مجری مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت گفت: پس از 18 ماه، سرانجام مقاله برکات در مورد اثربخشی واکسن مورد تایید قرار گرفت و برای اولین بار در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان به نام BMJ منتشر شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صالحی با اعلام این خبر اظهار کرد: برای اولین بار مقاله ای درباره واکسن ایرانی با ضریب تاثیر 105.7، 18 ماه پس از ارسال توسط محققان با تایید بین المللی در BMJ منتشر شد.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد که واکسن ایران برکت می تواند از 70.5 درصد موارد شدید کرونا، 83.1 درصد از بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه و 100 درصد از مرگ و میر جلوگیری کند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هیچ مورد مرگ و میر و یا عارضه جانبی جدی در این مطالعه گزارش نشده است، تصریح کرد:  اثرات واکسن به ویژه در زمانی مورد مطالعه قرار گرفت که کشنده‌ترین سویه کرونا یعنی سویه دلتا در کشور و دنیا شیوع یافت.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مقاله به چاپ رسیده از واکسن برکت، کارایی (Effectiveness)، ایمنی (Safety) و یافته‌های ایمنی‌زایی (Immunogenicity) واکسن را در مطالعه‌ کارآزمایی بالینی فاز ۳ در مقایسه با دارونما بررسی می‌کند که مهم‌ترین بخش نتایج این مقاله، مطالعات بالینی حاصل از آن است، ادامه داد: جامعه آماری این مطالعه را ۲۰ هزار نفر در بازه‌ سنی ۱۸ تا ۷۵ سال تشکیل داده است همچنین این مطالعه در شش شهر بوشهر، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تهران انجام گرفت.

صالحی ادامه داد: انتشار مقالات مرتبط با تحقیقات واکسن یکی از مهمترین مراحل علمی در تولید محصول جدید محسوب می شود و با انتشار مقاله اثربخشی واکسن برکات در مجله علمی The BMJ، هفتمین مقاله درباره واکسن برکات منتشر شد.

وی افزود: پژوهشگران حوزه های مختلف به منظور اطلاع سایر پژوهشگران از نتایج تحقیقات خود، گزارشی از نحوه انجام پژوهش و نتایج آن را در قالب یک مقاله علمی به نشریات علمی پژوهشی ارسال می کنند. در این نشریات، مقالات با تایید هیئت داوران و کمیته علمی مجله به صورت تخصصی بررسی و منتشر می شوند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت فرمان حضرت امام، رئیس کارآزمایی بالینی واکسن کوویران، برکت در پایان گفت: انتشار مقاله در The BMJ دستاورد بسیار چشمگیری است چرا که این نشریه یکی از این سه نشریه محسوب می شود. در مجلات معتبر پزشکی دنیا و برای اولین بار است که مقاله ای در مورد یک محصول ایرانی در این مجله منتشر می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *