اخبار روز

هشدار! این سکته در تابستان رخ می دهد

به گزارش بازتاب آنلاین، قرار گرفتن در معرض گرما مانند آلودگی هوا برای افراد به ویژه گروه های سنی آسیب پذیر دارای مشکلات قلبی و کودکان خطرناک است.

ایرنا در پیامی نوشت: بارزترین خطر امواج گرما برای سلامت عمومی، خطر گرمازدگی است، به ویژه برای کسانی که در فضای باز کار می کنند، مانند کشاورزان و کارگران ساختمانی. با این حال، این تنها خطر موج گرما برای سلامت عمومی نیست. گرمازدگی یک بیماری تهدید کننده است که حتی می تواند منجر به مرگ شود.

چرا دچار گرمازدگی می شویم؟

در پاسخ به این سوال، دکتر افخمی: بدن ما این توانایی را دارد که در محدوده دمایی مشخصی بهترین عملکرد را داشته باشد و زمانی که دمای بدن ما کمتر یا بالاتر از حد معینی باشد، عملکرد و فرآیندهای بدن مختل می شود، دمای طبیعی بدن به 37 درجه می رسد اگر این دما به 37.8 درجه برسد به آن تب می گویند. هنگامی که دمای بدن به 40 درجه می رسد و مکانیسم های بدن نمی توانند این دما را کاهش دهند، اتفاقاتی در بدن رخ می دهد که به آن رویدادهای گرمازدگی می گویند. بنابراین گرمازدگی زمانی رخ می دهد که بدن ما توانایی خود را در تنظیم دما از دست می دهد و نمی تواند دمای بدن را در محدوده طبیعی حفظ کند. در این حالت گرمازدگی رخ می دهد.

این متخصص داخلی در خصوص علل گرمازدگی می گوید: از عوامل محیطی می توان به افزایش دمای بدن در اثر گرمای محیط (همان چیزی که در روزهای گرم تابستان اتفاق می افتد)، کار و ورزش در محیط باز و مرطوب اشاره کرد. محیط زیست، کم آبی، عدم گردش هوا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید – به خصوص در روزهای گرم بین ساعت 10 صبح تا 16 بعد از ظهر، شرکت در مجالس گرم و شلوغ مانند کنسرت، مهمانی، تئاتر و غیره از جمله عواملی هستند که منجر به گرمازدگی می شوند.

اثرات گرمازدگی در قسمت های مختلف بدن

گرمازدگی عوارض و مشکلات مختلفی را در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند: «افزایش دمای بدن، خشکی یا لکه‌دار شدن پوست، قرمزی یا احساس گرمای پوست، از دست دادن کنترل و مکانیسم‌های تنظیم‌کننده بدن، گرفتگی عضلات، بی‌حالی و ضعف. اختلالات مربوطه.” در ظاهر، اختلالات هوشیاری ممکن است رخ دهد، سردرد، افزایش ضربان قلب، تهوع و استفراغ، توهم، هذیان، کما و حتی مرگ ممکن است در نتیجه گرمازدگی رخ دهد.

دکتر. فخمی با بیان اینکه گرمازدگی به چهار مرحله تقسیم می شود، می گوید: مرحله اول، غش گرمایی است، زمانی که فرد در اثر حرارت بالا، از دست دادن رطوبت، کم آبی و افت فشار خون غش می کند، در مرحله دوم مکانیسم های تنظیمی بدن است فعال در پاسخ به بیهوشی و غش گرما فعال می شود. با این حال، از آنجایی که این مکانیسم ها کافی نیستند، فرد مبتلا نمی تواند شرایط را تحمل کند و در نتیجه دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی به خصوص در ناحیه پا می شود که به آن گرمازدگی می گویند. مرحله سوم گرمازدگی است که در آن فرد به دلیل شدت گرما دچار اختلال در عملکرد اعضای بدن، سردرد، حالت تهوع و استفراغ می شود. مرحله چهارم گرمازدگی است و شدیدترین حالت گرمازدگی است. زمانی رخ می دهد که اندام های حیاتی بدن دچار اختلال عملکرد، توهم و التهاب مغزی، اختلال عملکرد قلبی و بیولوژیکی شده و حتی ممکن است فرد بمیرد.

علائم گرمازدگی

هنگامی که فردی دچار گرمازدگی می شود، برخی از علائم معمولاً بسیار قابل توجه است: افزایش دمای بدن بیش از 40 درجه، ضربان قلب سریع، تنفس کم عمق و کم عمق، پوست داغ، سردرد، خستگی، سرگیجه، ضعف عضلانی به ویژه در قسمت پایین. اندام ها و پاها، ادرار تیره، هذیان، گیجی، کما و حتی مرگ می توانند از علائم گرمازدگی باشند.

دکتر. افخمی ادامه می دهد: گرمازدگی با سکته قلبی و مغزی متفاوت است. اندام های حیاتی مانند قلب و مغز آسیب می بینند و عملکرد خود را از دست می دهند. به همین دلیل است که توصیه می کنم گرمازدگی را جدی بگیرید، زیرا گرمازدگی درمان نشده می تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب برساند و منجر به گرمازدگی شود.

خطر گرمازدگی برای کودکان و سالمندان

هر کسی ممکن است دچار گرمازدگی شود، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری هستند: «نوزادان و کودکان، به ویژه کودکان زیر 4 سال و افراد مسن، به ویژه افراد بالای 65 سال، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند زیرا کنترل بدن سیستم ها در کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض خطر هستند. این بیماری در افراد مسن ضعیف می شود و این وضعیت در سالمندان به دلیل استفاده از برخی داروها مانند داروهای فشار خون، ادرارآورها و آرام بخش ها بیشتر دیده می شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی

به گفته این متخصص داخلی برای جلوگیری از گرمازدگی باید به نکات زیر توجه کرد:

– لباس های نخی گشاد و رنگ روشن بپوشید.

برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، از اقلامی مانند چتر، عینک، ماسک و ضد آفتاب استفاده کنید، به خصوص ضد آفتاب با حداقل SPF 15.

از مصرف الکل، کافئین و نوشابه های گازدار خودداری کنید زیرا این محصولات باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم تنظیم دمای بدن می شوند.

– مقدار زیادی آب بنوشید و توجه داشته باشید که آب سرد لزوما از گرمازدگی جلوگیری نمی کند. آب گرم مناسب با دمای محیط نیز از گرمازدگی جلوگیری می کند زیرا حجم گردش خون را تامین می کند و مقدار زیادی گرما از طریق تبخیر از سطح پوست از سطح بدن دور می شود.

– سعی کنید خنک بمانید و در محیط های بسته و سایه قرار بگیرید.

– تا حد امکان در خانه بمانید و سعی کنید زمانی که آفتاب نیست از خانه خارج شوید.

در فصل گرما کارهای سنگین کمتری انجام دهید.

افخمی توصیه می‌کند: «مدت زمانی را که در آفتاب می‌مانید به حداقل برسانید و هرگز در تابستان با شیشه‌های باز و در معرض آفتاب در خودرو نمانید، زیرا ماندن در محیط کاملاً بسته و بدون تهویه مناسب منجر به گرمازدگی و آسیب‌های جدی می‌شود. خیلی سریع. علاوه بر این، خورشید به دلیل اشعه ماوراء بنفش و طول موج های خاص خود می تواند باعث ایجاد برخی سرطان های پوست از جمله SCC یا BCC در سطح پوست شود. بنابراین، باید از این اشعه ها دوری کنید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.»

یک باور غلط در مورد عرق کردن

این متخصص داخلی در نهایت تاکید می کند: برخی این را می گویند. یکی یکی از دلایلی که ورزش بر کاهش وزن تاثیر می گذارد تعریق است و این تصور که افراد در تابستان برای کاهش وزن با تعریق به پیاده روی می روند کاملا نادرست است. تعریق منجر به کاهش وزن نمی شود و ورزش به شرطی برای کاهش وزن مناسب است که در شرایط مناسب، با مایعات فراوان و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. توجه داشته باشید که ورزش در روزهای گرم تابستان منجر به کاهش وزن نمی شود و اثرات جبران ناپذیری بر کلیه، قلب و مغز دارد.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا