اخبار روز

خبر خوب از اولین واکسن ایرانی کرونا!

مجری مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت گفت: پس از 18 ماه، سرانجام مقاله برکات در مورد اثربخشی واکسن مورد تایید قرار گرفت و برای اولین بار در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان به نام BMJ منتشر شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صالحی با اعلام این خبر اظهار کرد: برای اولین بار مقاله ای درباره واکسن ایرانی با ضریب تاثیر 105.7، 18 ماه پس از ارسال توسط محققان با تایید بین المللی در BMJ منتشر شد.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد که واکسن ایران برکت می تواند از 70.5 درصد موارد شدید کرونا، 83.1 درصد از بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه و 100 درصد از مرگ و میر جلوگیری کند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هیچ مورد مرگ و میر و یا عارضه جانبی جدی در این مطالعه گزارش نشده است، تصریح کرد:  اثرات واکسن به ویژه در زمانی مورد مطالعه قرار گرفت که کشنده‌ترین سویه کرونا یعنی سویه دلتا در کشور و دنیا شیوع یافت.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مقاله به چاپ رسیده از واکسن برکت، کارایی (Effectiveness)، ایمنی (Safety) و یافته‌های ایمنی‌زایی (Immunogenicity) واکسن را در مطالعه‌ کارآزمایی بالینی فاز ۳ در مقایسه با دارونما بررسی می‌کند که مهم‌ترین بخش نتایج این مقاله، مطالعات بالینی حاصل از آن است، ادامه داد: جامعه آماری این مطالعه را ۲۰ هزار نفر در بازه‌ سنی ۱۸ تا ۷۵ سال تشکیل داده است همچنین این مطالعه در شش شهر بوشهر، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تهران انجام گرفت.

صالحی ادامه داد: انتشار مقالات مرتبط با تحقیقات واکسن یکی از مهمترین مراحل علمی در تولید محصول جدید محسوب می شود و با انتشار مقاله اثربخشی واکسن برکات در مجله علمی The BMJ، هفتمین مقاله درباره واکسن برکات منتشر شد.

وی افزود: پژوهشگران حوزه های مختلف به منظور اطلاع سایر پژوهشگران از نتایج تحقیقات خود، گزارشی از نحوه انجام پژوهش و نتایج آن را در قالب یک مقاله علمی به نشریات علمی پژوهشی ارسال می کنند. در این نشریات، مقالات با تایید هیئت داوران و کمیته علمی مجله به صورت تخصصی بررسی و منتشر می شوند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت فرمان حضرت امام، رئیس کارآزمایی بالینی واکسن کوویران، برکت در پایان گفت: انتشار مقاله در The BMJ دستاورد بسیار چشمگیری است چرا که این نشریه یکی از این سه نشریه محسوب می شود. در مجلات معتبر پزشکی دنیا و برای اولین بار است که مقاله ای در مورد یک محصول ایرانی در این مجله منتشر می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا