اخبار روز

سر زامبی را کجا می توان پیدا کرد؟

به گزارش بازتاب آنلاین، ابوالحسن صفرپور دبیر ستاد پیشگیری از مواد مخدر شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا درباره داروی موسوم به زامبی گفته بود که این ماده به دلیل گرانی و مسافت زیاد به کشور ما نمی رسد. وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه حتی اگر محقق شود برای همه اقشار جامعه محقق نمی شود، گفت:

فرارو در خبر نوشت: داروی زامبی به عنوان یکی این یکی از خطرناک ترین مواد در جهان به حساب می آید. زمستان سال گذشته بود که سردار ایرج کاکاوند; رئیس پلیس مواد مخدر فرجا درباره این ماده گفت: زامبی جدیدترین و کشنده ترین نوع مواد مخدر است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی شناسایی شده است. خوشبختانه داروی زامبی هنوز وارد ایران نشده است، اگرچه واردات این ماده به ایران گزارش نشده است و به دلایل خاصی احتمال اپیدمی در ایران زیاد نیست، اما خطرات احتمالی این ماده همچنان پابرجاست.

سر زامبی را کجا می توان پیدا کرد؟

داروی زامبی که از ماده فعال زایلازین تشکیل شده است، در واقع ماده ای است که دامپزشکان برای آرام کردن و بیهوش کردن حیوانات بزرگ از آن استفاده می کنند. ماده ای که با تزریق به حیوانات ضربان قلب و تنفس را تا حد خطرناکی کاهش می دهد. اما چرا به آن زامبی می گویند؟ زیرا هنگامی که تزریق می شود می تواند قطعات بزرگی از گوشت پوسیده تولید کند و ظاهری ناخوشایند به زامبی بدهد.

اگرچه داروی زامبی زامبی زایلازین برای مصرف در حیوانات به طور مطمئن توصیه می شود و هیچ ضرری برای آنها ندارد، اما مصرف این ماده در انسان فوق العاده خطرناک است. این ماده می تواند اثرات نامطلوب قابل توجهی بر سلامت انسان از جمله افسردگی تنفسی و عوارض قلبی عروقی داشته باشد.

زایلازین در اوایل دهه 2000 در بازار مواد مخدر غیرقانونی در پورتوریکو ظاهر شد و به طور طبیعی در بازارهای مواد مخدر در کشورهای منطقه گسترش یافت. اگرچه اخیراً انگلستان نیز به جمع کشورهای نگران این دارو پیوسته است.

داروی زامبی زامبی زایلازین اخیرا توسط کاخ سفید به عنوان “تهدید در حال ظهور برای ملت آمریکا” طبقه بندی شده است. یکی یکی از نکاتی که آمریکایی ها را از انتشار داروی زامبی در بازارهای این کشور نگران می کند، شدت انتشار و ارتباط این ماده با میزان مرگ و میر است. این دارو در حال حاضر با افزایش تعداد مرگ و میر در ایالات متحده مرتبط است.

آخرین داده های سازمان غذا و داروی ایالات متحده نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از مصرف زامبی ها در 20 ایالت آمریکا از 2.9 درصد به 10.9 درصد در یک سال افزایش یافته است. دکتر. رائول گوپتا، مدیر سیاست ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید نیز گفت: این یک تهدید بزرگ برای سلامتی است که فنتانیل (یک شبه مورفین) در ترکیب با زایلازین برای کشور ما ایجاد می کند.

مجله تایم گزارش داد که حداقل 434 مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر زامبی در سال 2021 ثبت شده است. در نتیجه، دولت بایدن از کنگره ۱۱ میلیون دلار برای مبارزه با آن درخواست کرد. همچنین بر اساس مطالعه اخیر، کارشناسان کینگز کالج لندن دریافتند که خطر بالقوه مواد مخدر زامبی برای افراد بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و گاهی اوقات از این ماده به عنوان کوکائین، هروئین و سایر مواد یاد می شود.

در ماه مه 2022 بود که مردی 43 ساله به عنوان اولین قربانی مواد مخدر زامبی در انگلیس جان باخت. او بر اثر مصرف بیش از حد زایلازین، هروئین، فنتانیل و کوکائین درگذشت.

دوستداران مواد مخدر زامبی چه چیزی را تجربه می کنند؟

بسیاری از افرادی که به مواد مخدر زامبی معتاد می شوند یا شدیداً به مواد مخدر اعتیاد دارند یا جوان و بی تجربه هستند یا نادان و بی اطلاع از آنچه مصرف می کنند. دلیل محبوبیت این ماده در بین برخی از مصرف کنندگان، خاصیت سریع این ماده در شل کردن عضلات است. داروی زامبی با اتصال به گیرنده های خاص در سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و در نتیجه آرامش، شل شدن عضلات و تسکین درد را به همراه دارد.

هنگامی که داروی زامبی مصرف می شود، زایلازین موجود در آن نیز اثراتی بر سیستم قلبی عروقی از جمله کاهش ضربان قلب و فشار خون دارد. اما علاوه بر اثرات آرام بخش و توهم زایی قوی ای که زایلازین می تواند در هنگام مصرف توسط انسان ایجاد کند، به دلیل آرامبخشی شدید و عدم هماهنگی، می تواند باعث بی حسی و بی حالی فرد از نظر بدنی، سست شدن و فرو افتادن “دیدن” شود.

علاوه بر این مصرف این دارو به مرور زمان باعث پوسیدگی بافت پوست و ایجاد زخم های عمیق می شود و فرد را شبیه یک زامبی واقعی می کند.

اخیرا ویدئوهایی در فضای مجازی دست به دست می شود که حاوی تجربیات بصری مصرف کنندگان مواد زامبی است. اگرچه این تصاویر بسیار ناراحت کننده هستند، اما هشدار می دهند که بیشتر کاربران در نهایت در همان نقطه ای که تزریق های مکرر را دریافت می کنند، دچار زخم و عفونت پوستی می شوند. برخی از کاربران گفته اند که به دلیل ناراحتی این زخم ها مجبورند دوباره برای تسکین درد خود دارو مصرف کنند.

یکی یکی از دغدغه های اصلی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و سازمان های مبارزه با مواد مخدر در سراسر جهان، ترکیب فنتانیل و زایلازین است. فنتانیل (خود یک اپیوئید قوی و مسئول دو سوم از 110000 مرگ ناشی از مصرف بیش از حد در سال 2022) ممکن است در ترکیب با زایلازین کشنده تر باشد. در واقع ترکیب دو ماده مخدر مرگبار قربانیان خود را بدون رحم و شفقت می کشد. وجود این دارو در بازار و ناآگاهی جوانان از عوارض جدی آن از دیگر نکاتی است که موجب نگرانی جهانی شده است.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا