اخبار ارز دیجیتال

رشد انفجاری نات کوین چه اثری بر صنعت ارزهای دیجیتال و بخش بازی‌ها دارد؟

بازی‌های بلاک چینی ساخته شده بر بستر اوپن نتورک (The Open Network) یا تون (TON)، در حال جذب میلیون‌ها کاربر به وب ۳ (Web3) در شبکه اجتماعی تلگرام (Telegram) هستند و بازی‌های غیرفعال (Idle) مانند نات کوین (Notcoin) پیشتاز این عرصه‌اند.

پایگاه کاربری عظیم تلگرام در حال تبدیل شدن به زمینه‌ای بکر برای پذیرش ارزهای دیجیتال است، چرا که بازی‌های وایرال مانند نات کوین به سرعت در حال محبوبیت یافتن در سراسر جهان هستند. این بازی که کاربران با لمس صفحه نمایش خود، در آن توکن NOT کسب می‌کنند، در کمتر از ۲ ماه بیش از ۳۰ میلیون کاربر را در تلگرام جذب کرده و برای آن‌ها کیف پول ارز دیجیتال مبتنی بر تون نتورک ایجاد کرده است.

به گزارش ارز دیجیتال، نات کوین، تاکنون ۳ درصد از کاربران تلگرام را به فضای وب ۳ آورده و لیست شدن توکن‌های NOT در صرافی‌های ارز دیجیتال مطرح نیز منجر به کسب سود مالی هنگفتی برای گیمرهای معمولی شده است.

اینال کاردان (Inal Kardan)، مدیر بخش بازی در بنیاد تون، به صورت اختصاصی با کوین تلگراف (Cointelegraph) در مورد توانایی بی‌نظیر بازی‌های بلاک چینی در جذب کاربران جدید به اکوسیستم ارزهای دیجیتال گفتگو کرد.

تعداد گیمرهای وب ۳ به ۵۰۰ میلیون نفر خواهد رسید

کاردان در مصاحبه‌ با کوین تلگراف در رویداد نکست بلاک اکسپو (Next Block Expo) در ورشو گفت:

نات کوین با جذب ۳۵ میلیون کاربر در ۵ ماه، به ما نشان داد که بازی‌ها چگونه می‌توانند در تلگرام کار کنند و جذب کاربر چقدر می‌تواند آسان باشد.

اینال کاردان

مدیر بخش بازی بنیاد تون خاطرنشان کرد که چندین بازی مبتنی بر تلگرام با استفاده از مدل‌های مشابه، به سرعت در حال جذب تعداد قابل توجهی کاربر و کسب درآمد هستند. این بازی‌ها از سازوکارهای بازاریابی مانند به اشتراک‌گذاری و استخراج در تلگرام بهره می‌برند.

کاردان، تلگرام را یک کانال توزیع در دسترس و تا حدودی دست نخورده توصیف کرد که با ادغام فناوری‌های وب ۲ موجود، افزونه‌های صفحات وب و قابلیت‌های بلاک چین کار می‌کند. او همچنین بر تغییر رویکرد از مدل‌های بازی برای کسب درآمد (Play-to-Earn) در بازی‌های وب ۳ محبوبی مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) دیده می‌شود، تأکید کرد. بازی‌هایی مثل نات کوین از رویکردهای جدیدتری استفاده می‌کنند که شامل همان تاکتیک‌های سنتی کسب درآمد مانند تبلیغات است.

بازی‌های هایپر کژوال مناسب تلگرام و تون نتورک هستند

یات سیو (Yat Siu)، بنیانگذار انیموکا برندز (Animoca Brands)، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر بازی‌های بلاک چینی، به کوین تلگراف گفته است که امکان استفاده از سازوکارهای وایرال رشد که قبلاً در فیسبوک یا اپ استور اپل امکان‌پذیر بود، در موفقیت بازی‌های وب ۳ بر بستر تلگرام و شبکه تون نقش داشته است. سیو معتقد است که بازیگران وب ۲ حالا این سازوکارها را محدود کرده‌اند، زیرا محدود کردن این امر، برای تبلیغات آنها به عنوان یک کسب و کار بهتر است:

نه اپل و نه گوگل، به اندازه تلگرام و تون در قبال بازی‌های وب ۳ بر روی پلتفرم‌های خود انعطاف‌پذیر نبوده‌اند. این یک مزیت رقابتی مبتنی بر سازندگی و رشد است که شبکه تون نیز در آینده به این نقطه خواهد رسید.

سیو اذعان می‌کند که بازی‌های کلیکی غیرفعال همیشه محبوب بوده‌اند. با این حال، رویکرد درگیرسازی کاربران در بازی‌هایی مانند نات کوین، یک تفاوت کلیدی دارد. او افزود:

رویکرد نات کوین ارزش بسیار بهتری برای کاربران دارد و با انگیزه‌های مبتنی بر رشد آنها در مقابل ماهیت متضاد مدل‌های کسب و کار تبلیغاتی وب ۲ بیشتر هماهنگ است.

آمار هم در این باره دروغ نمی‌گوید. سیو به گیمی (Gamee)، یک شرکت بازی‌های وب ۳ اشاره می‌کند که به‌طور فعال بازی‌های هایپر کژوال (Hyper-casual) را بر بستر شبکه تون و تلگرام منتشر می‌کند. این شرکت با استفاده از سازوکار سهام‌گذاری و بازی‌های غیرفعال، کاربران خود را درگیر می‌کند. در نتیجه، تعداد کاربران فعال روزانه گیمی به حدود یک میلیون نفر افزایش یافته است.

559dc2ba 4902 4e4a b24e 8243ba811afd 1024x819 1
یات سیو

بنیان‌گذار انیموکا برندز همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از کاربران تلگرام از قبل با ارزهای دیجیتال آشنا هستند. این ترکیبی از گیمرهای وب ۲ و وب ۳ است که در یک اکوسیستم مشترک گرد هم می‌آیند. او افزود:

من شخصاً ظهور شبکه تون و تلگرام و ارزهای دیجیتال را مرتبط می‌دانم، نه به این معنا که اصول و مأموریت آن‌ها هماهنگ است، بلکه به این معنا که آن‌ها در اصول آزادی، حقوق مالکیت دیجیتال و تفکر و ذهنیت غیرمتمرکز مشترک هستند.

توسعه‌دهندگان بازی به اکوسیستم تون چشم دوخته‌اند

میخال دومبروفسکی (Michał Dąbrowski)، مدیرعامل و بنیانگذار الیمپیکس (Elympics)، ارائه‌دهنده زیرساخت بازی‌های بلاک چینی، معتقد است که بازی‌های وب ۳ آماده جذب کاربران جدید ارزهای دیجیتال هستند. دومبروفسکی به کوین تلگراف می‌گوید که توسعه‌دهندگان بازی همواره با سازوکارهای کسب درآمد دست و پنجه نرم کرده‌اند. زیرساخت‌های مبتنی بر بلاک چین این شکاف را پر می‌کنند و به استودیوها اجازه می‌دهند از کیف پول‌های ارز دیجیتال برای تشویق و درگیر کردن بازیکنان استفاده کنند.

الیمپیکس پتانسیل عظیمی در اکوسیستم تون می‌بیند که ذاتاً به پایگاه کاربری عظیم تلگرام وابسته است. زیرساخت آن برای کمک به استودیوها و توسعه‌دهندگان در استقرار بازی‌های وب ۳ بر این پلتفرم‌ها طراحی شده است.

دومبروفسکی می‌گوید:

نات کوین نمونه‌ای عالی است. این بازی از جنبه وایرال شدن یک پلتفرم اجتماعی مانند تلگرام بهره برد. اشتراک‌گذاری بخش مهمی از روند سازوکار آن است.

مدیرعامل الیمپیکس می‌افزاید که عملکرد وب۳ در حال احیای ژانر بازی‌های غیرفعال است. ارزهای نرم (Soft Currencies) که توسط بازیکنان در بازی به دست می‌آیند، اکنون کسب درآمد می‌کنند و به کاربران مالکیت و ارزش زمان سپری شده برای بازی را می‌دهد.

جمع‌بندی

رشد چشمگیر بازی نات کوین و سایر بازی‌های بلاک چینی مبتنی بر تلگرام و شبکه تون، نشان‌دهنده پتانسیل بالای این پلتفرم‌ها در جذب کاربران جدید به اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. استفاده از مکانیک‌های بازاریابی ویروسی، سهولت دسترسی و تجربه کاربری یکپارچه، به همراه مدل‌های جدید کسب درآمد و تشویق کاربران، از جمله عواملی هستند که به موفقیت این بازی‌ها کمک کرده‌اند.

با ادامه این روند، انتظار می‌رود تعداد گیمرهای وب ۳ تا سال ۲۰۲۸ به ۵۰۰ میلیون نفر برسد. توسعه‌دهندگان و استودیوهای بازی‌سازی نیز با تکیه بر زیرساخت‌های بلاک چینی، فرصت‌های جدیدی برای خلق تجربیات جذاب و کسب درآمد پیدا می‌کنند. در نهایت، ترکیب کاربران وب ۲ و وب ۳ در یک اکوسیستم مشترک، می‌تواند به پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال و تحول صنعت بازی منجر شود.

منبع:عصرایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا