اخبار روز

زائران بخوانند: / چگونه استفاده از اینترنت و مکالمه را در عربستان کاهش دهیم؟

در جشن حج ابراهیمی، یکی اپراتورهای ایرانی تعرفه هایی را ارائه کرده اند که رسما اپراتورهای سعودی را در کشورشان شکست داده است.

به گزارش ایلنا، روابط با عربستان برقرار و نخستین پرواز حجاج و عمره به آنجا اعزام می شود. اردیبهشت ماه ماه 1403 پس از 9 سال وقفه، ما را ملزم به پرداختن به همکاری های «ارتباطی» دو کشور می کند که معمولاً بخش قابل توجهی از هزینه های زائران را شامل می شود.

برای روشن شدن بحث «هزینه‌های ارتباطی» و به‌ویژه «اینترنت» که دغدغه بسیاری از زائران است، ابتدا به مقایسه تعرفه‌ها در «شرایط عادی» و سپس در «ایام حج» می‌پردازیم.

* قیمت اینترنت در روزهای عادی در ایران و عربستان

یکی یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین بسته های همراه اول در ایران «اینترنت 6 گیگابایتی 7 روزه» است که تنها با 26300 تومان قابل خرید و فعال سازی است.

این رقم با احتساب دلار آزاد معادل 64 هزار تومان 40 سنت است.

در این مورد، افرادی که در عربستان سعودی زندگی می کنند، بسته ای با حجم «چند گیگابایت در ماه» را به قیمت بیش از 100 ریال سعودی خریداری می کنند که اگر هر دلار معادل 3.6 ریال سعودی باشد، معادل حدود «27 دلار آمریکا» است.

این عدد با احتساب دلار آزاد برابر با «یک میلیون و 777 هزار و 777 تومان» است.

البته هنوز هم به دلیل عدم تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، چنین بسته هایی در ایران دیده نمی شود.

* بسته اینترنت اپراتور سعودی 20 برابر تلفن همراه اول گران است!

اپراتور STC عربستان حداقل بسته اینترنت “15GB” را با قیمت “98 ریال، حدود 27 دلار” ارائه می دهد. اما قیمت بسته اینترنت ۱۵ گیگابایتی همراه اول ۸۳۵۰۰ تومان (تقریبا ۱.۴ دلار) است.

این مقایسه نشان می‌دهد که حداقل قیمت بسته اینترنت اپراتور سعودی «حدود ۲۰ برابر گران‌تر» از اپراتور ایرانی همراه اول است.

* قیمت اینترنت اپراتورهای ایرانی و عربستانی در ایام حج

با وجود این شرایط، همراه اول «بسته‌های رومینگ ویژه حج» را نیز در شبکه خود توسعه و پیاده‌سازی کرده است تا زائران همچنان با هزینه‌های ارتباطی کمتری نسبت به روز دوم به خانه خدا مشرف شوند. اردیبهشت ماه تا 15 تیر 1403 برای سفر به این کشور.

همچنین زائران توجه داشته باشند که خرید و استفاده از سیم‌کارت از اپراتورهای سعودی، قوانین خاصی را برای گردشگران و زائران وضع می‌کند و «فروش سیم‌کارت‌های معمولی به گردشگران» ممنوع است.

اکنون به مقایسه قیمت اینترنت در شبکه اپراتورهای ایرانی و عربستانی در ایام حج می پردازیم.

*کدام بسته اینترنت و تلفن ارزانتر است؟

اپراتور زین عربستان در سیم کارت زایر لیمیتد حداقل بسته 6 گیگابایتی اینترنت به قیمت 40 ریال را تهیه کرده است که معادل 11 دلار آمریکا است که 27 برابر بسته معمولی است. همان مشخصات

با توجه به اینکه در طول سفر زائران به عربستان، اپراتورهای سعودی میزبان آنها خواهند بود و خدمات اپراتورهای ایرانی در عربستان از طریق «رومینگ بین‌المللی» انجام می‌شود و این موضوع معمولاً هزینه‌های اضافی را به همراه دارد، همراه اول با عربستان به توافق رسیده است. اپراتورهایی که “بسته های رومینگ ویژه و مقرون به صرفه” را در مقایسه با اپراتورهای سعودی در آن کشور ارائه می دهند.

اپراتور همراه اول ایران سه بسته اینترنتی «1.5 گیگابایت»، «3 گیگابایت با 5 دقیقه مکالمه رایگان و 5 پیامک» و «نامحدود با 150 دقیقه مکالمه رایگان و 150 پیامک» را برای ایام حج 1403 آماده کرده است. با قیمت های «425 هزار تومان»، «650 هزار تومان» و «3 میلیون تومان» عرضه می شود.

ضمناً برای مشترکینی که فقط «مکالمه» دارند و نیازی به اینترنت ندارند، بسته «تماس 70 دقیقه ای و 70 پیامک هدیه» تنها با قیمت 425000 تومان آماده شده است و تمامی این بسته ها با «ستاره 10 ستاره» انتخاب می شوند. مربع 40” » قابل خرید است.

همه این بسته ها در مقایسه با بسته های ارائه شده توسط اپراتورهای سعودی بسیار ارزان تر هستند.

* گزینه ای که اپراتورهای سعودی را شکست می دهد!

همه این تعرفه های ارزان همراه اول علاوه بر امکان استفاده «رایگان» از روبیکا در مراسم حج امسال است و این یک نکته امکان رقابت با موبایل اول را توسط دیگر اپراتورهای سعودی را از بین می برد.

تمامی زائرانی که با سیم کارت همراه اول راهی خانه خدا می شوند، بدون تغییر شماره تماس می توانند با اقوام و دوستان خود ارتباط برقرار کنند، همچنین به خدمات بانکی دسترسی خواهند داشت و پیامک رمز دوم بانک را دریافت خواهند کرد.

متقاضیانی که مایل به استفاده از سرویس رومینگ ویژه حج همراه اول هستند، باید قبل از خروج از کشور با شماره گیری «ستاره 10 ستاره 2911» رومینگ اتصال خود را «فعال» کنند.

همچنین بستگان حجاج می توانند با مراجعه به «فروشگاه اینترنتی همراه اول به آدرس shop.mci.ir» یا «برنامه موبایل من» یا «ستاره 10 ستاره میدان 40» برای خرید بسته های زائران اقدام کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا