اخبار روز

آتلانتیک: عملیات حماس نمایشی از قدرت تازه تاسیس بود. این یک پیروزی مفید برای محور مقاومت ایران از یمن تا غزه است.

به گزارش پی ام آپ این نشریه اقیانوس اطلس او در مقاله ای از کیم قاتاس نوشت:

حمله حماس به اسرائیل نه تنها یک شکست عظیم اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل (و همچنین یک شکست اطلاعاتی برای آمریکا)، بلکه یک پیروزی عملی برای محور مقاومت ایران از یمن تا غزه بود. چنین عملیات بسیار برنامه ریزی شده و چند جانبه در طول روز، شامل حمله به داخل اسرائیل و استفاده از پاراگلایدرهای موتوری و هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین گروگان گیری، نیازمند ماه ها برنامه ریزی و آموزش بود که فقط ایران و حزب الله می توانند ارائه دهند. دیروز سخنگوی حماس به بی بی سی گفت که حمایت ایران از این حمله مایه افتخار است.

حماس و ایران برای همیشه تصاویر خشونت دیروز را به نمادهای یک قدرت در حال ظهور تبدیل خواهند کرد: فرماندهان اسرائیلی با شلوارک از سنگرهای خود بیرون کشیده می شوند، بولدوزرها ورودی گذرگاه مرزی اریز را تخریب می کنند، نیروهای حماس با تانک های اسرائیلی راهپیمایی می کنند. شکست ارتش قدرتمند اسرائیل همچنین می تواند برای شهروندان فلسطینی که در محاصره غزه یا از اشغال کرانه باختری رنج می برند، رضایت بخش باشد. آنها به یاد خواهند آورد که چگونه فلسطینی ها، از جمله پسران خردسالشان، در نیمه های شب توسط سربازان اسرائیلی از خانه هایشان بیرون کشیده شدند. اما همچنین فیلم هایی از تیراندازی به شهروندان اسرائیلی در ایستگاه های اتوبوس و فریاد مادران برای نجات فرزندانشان را مشاهده می کنید. حماس ممکن است فکر کند انتقام گرفته است، اما پیروزی آن پرهزینه و کوتاه مدت است.

کشتار گسترده، ماهیت آن و ادامه آن تا روز یکشنبه نشان می دهد که حماس نه تنها مهارت های خود را در قالب کار ارتقا داده، بلکه قوانین بازی را نیز بازنویسی کرده است. اسرائیل بدون شک با خشم ویرانگر پاسخ خواهد داد، اما وجود گروگان های اسرائیلی در غزه، مقابله به مثل را دشوار می کند. بعید است که یک جنگ کوچک مانند آنچه که منطقه قبلا تجربه کرده است، دولت یا افکار عمومی اسرائیل را راضی کند. مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی پیچیده و طولانی خواهد بود. احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه بیشتر است. حمله یا خرابکاری محدود علیه ایران نیز می تواند در لیست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل باشد.

در حال حاضر بعید به نظر می رسد که حزب الله بیشتر درگیر این موضوع شود، زیرا آسیب های زیادی خواهد دید. این گروه می داند که انتقام اسرائیل از لبنان حتی از جنگ 2006 ویرانگرتر خواهد بود. از سال 2019، لبنان در بحران اقتصادی و سیاسی قرار دارد و پایگاه هواداران حزب الله نمی تواند سختی بیشتری را تحمل کند. اگر حزب الله احساس می کند که باید توضیح دهد که چرا کمک های بیشتری به حماس نمی کند تا زندگی را برای اسرائیل دشوارتر کند، می تواند به اقدامات غافلگیرکننده دیروز اشاره کند تا نشان دهد حماس به کمک مستقیم نیاز ندارد.

مذاکرات عادی سازی با اسرائیل نیز اکنون متوقف شده است. شاید عربستان سعودی از این بحران برای تأکید بیشتر بر این نکته استفاده کند که عادی سازی بدون امتیازاتی از سوی اسرائیل به فلسطینی ها امکان پذیر نخواهد بود.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا