اخبار روز

آب پرتقال سمی که در رودخانه ها جاری است چیست؟

غزل زیاری اخیراً رنگ آب ده ها رودخانه در منطقه آلاسکا از آبی روشن به نارنجی تغییر کرده است. به همین دلیل، دانشمندان و محققان از پارک های ملی، سازمان زمین شناسی ایالات متحده، دانشگاه کالیفرنیا و بسیاری از موسسات دیگر مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرده اند و نمونه هایی را از آب 75 مکان در محدوده بروکس در شمال آلاسکا جمع آوری کرده اند مانند ایالت تگزاس در ایالات متحده، آزمایشات آنها کارهای زیادی انجام داده اند که اکنون به ثمر نشسته است.

اکنون نتایج این مطالعه در Communications Earth & Environment منتشر شده است.

خلاصه ای از دانشمندان در مورد این رویداد نادر

محققان با استفاده از سنجش از دور به این نتیجه رسیدند که با گرم شدن هوا و ذوب شدن یخ های دائمی در زمین یخ زده (یخ زدگی دائمی)، آلودگی آب های منطقه به آهن و فلزات سمی افزایش می یابد. به گفته دانشمندان، ذوب دائمی منجمد در خاک های یخ زده می تواند هوازدگی شیمیایی مواد معدنی، کاهش میکروبی آهن در خاک و انتقال آب های زیرزمینی غنی از فلز به رودخانه ها را افزایش دهد.

این بدان معناست که آب رودخانه ها و نهرهای درگیر در این پدیده به معنای واقعی کلمه زنگ می زند. به گفته کارشناسان، این پدیده اکنون با تغییرات اقلیمی افزایش یافته است و می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای محیط زیست، آب آشامیدنی و شیلات در منطقه قطب شمال داشته باشد. وقتی در نظر بگیرید که منطقه قطب شمال تقریباً چهار برابر سریعتر از بقیه جهان گرم می شود، این منطقی است.

زندگی او دانل، بوم شناس رصدخانه قطب شمال و نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: «هرچه بیشتر بر فراز منطقه پرواز می کردیم، رودخانه ها و نهرهای نارنجی رنگ بیشتری می دیدیم. در بعضی جاها آب رودخانه شباهت زیادی به آب پرتقال داشت. این جریان‌های آبی نارنجی می‌توانند سمی باشند و مشکلاتی ایجاد کنند، اما در عین حال از مهاجرت ماهی‌ها به مناطق تخم‌ریزی نیز جلوگیری می‌کنند.

او اولین بار در سال 2018 متوجه این موضوع شد. در آن زمان، آقای O. Donnell متوجه شد که رودخانه ای که سال قبل تمیز بود، کاملاً زنگ زده و اکسید شده به نظر می رسید. در همان زمان، او تحقیقات خود را آغاز کرد و به نقاط دورافتاده ای سفر کرد که فقط با هلیکوپتر قابل دسترسی بود و نمونه های آب را از رودخانه ها و نهرها جمع آوری کرد.

برت پولین، استادیار سم شناسی محیطی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، خاطرنشان کرد که برای مشاهده این تغییرات رنگ از آسمان، مقدار رنگ باید زیاد باشد. بر اساس تجربه شخصی خود، او معتقد بود که این پدیده مشابه چیزی است که به طور معمول در زهکشی معدن اسید رخ می دهد. اما در نزدیکی این رودخانه های نارنجی هیچ معدنی وجود ندارد.

رودخانه آلاسکا.jpg

زمین یخ زده، پشت صحنه!

رودخانه‌ها و نهرهای نارنجی در زمین‌هایی قرار دارند که توسط اداره مدیریت زمین و خدمات حیات وحش و NPS اداره می‌شوند، از جمله پارک‌های ملی دروازه‌های آرتیک و دره کوبوک. یکی یکی از فرضیه های اصلی این است که با گرم شدن آب و هوا و ذوب شدن یخ های دائمی، مواد معدنی ذخیره شده آزاد شده و در معرض آب و اکسیژن قرار می گیرند. این باعث آزاد شدن فلزات و اسید می شود.

پولین توضیح می دهد: «شیمی به ما می گوید که مواد معدنی فرسایش می یابند. درک وجود این مواد در واقع راوی آن چیزی است که در جریان است.»

این مطالعه با جمع آوری نمونه آب رودخانه در ماه های مختلف سال انجام شد. پولین و تیلور اوینگر ابتدا برخی از نمونه‌های اولیه را تجزیه و تحلیل کردند، سپس نمونه‌هایی را که در طول سفر تحقیقاتی در ماه اوت جمع‌آوری کردند، تجزیه و تحلیل کردند و در نهایت نمونه‌های بیشتری را از رودخانه‌ها در ژوئن و جولای جمع‌آوری کردند. امسال آنها سه سفر تحقیقاتی دیگر برای جمع آوری نمونه های بیشتر انجام دادند.

Alaska.jpg

نتایج بررسی این نمونه ها شگفت آور بود. محققان دریافتند که pH آب در برخی از این نمونه ها به جای میانگین 8، حدود 2.3 است.

این بدان معنی است که کانی های سولفیدی فرسایش یافته و شرایط بسیار اسیدی و خورنده ای ایجاد می کند که فلزات اضافی را آزاد می کند. فلزاتی که سطح آنها به طور غیرعادی در نمونه ها بالا بود عبارتند از آهن، نیکل، مس، کادمیوم و روی.

یکی یکی از این دانشمندان توضیح داد:یکی یکی از فلزات غالب در نمونه های ما آهن است و وجود آهن رنگ آب رودخانه را تغییر می دهد، اگرچه محققان متوجه تغییر رنگ در رودخانه های آلاسکا در سال 2018 شدند، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که رودخانه های نارنجی رنگ از سال 2008 وجود داشته اند.

رودخانه آلاسکا2.jpg

عواقب احتمالی

محققان در حال حاضر با هدف شناخت علت این پدیده و ارزیابی پیامدهای احتمالی آن برای آب شرب و محیط زیست، این پروژه را ادامه می دهند. شما. دانل معتقد است که با بدتر شدن تغییرات آب و هوایی، رودخانه‌های بیشتری به نارنجی تبدیل می‌شوند و کیفیت آب کاهش می‌یابد.

با توجه به اینکه اکثر جوامع اطراف برای آب آشامیدنی به این رودخانه ها متکی هستند، به نظر می رسد این یک مشکل بزرگ است. به گفته محققان، علاوه بر انسان، جمعیت ماهی ها و حیوانات ساکن در این رودخانه نیز تحت تاثیر این پدیده قرار دارند.

منبع: مانند

227322

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا