اخبار روز سینما

نگاهی به همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر به بهانه تهیه کنندگی فصل هفتم «پایتخت» | زوج همیشه جذاب

نام محسن تنابنده و احمد مهرانفر که در کنار هم قرار گرفته اند، ناخودآگاه اشاره ای به «پایتخت» و زوج طنز خاطره انگیز نقی و ارسطو دارد. زوجی که در سال 2013 با فصل اول «پایتخت» شکل گرفتند و در فصل های بعد کم کم قوی تر شدند. تنابنده و مهرانفر دو رکن اصلی سریال «پایتخت» هستند اما همکاری آنها به این سریال محدود نمی شود. آنها برای اولین بار در فیلم «شهادی برای خدا» با هم بودند و در فیلم «ایران برگر» و سریال «علی البدل» نیز همبازی بودند.

به گزارش بازتاب آنلاین، هفته گذشته خبرهایی مبنی بر آغاز تولید «پایتخت 7» منتشر شد و بازیگران اصلی بار دیگر با هم متحد خواهند شد. به بهانه این مهم نگاهی داریم به بازی های مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر.

شهادت برای خدا علیرضا امینی 1386

«استحادی برای خدا» اولین فیلم با بازی احمد مهرانفر و محسن تنابنده است.

اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در سال 1385 در فیلم «شهادت خدا» به کارگردانی علیرضا امینی رخ داد. تنابنده در این فیلم در نقش روحانی به نام شیخ محمد بازی کرد و با گریمی متفاوت بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. آنها به همراه شخصیت رحمت کارمند مخابرات روستا با بازی احمد مهرانفر موقعیت های خنده داری را در فیلم خلق کردند. ماجرا از این قرار بود که شخصی به نام فتحی پس از سالها به روستای خود بازگشت، لذا قبل از مرگ از همه مردم ده خواست که به نشانه رضایت کفن او را امضا کنند تا در آرامش بمیرد. . مردم ده معتقد بودند تا همسرش از او راضی نشود و علامت ندهد، فایده ای ندارد. او باید به هر قیمتی رضایت همسرش را می گرفت و شیخ محمد و رحمت او را در این راه همراهی می کردند. محسن تنابنده علاوه بر ایفای این نقش، در نگارش فیلمنامه «شهادت الله» نیز حضور داشت و به همین دلیل کاملاً با ابعاد مختلف شخصیتی شیخ محمد احاطه داشت. شیخ محمد روحانی مهربانی بود که به دلیل لهجه مشهدی و سادگی و طنز گفتار، لحن فیلم را تغییر داد. دیالوگ های او و شخصیت رحمت بسیار جذاب است و می توان گفت مقدمه ای برای شکل گیری شخصیت های نقی و ارسطو در «پایتخت» بوده است. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر شد.

پایتخت سیروس مقدم 1402 تا 1390

محسن تنابنده و احمد مهرانفر یکی از زوج های جذاب سینمای ایران هستند که در فصل هفتم پایتخت دوباره به هم می رسند.
«پایتخت» احمد مهرانفر و محسن تنابنده را زوج جذابی معرفی کرد.

مهم ترین دیدار تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» رقم خورد و این زوج هنری توانستند در قالب یک زوج کمدی وجوه دیگری از اجرای خود را به نمایش بگذارند. محسن تنابنده موتور محرک سریال «پایتخت» بود. نه تنها به عنوان بازیگری که بخش مهمی از جذابیت سریال را به عنوان فیلمنامه نویس و مشاور کارگردان به دوش می کشد. خاطره انگیزترین اما بازی او در نقش نقی است. شخصیت ساده ای که در هر فصل خود را عقل سلیم می بیند اما مدام با تصمیمات اشتباه و رفتارهای عجیب خود موقعیت های جالبی را خلق می کند. نقی به عنوان شخصیت اصلی فصل اول «پایتخت» شکل گرفت، اما در فصل های بعدی به تدریج تکامل یافت و همچنان بر جذابیت آن افزود. احمد مهرانفر پیش از اینکه با بازی ارسطو در سریال پایتخت شناخته شود، مشاغل متعددی را در تئاتر، سینما و تلویزیون ترک کرد. «درباره الی»، «آب و هوا»، «عاشقانه ساده»، «اشتهاد برای خدا» و… آثار مهم او بودند که به جا ماندند. با این حال، نقش ارسطو در «سرمایه» نقطه عطف آثار تصویری او محسوب می شد. زوج نقی و آریستو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال آنقدر مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمی توانیم «پایتخت» را بدون حضور آنها تصور کنیم. یکی بیایید آنها را تصور کنیم. ارسطو پسر عموی نقی بود که از فصل اول روی کامیون کار می کرد و به عنوان شخصیتی عاشق و علاقه مند به ازدواج معرفی شد. هر دختری که تلاش می کرد شکست می خورد و اوضاع طوری پیش می رفت که او تنها می ماند. بنابراین بخش مهمی از داستان هر فصل حول محور زندگی او و درگیری هایی که با نقی داشت می چرخید. نقش ارسطو در کارنامه کاری مهرانفر آنقدر مهم است که بسیاری او را با نام ارسطو می شناسند.

برگر ایرانی مسعود جعفری جوزانی 2013

محسن تنابنده و احمد مهرانفر یکی از زوج های جذاب سینمای ایران هستند که در فصل هفتم پایتخت دوباره به هم می رسند.
“برگر ایرانی” یکی یکی از همکاری های ناموفق تنابنده و احمد مهرانفر است.

محسن تنابنده و احمد مهرانفر پس از درخشش زوج در «پایتخت» در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی با یکدیگر همکاری کردند. داستان فیلم درباره دو خان ​​به نام های امرالله خان و فتح الله خان بود که برای انتخابات شورای شهر در همان روستا با هم رقابت می کردند. تنابنده نقش فتح الله خان را بازی کرد و با گریمی بسیار متفاوت توانست تصویر یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان در نقش امرالله خان و احمد مهرانفر در نقش رهام، به نوعی مشاور امرالله خان بازی می کردند. نقش او در این فیلم زیاد نیست. نبود و در چند صحنه بازی کرد. مهرانفر اگرچه با ظاهری متفاوت به میدان می آمد و شیوه بازی او متفاوت بود، اما در آن زمان بسیاری معتقد بودند که شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.

در عوض سیروس مقدم 2016

سیروس مقدم پس از چند فصل درخشش در پایتخت، در سال 1395 تصمیم به تغییر رویه گرفت و به جای اجرای فصل جدید پایتخت، سریال طنز روستایی دیگری به نام «علی البدل» را انجام داد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران مطرح پایتخت را در مقابل دیگر بازیگران قرار داد. داستان در مورد روستایی بود که در آن دو خان ​​با هم اختلاف داشتند و اکنون باید جایگزینی را برای رسیدگی به امور انتخاب می کردند. محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را بازی می کرد که به عنوان مشاور ظاهر می شد و به هر دو خان ​​مشاوره می داد. احمد مهرانفر نیز در این سریال نقش یکی از اعضای علی البدل را بازی می کرد. این دو با گریم های کاملا متفاوتی نسبت به «پایتخت» ظاهر شدند و سبک بازی آن ها با آنچه در سری های قبلی دیده بودیم کاملا متفاوت بود. «علی‌بادل» سریال موفقی است نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال کردند، نتوانست در میان مخاطبان جایگاهی داشته باشد و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم باشد. به همین دلیل وارد فصل های بعدی نشد و مقدم برای انجام «پایتخت» بازگشت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا