اخبار روز

آمار عجیب بازار کار/چند درصد از کارگران مشاغل غیررسمی دارند؟

چیزی را گزارش کنید اخبار آنلاین، نیروی انسانی یکی یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل تولید است که نقش مهمی در فرآیند تولید ایفا می کند و به صورت دستی و فیزیکی، فکری، اداری و فناوری در تولید شرکت می کند. کشورهایی که در برنامه ریزی آموزش نیروی کار موفق تر هستند، مسیر اقتصادی روشن تری دارند. یکی یکی از دغدغه های اصلی برنامه های توسعه در کشور تلاش برای کاهش معضل بیکاری است که همواره به عنوان یک معضل مطرح بوده است. یکی این یکی از اهداف مهم این برنامه ها بود.

امروزه ساختار جمعیتی خاص کشور و عرضه زیاد نیروی کار از یک سو و کمبود فرصت های شغلی و نبود امکانات مناسب که پاسخگوی ویژگی ها و نیازهای نیروی کار باشد از سوی دیگر موجب شده است. بیکاری مهمترین چالش اقتصادی و اجتماعی است.

به گزارش تسنیم، طراحی و ابلاغ اکوسیستم ملی اشتغال، استقرار نظام ملی اشتغال و کسب و کار کشور، تدوین اطلس ملی الگوهای اشتغال زایی، تدوین و تصویب برنامه ملی تقویت اقتصاد، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی، کوتاه شدن زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه، کوتاه شدن زمان سه روزه صدور پروانه احراز پروانه مشاغل خانگی، تصویب و شروع عملیات اجرایی سند مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان، برگزاری نخستین جشنواره ایده‌های برتر اشتغال و کارآفرینی، امکان بهره‌مندی بخش‌های تجاری داخلی از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه روستاییان و عشایر، تسهیل در پذیرش مهارت‌های تجربی و تربیت معلم در بنگاه‌های داخلی. و کاهش مدت مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی به سه روز و … مهمترین اقدامات دولت کاهش نرخ بیکاری و ارتقای اشتغال بود.

قاسم رستم پور، مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با تحلیل وضعیت بازار کار با اشاره به جمعیت فعال و غیرفعال کشور، گفت: افزایش بیش از 600 هزار نفری در بخش فعال وجود دارد. جمعیت کشور در سال گذشته اظهار داشت: جمعیت در سن کار یعنی از 15 سال تا عمدتا به دو قسمت تقسیم می شود. یکی افراد غیرفعال اقتصادی که حدود 58.5 درصد جمعیت کشورمان را شامل می شود و بخشی از جمعیت فعال اقتصادی که 41.5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: خود جمعیت فعال به دو قسمت تقسیم می شود. یکی بیکاران و سایرین شاغل هستند و حدود 92 درصد از نیروی کار شاغل و 7.6 درصد از جمعیت بیکار هستند و نرخ بیکاری به عنوان تعداد بیکاران به نیروی کار محاسبه می شود و نرخ بیکاری در پاییز امسال 7.6 درصد بوده است.

وی با اشاره به کاهش 0.6 درصدی نرخ بیکاری در پاییز امسال، ادامه داد: علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، شاهد افزایش نرخ مشارکت نیز بودیم و تعداد افراد شاغل افزایش یافته است. افراد بیکار کاهش یافته است. در واقع کاهش همزمان نرخ بیکاری و افزایش مشارکت نیروی کار نشان می دهد که وضعیت بازار کار بد نیست. از یک طرف مردم تمایل به فعالیت اقتصادی پیدا کرده اند و از طرف دیگر کسانی که این چنین تمایل دارند برای کار آماده شده اند.

مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار درباره میزان پایداری مشاغل ایجاد شده گفت: این امر مستلزم زمان است و باید زمان بگذرد تا مشخص شود آیا شغل ایجاد شده و افرادی که ایجاد شده اند. در آنها وارد بازار کار شده و شاغل هستند، ثابت مانده اند یا خیر. این در حالی است که گزارش های سازمان تامین اجتماعی از بیمه و رسمی شدن شرکت ها نشان می دهد که وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

رستم پور تصریح کرد: در بحث افزایش نیروی کار برخی مشاغل رسمی و برخی مشاغل غیررسمی وجود دارد و حدود نیمی از نیروی کار دارای مشاغل غیررسمی هستند. اگر به شاخص تامین اجتماعی نگاه کنیم، خود شاخص تامین اجتماعی نیمی از جمعیت فعال را نشان می دهد، بقیه افراد ممکن است شغل پردرآمد و ثبات شغلی داشته باشند، اما به سراغ تامین اجتماعی نمی روند و برنامه های دیگری برای آینده خود دارند. . .

وی تاکید کرد: اگر در بحث تداوم طرح های اشتغال و ثبات شغلی دو راهکار و راهکار برای حمایت از شرکت ها و رفع موانع در نظر بگیریم، دولت این برنامه را برای حمایت هر چه بیشتر از شرکت ها از طریق صدور مجوز در هر دو راهکار دارد. .» به استثنای مشاغلی که ایمنی و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

رستم پور ادامه داد: در بحث حمایت از ابتدای دولت سیزدهم در قالب بودجه های سنواتی مصوب شورای اسلامی، منابع خوبی برای کسب و کارها و توسعه آنها متذکر شد. به عنوان مثال در سال 1402 که ما هستیم و وجوه آن در قالب تبصره 18 قانون بودجه سال 1402 پرداخت می شود وجوه اعتباری نیز دیده شد و مبلغ 100 هزار میلیارد تومان عمدتاً برای اعتبارات در نظر گرفته شده است. برای ایجاد و پایداری کسب و کارهای کوچک و حدود نیمی از این مبلغ در قالب نرخ ترجیحی و یارانه ای برای کسب و کارها تامین می شود.

به گفته مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، منابع خوبی در لایحه 1403 دیده شد که شامل 31 هزار میلیارد تومان از محل بودجه و 125 هزار میلیارد تومان از محل وام های خیریه برای ایجاد و توسعه بنگاه ها می شود. .

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا