اخبار روز

جشنواره ملی فیلم مردمی ایران آغاز شد/ رویدادی برای نمایش عظمت ایران

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مراسم افتتاحیه فاز اول این رویداد سینمایی سه شنبه 25 اردیبهشت ماه این مراسم در بنیاد ایران شناسی در تهران برگزار شد.

سونیا پوریامین مجری تلویزیون این برنامه را بر عهده داشت. وی ضمن خوشامدگویی به حضار از فردوسی شاعر بزرگ ایران تجلیل کرد.

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران شناسی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در ابتدای این مراسم گفت: بنیاد ایران شناسی مفتخر است که این جشنواره را در دهه کرامت و پس از آن در آستانه 1388 برگزار می کند. میلاد ما ایرانیان امام رضا (ع) که افتتاحیه آن در روز پاسداشت زبان و ادب فارسی و فردوسی بزرگ و اختتامیه آن در سی ام اردیبهشت ماه روز ملی ایران شناسی است.

وی گفت: بنیاد ایران شناسی به عنوان مرکز و محوری برای معرفی و همگانی هر چه بهتر ویژگی ها، عظمت، افتخار و همه خوبی ها و زیبایی های ایران و کشور ایران در سطح ملی و بین المللی عمل می کند تا این جشنواره با وحدت و انسجام ملی ملت های بزرگ و باستانی ایران همخوانی دارد.»

رئیس بنیاد ایران شناسی همچنین تصریح کرد: امیدواریم جشنواره ملی مردم ایران سرآغازی برای هنرمندان به ویژه جوانان باشد که بتوانند عظمت کشور ایران و زیبایی ها و افتخارات بزرگ دوران ایران را به نمایش بگذارند. تاریخ و نشان دادن نقش عظیم مردمان بزرگ ایران در این بهره‌برداری‌ها و عرصه علم و دانش کشور باید در خدمت هدفی بزرگ باشد و برای وحدت ملی و هویت بزرگ ایرانی و اسلامی ما دلگرم‌کننده و مثبت باشد.

دو دوب ب ین ین ین بب د د د قدیم‌ترین ست ست ست جغر جغر سی فع م تنه تنه ، ، ، یر ست ست بب آغ آغ و ت مدیترانه Sequel follows; این منطقه وسیع از شمال به سیبری و از جنوب به شبه قاره هند و یمن امتداد دارد. امیدواریم این جشنواره در سال‌های آینده نیز در سطح بین‌المللی برگزار شود و در هر کجا که شواهدی از تمدن ایران باستان وجود دارد، قابل مشاهده باشد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: با افتخار مشاهده کردم که مردم سایر کشورها در برخی مناطق به تاریخ خود به عنوان ایرانی با عظمت نگاه می کنند و به آن افتخار می کنند که آثار و تمدن ایران را در کشورهای دیگر به نمایش بگذارند. امیدوارم جشنواره ملی فیلم مردم ایران سرآغازی برای نمایندگی این بزرگان نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان باشد.

ادای احترام به خسرو سینایی

در ادامه این مراسم اعضای هیات انتخاب و هیئت داوران جشنواره با پخش کلیپی معرفی شدند و در ادامه نوبت به خسرو سینایی کارگردان و فیلمنامه نویس فقید سینمای ایران که در فیلم عین راینر نگاهی به فرهنگ ایران داشت، تجلیل شد. و جامعه، هنردوستان را با لذت سینما به عنوان یک فرد خلاق آشنا می کند. این ترحیم با کلیپی در مورد خسرو سینایی از کودکی تا سالهای پایانی همراه بود.

حبیب احمدزاده، داستان‌نویس، مستندساز و پژوهشگر که مدت‌ها با زنده یاد سینایی همکاری داشته، بزرگ شد و گفت: ما از دو نسل مختلف هستیم که از 15 تا 23 سالگی در جنگ حضور داشته‌ایم. و بعد از آن با بسیاری از دوستان هنرمند و سینماگر آشنا و کار کردم. یکی از جمله در مورد مرحوم صادق هدایت تحقیق کردم. خسرو سینایی را در اروند رود دیدم و در این باره با او صحبت کردم.

او ادامه داد: “فروردین در سال 1380 متن تحقیقم را به ایشان دادم و آقای سینایی از من پرسید که چرا در مورد رهبری تحقیق می کنی؟ گفتم رهبری برای ما مانع است در حالی که باید پل باشد و بتوانیم آن را تحلیل کنیم. این آغاز آشنایی ما بود. ما ملتی هستیم که جواب میدهیم چون از سوال پرسیدن میترسیم. دلیل اول این است که ما تنبل هستیم و پاسخ های آماده داریم. دلیل دوستی من با سینا با 25 سال اختلاف سنی این بود که هر دو کنجکاو بودیم. به همراه گیزلا وارگا سینایی، همسرش و سمیرا، دختر آقای سینایی، به مناطق محروم رفتیم که در آنجا به کودکان نقاشی آموزش دادند. ما یک جشنواره دانشجویی جالب داشتیم که در آن سخنران نبود. بهترین چیزی که از سینایی یاد گرفتم اعتماد بدون تقابل بود که در کودکی به من القا کرد.

احمدزاده گفت: در این تعامل هر دو طرف از یکدیگر یاد گرفتند، از کنار او گذشتم و یاد گرفتم تامل کنم و از همه مهمتر بچه را در خودم نگه دارم و نگذارم دیگران او را پیر کنند.

در ادامه مراسم هدیه ای از سوی بنیاد ایران شناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنر که به نمایندگی از خانواده مرحوم سینایی روی سان حضور داشتند به حبیب احمدزاده اهدا شد.

گامی بلند در سینمای کشور

مهدی حیدری، مدیر جشنواره و نائب رئیس شورای سیاسی جشنواره ملی اقوام ایرانی نیز در این نشست حضور داشت و با این جمله که خدا را شکر می کنم، این اتفاق بزرگ است قدم در سینمای کشور؛ اتفاقی جدید در سینمای کشور که ویژه سینمای بستگان عزیز کشور طراحی شده است. ما به جایی رسیده ایم که این جشنواره در حال رشد است و از فردا خودش را نشان خواهد داد.»

وی گفت: این جشنواره متعلق به همه اقوام ایران است و از هنرمندان و سینماگران حرفه‌ای و آماتور می‌خواهیم که به آن اعتماد کنند و بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است در تبریز اما بنا به دلایلی برگزار نشد اما هم اکنون با حمایت بنیاد ایران شناسی برگزار و حضور می یابد. ما چندین ماه است که اینجا مهمان بودیم و از همه مدیران و نزدیکان بنیاد ایران شناسی به خاطر حمایت این دوستان تشکر می کنم. نبود جشنواره تمام نشد.»

دبیر جشنواره گفت: خیلی ها دوست داشتند جشنواره ملی اقوام ایرانی دیده نشود و برگزار نشود اما خدا را شاکرم که از فردا میزبان همه هنرمندان کشورمان هستیم که آثارشان به هیئت داوران راه یافته است. “

حیدری همچنین با بیان اینکه این جشنواره در تقویم سینمایی کشور گنجانده می شود، افزود: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی آغازی است برای اینکه نشان دهیم سینمای ما تنها سینمای تهران و پایتخت نیست، بلکه سینمایی برای ایران ما و برای همه. این خانواده عزیز کشورمان است، جشنواره ای است که دوست دارد همه هنرمندان عزیز کشور را به نمایش بگذارد و در عرصه حرفه ای سینما به بازار معرفی کند. نیازی به معرفی زیاد ندارد و همه چیز در درون خود پنهان است. از اساتیدی که جشنواره را یاری کردند، هیئت داوران، مدیران و همه عوامل بسیار خوب، جا دارد از تک تک آنها تشکر کنم.»

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگ و هنر فصل هنر در پایان گفت: با تشکر فراوان از مسعود نجفی و ابوالفضل جلیلی که با همه دغدغه ها در کنار ما بودند، از مهرداد سلیمانی که در کنار ما ایستادند و بالاتر از همه به برادرم فرید حیدری که در هر مرحله همراهم بود.» مطمئنم جشنواره به گونه ای انجام می شود که بعد از اختتامیه افتخار آفرینی کنیم. زنده باد ایران، زنده باد ملتها.

گروه صبحای کوهن به سرپرستی سجاد پورقناد بعدی روی صحنه بود. در پایان برنامه تعدادی از هنرمندان حاضر در این مراسم از جمله لیلا زارع، مریم بحرالعلومی، حبیب احمدزاده، حسین ریگی، سهیل موفق، سیاوش چراغی پور و ابوالفضل جلیلی به روی صحنه رفتند و کیک این مراسم را برش زدند. اولین ساعت از جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

این رویداد سینمایی با شعار «مردم ریشه سرزمین ایران» از 5 تا 30 دی ماه در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار می شود.

جشنواره ملی فیلم مردم ایران در بخش‌های رقابتی شامل فیلم‌های بلند، فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند، نماهنگ و فیلمنامه با توجه به موضوع جشنواره که شامل زیست‌کره، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی و آداب و رسوم است برگزار می‌شود. و سنت‌های مردم ایران شامل میراث فرهنگی مادی و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری است.

۲۲۰۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا