستور از کارفرما اتفاق می‌افتد.

بر اساس اطلاعیه وزارت کار، بیشترین میزان حوادث کار در کارگاه‌های زیر ۲۰ نفر به‌ویژه ساختمانی رخ می‌دهد و در بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار، فعالیت ساختمانی بیشترین میزان آسیب‌های حرفه‌ای را به خود اختصاص داده است. مرگ در میان فعالیت های اقتصادی به گفته علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این مطلب، بیشترین حوادث کار در بخش کارگران ساختمانی رخ می دهد و بیش از 38 درصد حوادث ناشی از کار در کشور و همچنین 50 درصد مرگ و میر ناشی از کار در کشور کارگاه های آموزشی ساختمانی برگزار می شود.

وی با اشاره به تلاش وزارت کار برای کاهش حوادث کار می گوید: سال گذشته تصادفات منجر به فوت 11 درصد کاهش یافت که میانگین حوادث کار در ایران کمتر از میانگین جهانی است.

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از ساخت و ساز بیشترین حوادث کار در صنایع و معادن رخ می دهد و حوادث در معادن 2 درصد است.

رعیتی فرد همچنین از ایجاد کمیته های بازرسی از کارگاه های عمرانی در استان ها و تدوین بسته های ارتقای ایمنی در حوزه کاری با کمک مهندسی و سازمان نظام شهرداری خبر داد.

کارشناسان بر این باورند که بیشتر حوادث کار ناشی از بی احتیاطی و عدم آموزش کافی است و هر ساله تعدادی از کارگران قربانی حوادث کار می شوند.

هادی ساداتی، نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عوامل زیادی در افزایش آمار حوادث ساختمانی موثر است که علاوه بر دغدغه های روزمره کارگران، رعایت نکردن آن استانداردها نظارت بر نقاط حفاظتی و حفاظتی فنی ساختمان توسط کارفرما و کارگر نیز موثر است.

در نظر بگیرید که اکثر کارفرمایان تمام تلاش خود را برای تامین مصالح و نیروی کار می کنند و به مسائل ایمنی توجه چندانی نمی کنند، از طرفی برای پوشش خسارت در صورت وقوع حادثه، بیمه تکمیلی خریداری می کنند، ضمن اینکه موضوع رعایت نکات امنیتی است. هم برای کارفرما و هم برای کارگر ضروری است.

طبق اعلام اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم، در پایان سال گذشته بیش از 360 هزار بازرسی برای کنترل استانداردهای ایمنی کارگاه ها و بیش از 1500.000 بازرسی انجام شده است. ساعت ها آموزش ایمنی در مرکز تحقیقات و آموزش کار حفاظت فنی و بهداشتی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، موضوع ایمنی و سلامت در کار مستلزم مشارکت همه شرکای اجتماعی دولت، کارگران و کارفرمایان است و این امر علاوه بر بهبود و ارتقای شاخص های ایمنی و بهداشت در کار، به افزایش رفاه اجتماعی کارگران کمک می کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا