اخبار روز

آیا امسال چک های کاغذی نقد می شود؟

به گفته مسئولان، در حال حاضر 12 بانک خدمات چک الکترونیکی ارائه می دهند و زیرساخت های فنی چک الکترونیکی در تمامی 30 بانک کشور به طور کامل فراهم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس تکلیف قانونی مندرج در تبصره ماده (1) قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب 1396، زیرساخت صدور و مبادله چک الکترونیکی موسوم به چکاد است. سیستم ارائه شده از آبان در ماه 1401 شروع به کار کرد و بر این اساس توسعه محصول در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

چک الکترونیکی مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، اسفند وی ماه گذشته از صدور 450 هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی خبر داد و گفت: در حال حاضر 12 بانک در ارائه خدمات چک الکترونیکی فعال هستند و زیرساخت های فنی چک الکترونیکی در تمامی 30 بانک کشور به طور کامل فراهم است. یعنی همه بانک ها چک های الکترونیکی سایر بانک ها را می پذیرند و نقد می کنند.

بعد نعمت زاده یکی وی از فروشگاه بازار بزرگ تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با ورود چک الکترونیکی دیگر مشکل چک فیزیکی و کاغذی نداریم. بارها چک را گم می کردم اما الان دیگر ضرر نیست. به علاوه، در وقت من صرفه جویی زیادی می کند.» شکل گرفت.

پویان زاده یکی دیگر از بازاریان کیسبه نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چک الکترونیکی بسیاری از مشکلات ما از جمله مشکل کلاهبرداری را حل کرده است، اما ای کاش همه بانک ها این خدمات را ارائه می کردند و برای استفاده از آن فرهنگ سازی می کردند.

در ادامه مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: در حال حاضر چک های الکترونیکی هر بانک در دستگاه های الکترونیکی همان بانک قابل نقد است و مزیت اصلی این نوع چک ها این است که باید به شعبه چک را نقد کند. خیر، زیرساخت های فنی نقدینگی چک هر بانک در ابزار سایر بانک ها توسط بانک مرکزی فراهم شده است و بانک ها باید توسعه ابزارهای خود را در دستور کار قرار دهند.

چک دیجیتال به تدریج جایگاه خود را در بین مردم پیدا خواهد کرد

وی همچنین با بیان اینکه چک دیجیتالی به تدریج وارد جامعه می شود، گفت: با لغو چک فیزیکی تا سه سال آینده تمامی چک ها الکترونیکی می شود و ایجاد سقف اعتبار برای چک ها آخرین گام است که انجام می شود. طرح چک الکترونیکی را اجرا کنید و در صورت اجرای آن، آمار کلاهبرداری چک، آمار چک برگشتی و آمار چک برگشتی کاهش بیشتری پیدا می کند.

افزایش شفافیت معاملات از طریق چک الکترونیکی

فرزانی کارشناس بانکی گفت: اما این وسیله پرداخت مزایای دیگری نیز دارد: این نوع چک جذابیت خاص خود را دارد. از مزایای آن می توان به تسریع در صدور چک، جلوگیری از دخالت، ضبط و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعه حضوری اشاره کرد. . صدور چک الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات باعث کاهش هزینه های مبادلاتی می شود. همچنین می تواند منجر به تسریع و شفافیت در معاملات شود که می تواند به نفع اقتصاد کشور باشد.

سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همانطور که اعلام شد آخرین گام برای چک ایجاد سقف اعتبار است. در این زمینه، علاوه بر افزایش فرهنگ سازی، تسریع در اقدامات مرتبط ضروری است.»

۲۸ اسفند بانک مرکزی سال گذشته آیین نامه اجرایی چک الکترونیکی و تفاوت آن با چک کاغذی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. حال باید منتظر ماند و دید با توسعه و گام نهایی در بحث چک الکترونیکی چه اتفاقی می افتد؟ باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع خواهد بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا