اخبار روز

جیمز وب برای اولین بار به قلب یک سیاره پشمی نفوذ کرد

برای اولین بار، تلسکوپ فضایی جیمز وب به اعماق هسته سیاره ای پنبه مانند که تنها یک دهم جرم مشتری است، نفوذ کرده است.

به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) اولین نگاه به درون یک سیاره به اصطلاح پشمی به نام WASP-107 b را ارائه کرده است که در فاصله حدود 200 سال نوری از زمین قرار دارد.

به گفته هوش مصنوعی، این رصدخانه فضایی قدرتمند داده هایی را در مورد جرم هسته سیاره، جو متلاطم و ترکیب اتمسفر جمع آوری کرده است.

ستاره شناسان با استفاده از داده های جیمز وب توانستند جرم هسته یک سیاره فراخورشیدی دور را برای اولین بار محاسبه کنند.

دیوید سینگ، نویسنده اصلی و استاد برجسته علوم زمین و سیاره بلومبرگ در دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: «نگاه کردن به درون سیاره ای که صدها سال نوری از ما فاصله دارد، تقریبا غیرممکن به نظر می رسد، اما وقتی جرم، شعاع، ترکیب جوی و گرما را در نظر بگیرید. در داخل آن در نظر گرفته شده است.” می دانید، همه چیزهایی که باید در مورد آنچه داخل آن است و هسته سنگین آن بدانید.

اندازه گیری هسته یک سیاره فراخورشیدی برای اولین بار

محققان دریافتند که هسته WASP-107 b حدود دوازده برابر بزرگتر از هسته زمین است.

یکی یکی از شگفت انگیزترین نتایج، سطوح متان در این سیاره بود که تقریباً هزار برابر کمتر از حد انتظار بود. این نشان می دهد که با عبور متان از جو سیاره، از طریق برهمکنش با مولکول های دیگر در جو یا حتی نور ستاره ها، به ترکیبات دیگری تبدیل می شود.

ظفر رستمکلوف یکی از محققین این تحقیق می گوید: این سیاره دارای یک هسته داغ است و این منبع حرارتی شیمی گازهای اعماق آن را تغییر می دهد.

رستمکلوف افزود: ما معتقدیم که این گرما باعث تغییر در شیمی گازها به خصوص متان می شود و مقادیر زیادی اکسید کربن و مونوکسید کربن تشکیل می شود.

این سیاره فراخورشیدی به طور خطرناکی نزدیک به ستاره مادرش می چرخد ​​و به دلیل گرم بودن بیش از حد آن غیرقابل سکونت است، گرمایی که می تواند ناشی از “گرمای کشنده” باشد. این رویداد به دلیل گردش خاص سیاره به دور ستاره مادرش رخ می دهد. در این حالت، WASP-107 b مداری کمی غیر دایره ای یا بیضوی دارد.

با این حال، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن سرنخ‌های مهمی در مورد تکامل سیاره‌ای و دینامیک اتمسفر سیاره‌ای دوردست به دست می‌دهد.

به اندازه مشتری اما با یک دهم جرم آن

این غول گاز داغ تقریباً به اندازه مشتری است اما تنها یک دهم جرم است.

این سیاره علیرغم اندازه عظیم خود، به طرز شگفت انگیزی سبک و پایدار است یکی این سیاره یکی از کم چگالی ترین سیارات کشف شده در نظر گرفته می شود.

دلایل مختلفی به این تورم کمک می کند. اول اینکه، WASP-107 b هسته کوچکتری نسبت به مشتری دارد، به این معنی که نیروی گرانشی مشابهی برای فشرده سازی جو خود ندارد. دوم، جو این سیاره به دلیل نزدیکی به ستاره مادرش گرم و منبسط می شود. این گرم شدن منجر به اختلاط همرفتی شدید می‌شود که در آن گازهای داغ بالا می‌روند و گازهای خنک‌تر فرو می‌روند و این فرآیند پویا جو سیاره را گسترش می‌دهد.

علاوه بر متان، محققان گوگرد را نیز شناسایی می کنند دی اکسید، بخار آب، کربن دی اکسید و مونوکسید کربن نیز در این سیاره شناسایی شده است. این داده ها نشان می دهد که WASP-107 b حاوی عناصر سنگین تری نسبت به اورانوس یا نپتون است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی محققان، مطالعه WASP-107 b راه را برای اکتشافات آینده غول های گازی مشابه هموار خواهد کرد.

این تیم از تلسکوپ جیمز وب برای مطالعه 25 سیاره دیگر در سال آینده استفاده خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا معمای پیچیده واکنش جو سیاره ها به شرایط سخت را حل کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا