اخبار روز

رنگ خوراکی/ رنگ های غذایی چه تاثیری بر سلامت بدن دارند؟

قدیم الایام با مواد طبیعی به غذا رنگ و لعاب می دادند اما امروزه تقریباً همه چیز را با رنگ های مصنوعی به مقدار کم و زیاد تهیه می کنند که سلامت بدن را به شدت تهدید می کند.

به گزارش نمناک در گذشته زعفران و زردچوبه رنگ ثابت بودند و اگر رنگ و لعاب غذا بیشتر بود یک قاشق هم رب گوجه فرنگی قبلاً اضافه می کردند، اما امروزه برخی از سرآشپزها از رنگ های خوراکی استفاده می کنند تا غذاهای خود را رنگارنگ تر و شیک تر کنند.

انواع دسرها و تنقلات رنگارنگ اکنون جزء لاینفک رژیم غذایی ما هستند. به هر حال رنگ های خوراکی سر سفره ما آورده شد که بهتر است حداقل کمی بیشتر در مورد آنها بدانیم. با دکتر کروش جعفریان. متخصص تغذیه با دکتر داریم. رقیه سکوتی فرد کارشناس بهداشت مواد غذایی.

رنگ های طبیعی نیز می توانند مضر باشند

استفاده از رنگ های طبیعی به این معنی نیست که قطعا مشکلی وجود نخواهد داشت. حتی استفاده از رنگ های طبیعی می تواند در موارد شدید مشکلاتی را ایجاد کند. متاسفانه ما اغلب افراط می کنیم و در هر نوع غذا و دسری از انواع رنگ ها استفاده می کنیم. این استفاده بیش از حد از رنگ ها، حتی اگر رنگ های طبیعی باشند، به انواع مشکلات منجر می شود.

هر چه بی رنگ تر، سالم تر است

توصیه ما: هر چه کمتر از رنگ خوراکی استفاده شود، به حفظ سلامت کمک می کند. شما نباید رنگ را صرفا بر اساس تبلیغات فروشنده خریداری کنید، زیرا نمی دانید در ترکیب این محصول از چه موادی استفاده شده است. همچنین استفاده از مواد غذایی با رنگ های قوی و غیر طبیعی ضروری است، مانند: آب نبات صمغی یا شکلات رنگ ها را به حداقل برسانید.

به جای رنگ خوراکی مصنوعی از چه چیزی می توان استفاده کرد؟

به جای رنگ های مصنوعی و شیمیایی، می توانید از رنگ های طبیعی موجود در غذاهایی مانند کاکائو، زعفران، میوه هایی مانند گیلاس، تمشک و غیره استفاده کنید. چغندر و. . . استفاده کنید. به عنوان مثال برای گرفتن رنگ زرد می توانید از زعفران یا زردچوبه برای هماهنگی با غذای خود استفاده کنید.

برای داشتن رنگ صورتی آب چغندر جوشانده شده تا رنگ ارغوانی مایل به ارغوانی با مخلوط آب و زغال اخته به دست آید تا رنگ سبز به دست آید. اسفناج و رنگ داشته باشد قهوه اوه کاکائو استفاده کنید.

معایب فوری استفاده از رنگ خوراکی

استفاده از رنگ های خوراکی معمولا در درازمدت مشکلات مختلفی را به دنبال دارد و به ندرت بلافاصله پس از استفاده متوجه مضرات استفاده از این مواد خواهید شد. با این حال، برخی از افراد، به ویژه آنهایی که سطوح مختلف حساسیت دارند، ممکن است بلافاصله پس از مصرف رنگ های غذایی علائمی مانند مسمومیت را تجربه کنند. حالت تهوع، استفراغ و . . تبدیل شود

مضرات دراز مدت استفاده از رنگ خوراکی

عوارضی که می تواند در درازمدت از استفاده از رنگ خوراکی ایجاد شود، شامل شرایط پزشکی مختلف است. اکنون می توان از سرطان خون صحبت کرد یکی یکی از بزرگترین معایب استفاده از رنگ های خوراکی مصنوعی. این روزها همین را می گویند یکی از علل وقوع سرطان خون شاید استفاده از رنگ های مصنوعی خوراکی باشد که متاسفانه افراد کمی به آن توجه می کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به برخی بیماری ها مانند اوتیسم، بیش فعالی، ضریب هوشی پایین، آلرژی و. . . در کودکان ممکن است به مصرف رنگ های مصنوعی خوراکی مربوط باشد. همچنین سقط جنین جنینناهنجاری های ژنتیکی، تغییرات هورمونی و. . . این نیز یکی از عوارضی است که ممکن است با مصرف رنگ های خوراکی مصنوعی در زنان باردار همراه باشد.

اگر رنگ پارچه و فرش می خورید

در بحث تقلب، درست است که در برخی موارد از رنگ های غیر قابل خوردن مانند رنگ های مورد استفاده در صنعت فرش، از فرش، الیاف یا حتی رنگ های ساختمانی به جای رنگ های خوراکی استفاده می شود. گاهی اوقات حتی به دلیل برخی از محصولات به عنوان مثال قرقره ها یا هندوانه برای به دست آوردن رنگ مناسب از رنگ های صنعتی در تولید استفاده می شود.

البته باید گفت که این موارد بسیار نادر است و در واحدهایی رخ می دهد که پروانه تولید ندارند و به صورت غیرمجاز و ناشناس فعالیت می کنند.

رنگ های حجیم خطرناک ترند!

گاهی رنگ خوراکی به صورت عمده و بدون بسته بندی به فروش می رسد. در واقع فروشندگان این کار را انجام می دهند تا بتوانند محصولات خود را کم کم و سریعتر به فروش برسانند. در صورتی که بسته بندی اولیه این رنگ ها در لیست رنگ های مجاز قرار گیرد می توان از آن استفاده کرد.

یعنی این که آیا این محصولات مورد تایید هستند یا نه، مهمتر از بسته بندی است، اما باز هم بهتر است از این نوع رنگ بدون بسته بندی استفاده نشود، زیرا خطر تقلب و آلودگی در آن زیاد است.

رنگ های خانگی

گاهی مردم بیرون مواد غذایی در آشپزخانه از آن برای رنگ آمیزی مواد غذایی استفاده می شود که برای کسانی که از آن استفاده می کنند ضرری ندارد. اما بیشتر رنگ ها در کارخانه تولید می شوند و به انواع مختلفی تقسیم می شوند که دکتر. سکوتی فرد در این باره توضیح می دهد.

رنگ هایی با منشاء طبیعی

سه گروه اصلی رنگ‌های خوراکی وجود دارد: رنگ‌های طبیعی، شبه طبیعی و مصنوعی. رنگ های طبیعی از گیاهان و برخی جانوران به دست می آیند و در واقع منشاء طبیعی دارند. گیاهانی مانند زعفران، زردچوبه، چغندر، هویج و غیره و برخی از گونه های جانوری، به عنوان مثال گونه خاصی از مورچه ها می توانند منبع رنگ خوراکی باشند. تا زمانی که مصرف این گونه رنگ ها از حد معمول فراتر نرود، مشکلی ایجاد نمی کند و مجاز است.

رنگ های صنعتی اما طبیعی

رنگ های شبه طبیعی شبیه رنگ های طبیعی هستند، اما ساخته دست بشر هستند. به عنوان مثال، بتا کاروتن در هویج این رنگ ساخته دست بشر است و به عنوان یک رنگ شبه طبیعی استفاده می شود. برخی از رنگ های طبیعی چندان پایدار نیستند و ممکن است تغییر رنگ دهند. علاوه بر این، استخراج برخی از رنگ های طبیعی مقرون به صرفه نیست.

بنابراین ایجاد رنگ های شبه طبیعی رایج شده است. اگر این رنگ ها مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد ضرری ندارد.

رنگ های خوراکی مصنوعی و آلارم

رنگ های مصنوعی در کارخانه ها و توسط مردم ساخته می شوند، اما در تولید آنها از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده می شود. استفاده از این نوع رنگ ها بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است. در واقع این نوع رنگ ها باید دارای مجوز باشند. با این حال، باید با احتیاط استفاده شود.

گفته می شود استفاده از رنگ های خوراکی مصنوعی به ویژه رنگ های غیرمجاز می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

چگونه افراد غیر مجاز را تشخیص می دهید؟

سازمان غذا و دارو فهرستی از محصولات تایید شده و تایید شده را در سایت خود منتشر می کند که با استفاده از آنها می توان مجاز بودن یا نبودن رنگ های خوراکی را تشخیص داد. با این حال، یک گزینه عملی دیگر وجود دارد: تست رنگ.

یعنی مقداری رنگ با آن آب ولرم در ظرف سرامیکی حل کنید و سپس رنگ را دور بریزید. اگر پس از دور ریختن محلول، رنگی روی ظرف سرامیکی باقی ماند، این محصول مورد تایید نیست و نباید استفاده شود.

فقط رنگ های مجاز را خریداری کنید

توصیه ما این است که در صورت امکان از رنگ های طبیعی برای غذای خود استفاده کنید. اگر دوست دارید از رنگ های غیر طبیعی استفاده کنید، حتما به مجاز بودن یا نبودن این کار دقت کنید. با مشاوره، اطلاع و مراجعه به لیست محصولات تایید شده تهیه شده توسط سازمان غذا و دارو می توانید از تاییدیه محصولات اطمینان حاصل نمایید.

حتماً محصولاتی را خریداری کنید که دارای علامت استاندارد یا شماره مجوز معتبر هستند. حتی رنگ های تایید شده نیز معایب خاص خود را دارند اما با خرید رنگ های تایید شده می توانید حداقل از مضرات استفاده از این محصولات بکاهید.

رنگ های تایید نشده حاوی سرب هستند

رنگ هایی که از طریق قاچاق وارد کشور می شوند ممکن است رنگ های مجاز یا غیرمجاز باشند. در صورتی که جزو رنگ های مجاز باشند به دلیل قاچاق تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند اما در صورت غیرقانونی بودن، علاوه بر موضوع قانونی، موضوع بهداشتی نیز وجود دارد. رنگ های تایید نشده ممکن است با آلاینده های مختلف، به ویژه سرب، آلوده شوند.

امروزه به دلیل رواج استفاده از رنگ در آشپزی، مشکل تقلب افزایش یافته است. بنابراین، رگولاتورها باید فعالیت خود را افزایش دهند.

همه دغدغه های وزارت بهداشت

البته کنترل هایی از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت وجود دارد تا رنگ های وارداتی با استانداردهای لازم مطابقت داشته باشند. واحد کنترل واردات مواد غذایی از رنگ های وارداتی نمونه برداری کرده و سلامت محصول را ارزیابی می کند. در برخی موارد، آنها حتی ممکن است برای جمع آوری و بازرسی نمونه ها در مبدا به کشور واردکننده سفر کنند.

واقعیت این است که وزارت بهداشت برای بررسی سالم بودن رنگ های غذایی حساسیت لازم را دارد. علاوه بر این سازمان استاندارد نیز بر این موضوع نظارت دارد.

قاچاق همیشه وجود دارد

نکته مهم این است که مقدار زیادی رنگ خوراکی از طریق قاچاق وارد کشور می شود که قطعاً دور از کنترل است. در این موارد سؤال عدم پذیرش رنگ ها مطرح می شود. رنگ های قاچاق وارد کشور از فیلتر وزارت بهداشت نمی گذرد; بنابراین در زمان ورود نمی توان از مجاز بودن یا نبودن این محصولات اطلاع داشت.

مگر اینکه مثلاً واحد تولیدی باشد پخت از این محصولات قاچاق استفاده کنید و پس از استفاده در آب نبات و نمونه برداری متوجه غیرقانونی بودن محصول شوید. البته دانستن عدم مجاز بودن رنگ پس از استفاده در محصولات دیگر چندان قابل جبران نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا