اخبار روز

آذربایجان غربی رتبه اول کاهش بیکاری در کشور/ سیب بلای جان دریاچه ارومیه شد

به گزارش ریمینو از آذربایجان غربیمحمدصادق معتمدیان در نشست محرمانه با جمعی از مسئولان رسانه استانی گفت: اکنون زمان ارائه عملکرد و کارنامه به مردم و افکار عمومی است و در این مدت تلاش کرده ایم تا تاخیرها را جبران کنیم. در استان به سمت رشد گام برداریم تا برای اقتصاد استان و توسعه متوازن شهرهای مختلف گام برداریم.

وی افزود: تحول گرایی یکی این یکی از ویژگی های دولت سیزدهم است و برای دستیابی به اهداف بلندمدت و تسریع در اقدامات عمرانی استان نیازمند شناسایی مسیرهای میانبر و تدوین برنامه اجرایی دقیق با در نظر گرفتن استان آذربایجان غربی هستیم. ظرفیت بالایی در زمینه های مختلف دارد و هرگز چنین کاری نکرده است. استان محروم نبوده است، استفاده از این ظرفیت ها را برای توسعه استان در دستور کار قرار داده ایم.

استاندار آذربایجان غربی هم مرزی با کشورهای مختلف را یکی از نقاط مستحکم و استراتژیک استان خواند و خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی دروازه اروپا و دروازه اروپا و ترکیه به آسیای میانه است و این توسعه را با جدیت دنبال کرده ایم. پایانه ها و تکمیل کریدورها و همچنین در راستای توسعه استان با اشاره به تکمیل زیرساخت های ریلی تحت عنوان یکی ما برنامه های مهمی را اجرا کرده ایم و قصد داریم خط راه آهن را به ترکیه وصل کنیم یکی از کریدورهای کلیدی منطقه اجرا شود.

هدف ما ایجاد یک منطقه آزاد مشترک با ترکیه است

معتمدیان با اشاره به اینکه گسترش مناطق آزاد افتخاری نبود، تصریح کرد: بررسی ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکیه. یکی یکی از برنامه های مهم ما تعامل و استفاده از مرز با کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: توسعه پایانه های مرزی از جمله سارو، رازی و بازرگان، بازگشایی مرزهای جدید و توسعه محور ارومیه – سرو از دیگر برنامه های اجرا شده در دو سال اخیر برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است. کشورهایی به ویژه ترکیه و توسعه در زمینه حمل و نقل و انتقال و رونق تجارت مرزی بودند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: حجم صادرات از پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر در سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید که بیش از کل صادرات کشورمان به 27 کشور اروپایی بود و با پیگیری های داخلی و رایزنی با کشورهای همسایه مقدمات برای تسهیلات بازارچه های مرزی در شهرهایی مانند اشنویه و چالدران ساخته شد و علاوه بر توسعه مرز رازی خوی، بازگشایی پایانه مرزی کوزه رش سلماس نیز در دستور کار قرار دارد.

معتمدیان هم گفت مال من است یکی وی تصریح کرد: با توجه به شناسایی 51 نوع ماده معدنی در استان، در حال پیشبرد توسعه معادن استان در سه مرحله مطالعات زمین شناسی هوا و جذب سرمایه گذار برای استخراج و معدن هستیم. مواد معدنی، و متاسفانه یکی یکی از مشکلات حوزه معدنی استان، ورود افراد غیرمجاز به این منطقه و عدم فعالیت بسیاری از مناطق معدنی استان است.

وی با اشاره به اینکه وجود معدن عظیم تیتانیوم و اورانیوم در استان از دیگر نقاط قوت استان در حوزه معدن است، خاطرنشان کرد: از این نظر قره آغاج با عیار 8.5 بزرگترین معدن تیتانیوم خاورمیانه است. درصد می تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی استان داشته باشد.

وی با اشاره به استخراج 38 درصد طلای کشور در شهرستان تکاب، افزود: با شناسایی ظرفیت های جدید معدنی، زمینه برای سرمایه گذاری ذخایر کلان کشور در استخراج محصولات معدنی از جمله فراهم شده است. تیتانیوم، اورانیوم، طلا و… در آذربایجان غربی.

این را استاندار آذربایجان غربی عنوان کرد یکی وی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان عدم توسعه متوازن است، گفت: برای توسعه متوازن آذربایجان غربی در تمامی سطوح تلاش می کنیم و با اجرای برنامه ها و اهداف پیش بینی شده، نرخ رشد اقتصادی استان به 3.8 درصد خواهد رسید. سال گذشته

وی همچنین با اشاره به تحقق نرخ اشتغالزایی 110 درصدی در سال گذشته و 105 درصدی تا آن زمان، در این ماه در استان خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش 4.7 درصدی نرخ بیکاری در دو سال گذشته، غرب آذربایجان در تابستان امسال نیز با بیشترین کاهش در نرخ بیکاری مقام اول را در این کشور کسب کرد.

معتمدیان وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را محصول یک فرآیند 40 ساله دانست و افزود: عوامل انسانی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه تاثیرگذار بوده و توسعه باغات و اراضی یکی از آنها محسوب می شود. از آنها.» عوامل خشک شدن این دریاچه.

معتمدیان همچنین با اشاره به اتمام کارهای سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه از جمله تکمیل پروژه معدن سیب، سد چپرآباد و سد سیلوه تا پایان سال، افزود: اقدامات نرم افزاری برای احیای دریاچه ارومیه هم اکنون در حال انجام است. در دستور کار است و تلاش می کنیم الگو را تغییر دهیم: کشت، معیشت و درآمد مردم تامین و افزایش یابد.

سیب یکی یکی از معضلات استان است و به فاجعه ای برای دریاچه ارومیه تبدیل شده است

استاندار تولید سیب آذربایجان غربی یکی وی با برشمردن مشکلات استان و دریاچه گفت: در حال حاضر 58 هزار هکتار باغ سیب در استان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها بالای 30 سال قدمت دارند و کمترین بهره وری را دارند و محصول سیب کمترین ارزش را دارد. .

وی گفت: پروژه های نیمه تمام زیادی در استان وجود دارد یکی وی با برشمردن مشکلات جدی استان گفت: بسیاری از پروژه ها بدون برنامه ریزی و اهداف مثبت اجرا شده و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 3 هزار پروژه در استان به اتمام رسیده است.

معتمدیان احداث 233 کیلومتر راه در استان، آبرسانی به 202 روستای استان طی دو سال، اتصال 412 روستا به شبکه اینترنت و گازرسانی به 562 روستای دیگر استان را از دیگر موارد ذکر کرد. اقداماتی که دولت در دو سال اخیر در نظر گرفته است، دسترسی به شبکه آب بهداشتی پایدار برای همه روستاها، اتصال همه روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه سراسری اینترنت و گازرسانی به تمام روستاهای بالای 20 خانوار.

معتدیان نیاز ادامه داد: برای رسیدن به میانگین کشوری به 5 هزار کلاس درس نیاز داریم.از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 793 کلاس درس در استان ایجاد شده و 800 کلاس درس ناتمام داریم که هم اکنون در حال تکمیل است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به برگزاری چندین رویداد ورزشی در استان در سال جاری، افزود: ساخت سالن ورزشی 12 هزار نفری در ارومیه پیشرفت کرده و با تکمیل زیرساخت های ورزشی استان، این هلدینگ و میزبانی رویدادهای ورزشی ملی، منطقه ای و بین المللی در استان را دنبال می کنیم

متولیان امر در خاتمه با تاکید بر اینکه به تمامی عوامل بازدارنده توسعه استان رسیدگی خواهیم کرد، خاطرنشان کردند: همه مجموعه ها باید برای امید آفرینی و توسعه استان آذربایجان غربی تلاش کنند زیرا معتقدیم این استان دارای نقاط قوت و ظرفیت است. یکی یکی از استان های مهم به شمار می رود.

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا