اخبار روز

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و B-21 آمریکایی؛ کدامیک بهتر است؟ (تصویر)

با داغ شدن رقابت قدرت های بزرگ، ایالات متحده و چین در حال توسعه نسل بعدی بمب افکن های رادارگریز استراتژیک خود هستند. B-21 Raider آمریکایی با بودجه قابل توجهی در حال توسعه است و اکنون وارد تولید کم حجم شده است.

در همین حال شایعاتی در مورد بمب افکن جدید چین به نام Xi'an H-20 به گوش می رسد که ظاهرا به زودی رونمایی خواهد شد. با این بمب افکن جدید، چینی ها می خواهند سلطه ایالات متحده در بخش بمب افکن های رادارگریز را به چالش بکشند. اما چه چیزی بهتر است؟ B-21 یا H-20؟

به گزارش روزیاتو، جنگ سرد در سال 1990 پایان یافت و ایالات متحده تنها ابرقدرت جهان باقی ماند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از برنامه های نظامی پرهزینه کاهش یافت یا لغو شد.

در حالی که روسیه سایه‌ای از چیزی است که زمانی اتحاد جماهیر شوروی بود، چین از نظر نظامی و فناوری به سرعت توسعه یافته است. بار دیگر جهان وارد عصر رقابت قدرت های بزرگ شده است و ایالات متحده دیگر نمی تواند مطمئن باشد که در آینده مانند گذشته از سلطه خود برخوردار خواهد بود.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و B-21 آمریکایی؛ کدامیک بهتر است؟

آمریکایی B-21 Raider

به نظر می رسد B-21 Raider آمریکایی در توسعه خود از Xi'an H-20 جلوتر است. B-21 Raider اولین بار در 10 نوامبر 2023 پرواز کرد و در حال حاضر در مراحل اولیه و کند تولید می شود.

نیروی هوایی آمریکا انتظار دارد این بمب افکن رادارگریز تا سال 2027 یعنی حدود سه سال آینده به طور کامل عملیاتی شود. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، B-21 Raider یک بمب افکن رادارگریز با نفوذ دوگانه خواهد بود که قادر به حمل مهمات متعارف و هسته ای است. B-21 ستون فقرات ناوگان بمب افکن آینده نیروی هوایی را تشکیل خواهد داد که شامل B-21 و B-52 خواهد بود.

B-21 Raider
جایگزین این بمب افکن ها می شود B-1 Lancer، B-2 Spirit
اولین پرواز 10 نوامبر 2023
تاریخ تصدی پست اواسط دهه 2020
هزینه هر هواپیما 692 میلیون دلار
مهمات حمل شده است مهمات متعارف و هسته ای
تعداد خودروهایی که تولید می شوند حداقل 100 ماشین

یکی قابل ذکر است که B-21 Raider اولین بمب افکن رادارگریز آمریکایی نیست. ایالات متحده سال هاست که بمب افکن های رادارگریز دیگری از جمله B-2 Spirit و F-117 Nighthawk می سازد. این بدان معناست که صنعت بمب افکن های رادارگریز ایالات متحده تجربه زیادی دارد و می تواند بر اساس مهارت ها و دانش خود نمونه های بهتری بسازد.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و B-21 آمریکایی؛ کدامیک بهتر است؟

شیان H-20 چینی

بمب افکن Xi'an H-20 اولین بمب افکن رادارگریز در نوع خود در چین است. چین برای اولین بار در سال 2016 اعلام کرد که در حال توسعه این بمب افکن است و از آن زمان تاکنون این پروژه تا حد زیادی مخفی مانده است. نیوزویک در مارس 2024 به نقل از یک مقام چینی گفت که این بمب افکن “به زودی” رونمایی خواهد شد. این مقام همچنین اظهار داشت که دیگر هیچ چالش بزرگی برای توسعه بمب افکن چینی وجود ندارد.

شیان H-20
جایگزین این بمب افکن می شود احتمالا Xian H-6 (بمب افکن استراتژیک فعلی چین)
اولین پرواز اعلام نشده است
تاریخ ورود رسمی به خدمت اعلام نشده است
قیمت هر هواپیما ناشناخته
مهمات قابل حمل متعارف و هسته ای (ظاهرا)
عددی که تولید می شود ناشناخته

در حال حاضر، تنها بمب افکن استراتژیک در خدمت چین، بمب افکن جت دو موتوره شیان H-6 است. این بمب افکن کپی مجاز توپولف Tu-16 ساخت شوروی است که اولین پرواز خود را در سال 1952 انجام داد و اولین بار در سال 1958 به چین تحویل داده شد.

گمان می رود چین حدود 231 فروند از این هواپیماها را در خدمت داشته باشد که به شدت بازطراحی و مدرن شده اند. صرف نظر از قابلیت های واقعی H-20 جدید، این هواپیما احتمالاً نشان دهنده جهش قابل توجهی نسبت به H-6 قدیمی تر خواهد بود.

مقامات آمریکایی نگران نیستند

ما اکنون به این تغییرات نیاز داریم. ما زمانی برای بهینه سازی مجدد نیروهای مسلح خود برای مقابله با چالش های استراتژیک در زمان رقابت قدرت های بزرگ نداریم. ~ فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی

بدون دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده، دستیابی به بینشی جامع در مورد اینکه کدام یک بهتر یا قدرتمندتر هستند غیرممکن است. بسیاری از آنچه در مورد H-20 نوشته شده است، حدس و گمان است. با این حال می توان به چند مورد اشاره کرد.

به نظر نمی رسد مقامات آمریکایی در مورد بمب افکن چینی H-20 چندان نگران نباشند. یکی یکی از مقامات اطلاعاتی وزارت دفاع که به شرط ناشناس ماندن با خبرنگاران صحبت کرد، به دیفنس وان گفت: «نکته در مورد H-20 این است که اگر واقعاً به طراحی این سیستم نگاه کنید، احتمالاً به خوبی سکوها است. [با پنهانکاری بیشتر]، به خصوص نه پلتفرم های پیشرفته تری که در حال توسعه هستیم. آن‌ها با چالش‌های فنی زیادی در زمینه نحوه عملکرد سیستم به روشی مشابه B-2 یا B-21 مواجه بودند.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و B-21 آمریکایی؛ کدامیک بهتر است؟

این مقام آمریکایی همچنین درباره ادعاهای چین مبنی بر اینکه بمب افکن آنها به زودی وارد بازار خواهد شد، تردید کرد و گفت که احتمالاً سال ها طول می کشد. این مقام مسئول تصریح کرد که حتی اگر این بمب افکن رونمایی شود، به این معنا نیست که «ظرفیت یا مقدار مورد نیاز آنها» را خواهد داشت.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21; کدامیک بهتر است؟

با این حال، باید توجه داشت که چین به سرعت در حال توسعه و مدرن شدن در زمینه نظامی است. علاوه بر این، “به خوبی نسخه آمریکایی نیست” به این معنی نیست که بمب افکن چینی کشنده نیست یا تهدید قابل توجهی است. هر روز سیستم های قدیمی ساخت شوروی با سیستم های داخلی تحت مجوز شوروی جایگزین می شوند.

حتی اگر این سیستم ها نتوانند با قابلیت های همتایان غربی خود مطابقت داشته باشند، شکاف بین این دو احتمالاً با گذشت زمان کاهش می یابد. روسیه همچنین در حال توسعه بمب افکن رادارگریز توپولف PAK DA است، اما چین به طور فزاینده ای مستقل می شود و دیگر به روسیه و فناوری آن متکی نیست. چین اکنون از نظر فناوری از روسیه جلوتر است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا