اخبار روز

آمار داوطلبان کنکور مرد منتشر شد/ چرا در دهه 80 دانشگاه نمی روند؟

به گزارش مگتو: «اگر کار رایگان و دلال با حقوق خوب و معافیت مالیاتی وجود دارد، چرا باید این همه سال از عمرمان را در دانشگاه بگذرانیم؟» یا «خب دخترها چاره ای جز درس خواندن ندارند، اما پسر.» اینها حرف های تعداد زیادی از پسرهای دهه 80 است که امسال فرصت کنکور داده شد و در کنکور شرکت نکردند.

فارس نوشت: آمار داوطلبان کنکور امسال نشان می دهد که از تعداد یک میلیون و 152 هزار و 518 داوطلب ثبت نام شده در مرحله اول کنکور سراسری 1403 تنها 37 درصد مرد هستند. این امر باعث شده است که بسیاری از آنها مهارت های یادگیری و خلاقیت را به شرکت ها بر حضور در دانشگاه ترجیح دهند.

محمدمهدی نژاد نوری مسئول سابق پژوهشی وزارت علوم می گوید: تغییر نسبت ورود دختر و پسر به دانشگاه از اوایل دهه 90 آغاز شد.

این در حالی است که افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بین سال های تحصیلی 1390-1391 و 1401-1400 یکی از عوامل موثر در کاهش تمایل جوانان به ویژه پسران برای ادامه تحصیلات عالی است.

با این حال، برای بسیاری از متولدین دهه 1960 و 1970، مدرک دانشگاهی تضمینی برای یافتن شغل نبود. نبود بازار کار آکادمیک، درآمدهای پایین و انتظارات جامعه از مردان برای تامین هزینه های خود باعث ورود زودهنگام به بازار کار در زمینه های درآمدزا شده است.

در آینده نزدیک تعداد دختران دارای مدرک دانشگاهی بیشتر از مردان تحصیلکرده خواهد بود. این پدیده در سال‌های اخیر در ازدواج‌ها نیز به طور فزاینده‌ای مشهود بوده و تغییرات اساسی کرده است یکی مانع ازدواج است. چون دخترا اینطوری دوست دارن، سطح دانش پسرها تقریباً با خودشون یکیه. اما با توجه به اینکه اهمیت کسب درآمد با مدرک به تدریج در حال افزایش است، تا زمانی که این فرهنگ به طور کامل برقرار شود، دختران تحصیل کرده همچنان در آینده فرصت کمتری برای ازدواج خواهند داشت.

سیدجلال موسوی معاون آموزش و پرورش ستاد عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ورود داوطلبانه 26 درصدی دختران به دانشگاه حاکی از اصلاح فرهنگ مهارت‌محور کشور است، می‌گوید: بحث اشتغال برای مردان مهمتر است» و به همین دلیل اولویت اول مردان تحصیلات آکادمیک نیست. مهدی گلشنی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، کاهش تعداد پسران در کنکور را نشان از کمبود تحصیلات عالی می داند و می گوید اگر این روند در چند سال آینده به همین منوال باشد. اعتدال نیست، حتی “پیامدهای اجتماعی” خواهد داشت.

به گفته جامعه شناسان، جامعه از مردان انتظار دارد که به خانواده رسیدگی کنند و امرار معاش کنند، بنابراین مرد از همان ابتدا مسیر خود را تغییر می دهد. بنابراین امید دادن به پسران برای بهبود زندگی مادی در ادامه تحصیل می تواند انگیزه موثری برای تعادل در دانشگاه ها باشد. تاکید بر کسب موقعیت اجتماعی در کنار تحصیلات عالی می تواند در ایجاد انگیزه ارزشی و تشویق پسران موثر باشد

۴۷۴۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا