اخبار روز

آمریکا از چه سلاح های لیزری برای جنگ با پهپادها استفاده می کند؟

تینا مزدکی– ایالات متحده آمریکا ده ها میلیارد دلار در توسعه سلاح های انرژی هدایت شده بیش از نیم قرن سرمایه گذاری کرده است. به گفته داگ بوش، رئیس اطلاعات ارتش ایالات متحده، سلاح های لیزری حتی آزمایش شده اند و به نظر می رسد در برخی موارد کارآمد بوده اند.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، به نظر می رسد اطلاعاتی از جزئیات این سلاح ها در دست نیست یکی یکی از اینها سیستمی به نام P-HEL است. این سلاح یک پرتو لیزر نسبتا کم توان 20 کیلوواتی ساطع می کند که در عرض چند ثانیه نقطه بحرانی پهپاد را ذوب کرده و باعث سقوط آن می شود. این سلاح برای اولین بار در خارج از ایالات متحده در نوامبر 2022 مورد استفاده قرار گرفت. واحد دوم نیز در سال جاری مستقر شد و آن را به اولین سامانه مهم تسلیحات بالستیک عملیاتی تبدیل کرد.

عنوان: سیستم P-HEL 8 میلیون دلاری با لیزر کم توان 20 کیلووات

موشک های ضد هوایی آمریکایی تقریبا دو برابر موشک های تهاجمی قیمت دارند و این تفاوت هزینه در مقایسه با پهپادهای ارزان قیمت سایر کشورها مشکل ساز است. به عنوان مثال، در دریای سرخ، کشتی های جنگی ایالات متحده که از کشتی های باری دفاع می کردند، از موشک های 2 میلیون دلاری برای سرنگونی پهپادهای 2000 دلاری استفاده کردند. به همین دلیل استفاده از سلاح های لیزری را می توان نقطه عطفی برای پنتاگون در مبارزه با هزینه های بالای جنگ های هوایی با استفاده از پهپادها دانست.

جنگ قیمت

سلاح های به اصطلاح انرژی هدایت شده، مانند لیزرها و سیستم های مایکروویو قدرتمند که از تشعشعات مایکروویو الکترومغناطیسی برای از بین بردن اجزای الکتریکی و الکترونیکی اهداف خود استفاده می کنند، بسیار ارزان تر هستند. طبق گزارش GAO، هر پرتاب این سلاح های لیزری و مایکروویو در سال 2023 بین 1 تا 10 دلار هزینه خواهد داشت که معادل سوخت دیزل مورد نیاز برای تولید برق است. به طور طبیعی یکی یکی دیگر از مزایای سلاح های لیزری مخفی کاری است. گفته شد که پرتوهای این سلاح ها معمولا نامرئی و بی صدا هستند.

با این حال، ساخت سیستم های تسلیحاتی لیزری بسیار گران است. طبق گزارش ها، اولین نمونه ها از P-HEL حدود 8 میلیون دلار هزینه داشتند. نمونه های اولیه یک سیستم لیزری قدرتمندتر 50 کیلوواتی به نام DE M-SHORAD (تصویر زیر) حدود 73 میلیون دلار قیمت دارند. در واقع، با توجه به بودجه 825 میلیارد دلاری پنتاگون و برنامه های نوسازی، این یک سرمایه گذاری پرهزینه است. بوش گفت: «برای ارتش واقعاً دشوار است که یک سیستم انرژی هدایت شده با هزینه ای برابر با جت جنگنده نسل پنجم F-35 تولید کند.

آمریکا از چه سلاح های لیزری برای جنگ با پهپادها استفاده می کند؟

عنوان: سیستم ۷۳ میلیون دلاری DE M-SHORAD با لیزر ۵۰ کیلوواتی نصب شده روی زره

لیزر توسط طوفان، شن، باران، مه و دود مختل می شود. حتی در روزهای صاف، تلاطم هوا می تواند آنها را تخریب یا ضعیف کند. این سلاح ها باید برای چند ثانیه روی یک هدف متمرکز بمانند و این سوال را ایجاد می کند که آیا یک سلاح لیزری می تواند با انبوهی از پهپادها مقابله کند یا خیر. اما حامیان این طرح می گویند که سیستم های لیزری ضد پهپاد برای ارزشمند بودن لازم نیست در همه شرایط کار کنند. بوش گفت این لیزرها تنها بخشی از یک سیستم چندلایه ضد پهپاد خواهند بود، از جمله موشک‌های رهگیر جنبشی مانند موشک یا پهپاد کامیکازه Coyote RTX (هر کدام 120000 دلار) و سلاح‌هایی مانند C-RAM.

رویای جنگ ستارگان

وعده تسلیحات انرژی هدایت شده از دهه 1960 پنتاگون را به خود مشغول کرده بود، اما برای چندین دهه توسط پروژه های بیش از حد جاه طلبانه مانند ابتکار دفاع استراتژیک در دوران ریگان تا حدودی خنثی شد. این پروژه که تا زمانی که در سال 1993 لغو شد به عنوان “جنگ ستارگان” مورد تمسخر قرار گرفت (تصویر زیر)، نزدیک به 30 میلیارد دلار برای توسعه سیستمی که شامل لیزرهای فضایی برای شناسایی موشک های بالستیک شوروی در هزاران مایل دورتر برای شلیک بود، هزینه کرد.

آمریکا از چه سلاح های لیزری برای جنگ با پهپادها استفاده می کند؟

عنوان: مروری بر طرح جاه طلبانه جنگ ستارگان

ایده دیگر برنامه لیزر هوایی 5 میلیارد دلاری بود که اولین شمشیر نوری آمریکا علیه موشک های ICBM بود که در سال 2012 لغو شد. در سال 2010، تحقیقات بر روی اهداف کمتر جاه طلبانه، مانند ضربه زدن به اهداف کوچکتر مانند گلوله های توپخانه و تهدید پهپادهای کند پرواز از فاصله چند کیلومتری یا کمتر، متمرکز شد. به گفته کارشناسان، این فناوری نیازی به کار در این سطح پراسترس ندارد و به نیروی و دقت زیادی نیاز ندارد. بر اساس گزارش GAO، پنتاگون سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار برای تحقیقات انرژی از سال 2020 هزینه خواهد کرد.

گفته می شود در دهه جاری تعدادی از سیستم ها توسط واحدهای نظامی آزمایش شده و برای استفاده فرماندهان در دسترس هستند. این سیستم از چهار DE M-SHORAD تشکیل شده است که از لیزر زرهی Stryker's RTX استفاده می کنند. این سیستم‌ها امسال برای آزمایش میدانی فرستاده شدند و بخشی از تمرکز بر این است که بفهمیم لیزرها تا چه اندازه در برابر ضربه و لرزش در حین حرکت مقاومت می‌کنند.

آمریکا از چه سلاح های لیزری برای جنگ با پهپادها استفاده می کند؟

توضیحات عکس: طرحی از لیزر قدرتمند 60 کیلوواتی HELIOS

از سال 2019، نیروی دریایی لیزر کم مصرف ODIN را بر روی هشت ناوشکن نصب کرده است که برای مسدود کردن حسگرهای نوری یا مادون قرمز در پهپادهای دشمن طراحی شده است. در سال 2022، نیروی دریایی ایالات متحده یک لیزر 60 کیلوواتی لاکهید مارتین HELIOS را بر روی ناوشکن Preble نصب کرد که قادر به نابودی پهپادها و موتورهای بیرونی قایق های کوچک بود. این در حالی است که به گفته فرمانده نیروی دریایی آمریکا، این سلاح در جایی که بتواند موثر واقع شود، قرار نداشت. از نظر او، پیشرفت آهسته در استفاده از سلاح های لیزری ناامید کننده بود.

مایکروویو در مقابل لیزر

از سوی دیگر، سلاح های مایکروویو با کارایی بالا، مستقل از آب و هوا هستند، اما معمولا برد کمتری دارند. استارت آپ اپیروس در کالیفرنیای جنوبی چهار نمونه اولیه از سیستم لئونیداس خود را بر اساس قراردادی 66 میلیون دلاری به ارتش ایالات متحده تحویل داده است. به گفته مدیرعامل اپیروس، این سلاح می تواند چندین پهپاد را به طور همزمان ساقط کند و به عنوان آخرین خط در یک دفاع هوایی لایه ای عمل کند. او امیدوار است که Leonidas به زودی در خارج از کشور مورد استفاده قرار گیرد و Epirus بتواند تا سال 2027 به تولید کننده شماره یک سلاح تبدیل شود.

آمریکا از چه سلاح های لیزری برای جنگ با پهپادها استفاده می کند؟

عنوان: سیستم مایکروویو لئونیداس

این هدف را می توان با برنامه زمانی ارتش برای سلاح های انرژی هدایت شده دنبال کرد. به گفته بوش، این سرویس در حال حاضر در حال آماده سازی برنامه های بودجه برای دوره 2026 تا 2030 است و در حال بررسی چگونگی تحقق این هدف است. در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحده در حال سرمایه‌گذاری بر روی لیزرهای قدرتمندتر، از جمله سیستم‌های 300 کیلوواتی از شرکت‌هایی مانند لاکهید مارتین، جنرال اتمیکس و nLight است که می‌توانند اهداف بزرگ‌تر و سریع‌تری مانند موشک‌های کروز را هدف قرار دهند.

اگر پنتاگون تصمیم بگیرد یکی از نمونه های اولیه لیزر فعلی را در مقیاس صنعتی تولید کند، ممکن است زمان لازم باشد تا شرکت های دفاعی به تولید انبوه برسند. مؤسسه فناوری‌های نوظهور و اندیشکده انجمن صنایع دفاعی همچنین هشدار داده‌اند که شرکت‌های کمی در حال ساخت قطعات کلیدی مانند اپتیک هستند که بوش می‌گوید این امر عمدتاً به دلیل بودجه محدود کنگره و اولویت‌های متنوع است.

منبع: فوربس

۵۴۳۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا