اخبار روز سینما

مدیر سابق شبکه سه سیما: انتقاد اصلی تعدادی از نهادها به عادل فردوسی پور این بود که چرا سیاسی شدن او در خدمت نظام نیست/ نظر فروغی این بود که در چارچوبی که می گویم کار کند.

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

بازتاب آنلاین: علی اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه سه درباره اتفاقات تعطیلی برنامه نود در کافه خبر صحبت کرد.

بدون شک برنامه 90 یکی یکی از مهمترین برنامه های تاریخ صدا و سیما است که همیشه درباره آن صحبت های زیادی شده است. با وجود گذشت چندین سال از تعطیلی این برنامه و خروج عادل فردوسی پور از صداوسیما، بحث درباره اتفاقات تعطیلی و دلایل آن همچنان ادامه دارد و بسیاری از صداوسیما به خاطر این تصمیم انتقاد می کنند.

علی اصغر پورمحمدی یکی او از جمله کسانی است که سال ها از طریق مدیریت شبکه Tres Cima اتفاقات برنامه 90 را دنبال کرده و نظارت دقیقی بر تولید و پخش این برنامه داشته است. تعطیلی این برنامه پس از رفتن وی و حضور علی فروغی رخ داد. اتفاقی که البته پورمحمدی معتقد است دست اندرکاران این شبکه رقم خورد و فروغی نقش اصلی را در آن نداشت. پورمحمدی در حین حضور در کافه خبر درباره تعطیلی برنامه 90 و رابطه اش با عادل فردوسی پور اظهارنظرهای جالبی کرد که در ادامه می خوانید:

بخش عمده ای از دوره 90 سریال در دوران تصدی او بود. آیا در آن زمان صحبت از تعطیلی این برنامه بود؟

زمانی که آقای فروغی آقای فردوسی پور را برکنار کرد، گفت ماجرای برنامه 90 تمام شده است، اما من گفتم به این راحتی ها تمام نمی شود و به نظر می رسد این موضوع ادامه دارد. تغییرات این برنامه و رفتن فردوسی پور از زمان ما شروع شد و به دلایل زیادی روسای وقت سازمان صداوسیما تمایلی به ادامه این برنامه نداشتند. اما در عمل یا به افکار عمومی احترام می گذاشتند یا می دیدند که این نمایش مخاطب زیادی دارد یا می دیدند که نقدهای دهه 90 جزئی است و به همین دلیل در تعطیلی نمایش خیلی جلو نرفتند. . در زمان مدیریت آقای علی عسکری این اتفاقات منجر به تعطیلی برنامه شد.

دلایل تعطیلی شما چه بود و از چه مشکلاتی مطلع بودید؟

یکی در این میان عادل فردوسی پور بار دیگر نگرش خود را تغییر داد. ابتدا می گفت من اهل سیاست نیستم اما در عمل گاهی اوقات سیاسی می شد. بین رفتار و چارچوبی که بازتاب آنلاین کرده بودم تناقض وجود داشت. ما یکسری نهادها در کشور داریم که این مسائل و رفتار مدیران و کارکنان را رصد می کنند و خودمان زیر ذره بین بودیم. انتقاد اصلی او این بود که اگر سیاستمدار نیست چرا در جایی سیاستمدار شده و اگر سیاستمدار است چرا سیاسی شدنش در خدمت نظام نیست؟ این انتقادات را داشتند و همیشه همین بحث ها بود که در دوره خودمان با فردوسی پور دعواهای زیادی داشتیم. از یکشنبه شروع می شد و تا دوشنبه بحث می کردیم. ما قبلاً دوستی های زیادی داشتیم و من برای خانواده او احترام زیادی قائل هستم. ما سعی می کنیم این بحث ها را به یک دعوای جدی تبدیل نکنیم. بسته شدن برنامه محدود است. نبود که مدیر یک شبکه را تعیین می کند. نه فقط برنامه 90، هر برنامه ای که مهم باشد. حالا مدیر شبکه یک یا مدیر خبر سیما نمی توانند صبح از خواب بیدار شوند و برنامه خبری شبکه یک را از ساعت 2 به 3 تغییر دهند و باید از جاهای بالاتر تصمیم بگیرند. رئیس سازمان باید بگوید طرح است یا خیر و تعطیلی 90 با هماهنگی یا دستور رئیس سازمان بوده است.

اگر تصمیم گیرنده بودید، 90 را می بستید یا برای ادامه این برنامه تلاش می کردید؟

در 2 جلسه برای هماهنگی فردوسی پور و فروغی بودم. من نمی گویم آشتی وجود نداشت، زیرا عصبانیت وجود نداشت. نظر فروغی این بود که در چارچوبی که می گویم کار کنم، اما فردوسی پور گفت نه و بحث بالا گرفت و برنامه بسته شد.

او در صحبت هایش از دوستی اش با فردوسی پور گفت. تاریخچه چیست؟

مادر عادل فردوسی پور رفسنجانی است و پدرم از کنار خانه مادرش می گذشت. پدرم نیز از روحانیون و وکیل امام خمینی (ره) در رفسنجان بود. او از دوستان پدربزرگ عادل فردوسی پور در رفسنجان بود و در زمان ازدواج وکیل مادر عادل فردوسی پور بود. در آنجا رساله ای از امام خمینی (ره) به مادر فردوسی پور تحویل دادند که در سال 52 بود و تقدیم به خانم مریم وهاب زاده و علی فردوسی پور نیز بود. این معاهده 2 سال در هر جای ایران حبس شد، اما پدرم آشکارا مخالف دولت وقت بود و ترسی نداشت. پدربزرگ فردوسی پور هم برای پدرم احترام زیادی قائل بود.

قبول دارید که رفتن فردوسی پور باعث سوختن جانشین او محمدحسین میشاقی هم شد؟

خب به هر حال عادل فردوسی پور در مقایسه با دیگران فردی پاک، مؤمن، صادق و بسیار باهوش و باهوش بود. منظورم از نظر هوش است. آقای میثقی هم فردی فداکار و متعهد است اما نه تجربه و دانش زبان انگلیسی را دارد و نه دانش فوتبال و نه تجربه فردوسی پور. نه فقط میثاقی، چون در ایران شاید کسی فردوسی پور را نشناسد یا به ندرت کسی مثل او پیدا شود. آنها بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و مخاطبان تلویزیون نیز آن را می سنجند و بازتاب آنلاین می کنند که چه کسی قوی تر است. فردوسی پور در چند زمینه باهوش است.

به عنوان آخرین سوال می خواهم در مورد حق پخش تلویزیونی بپرسم. حقی که باید به باشگاه ها داده شود اما گویا عزمی در این زمینه وجود ندارد!

ما 15 تا 20 سال این بحث را در تلویزیون داشتیم. مجلس باید تصویب کند و تلویزیون قانوناً نمی تواند کاری بکند چون از بودجه دولت هزینه می کند و درآمد صدا و سیما به خزانه دولت می رود و دولت باید از آنها برای ساخت برنامه یا پرداخت حقوق کارمندان و انجام کارهای دیگر استفاده کند. قانون حق پخش باید در مجلس تصویب شود. هر چیزی که مجلس می گوید باید طبق قانون انجام شود.

۲۵۸ ۲۵۸

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا