اخبار روز

تبصره ماده 48 مانع تحقق عدالت قضایی است


به گزارش مانیبان به نقل از اسکودا، دکتر جعفر کوشا رئیس هیئت مدیره اسکودا در این همایش از دکتر سید احمد علوی پیشکسوت و استاد برجسته حقوق تجلیل کرد و گفت: ارج نهادن به مقام عالم، تعظیم است. و علم را گرامی بدار. و این همان کاری است که مرکز امروز انجام می دهد. وکلای دانشگاه آزاد اسلامی کرمان و رفسنجان کار خوبی انجام داده اند. من شخصا به دکتر علوی غبطه می خورم. افراد زیادی در مشاغل و زمینه های مختلف به ثروت های زیادی دست یافته اند، اما نامی از آنها باقی نمانده است، اما خداوند چشم به دکتر سید احمد علوی داشته و درایت و بصیرت ایشان قابل تحسین است.

وی در ادامه سخنان خود کانون وکلا را نهادی مردمی دانست و گفت: کانون وکلا از مردم و برای مردم کار می کند و همیشه در کنار آنها است.

نقش وکالت در تحقق عدالت قضایی

شهید بهشتی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه، در ادامه این پرسش را مطرح می کند که وکالت و وکلا چه نقشی در بحث عدالت قضایی می توانند داشته باشند؟ وی گفت: ابتدا باید بگویم که عدالت قضایی برگرفته از عدالت اجتماعی است. در عدالت قضایی باید حقوق و حیثیت مردم و اصحاب دعوا رعایت شود. وقتی در فرآیندی به عدالت قضایی نگاه می کنیم به این معناست که باید یک سری استانداردها و شاخص ها را در نظر بگیریم تا آن فرآیند به عدالت منتهی شود.

دکتر کوشا وکیل دادگستری یکی وی شاخص های مهم در بحث عدالت قضایی را برشمرد و تصریح کرد: در این میان این سوال مطرح می شود که یک وکیل در روند قضایی چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا به عدالت قضایی کمک کند؟ اگر بخواهیم قاضی کمتر اشتباه کند و زودتر به حقیقت برسد باید ابزارهایی ایجاد شود که قاضی را در این روند قضایی برای رسیدن به عدالت قضایی یاری کند. هر چه قاضی خطاهای کمتری مرتکب شود، به عدالت قضایی نزدیکتر خواهد شد.

هنگام طرح این سوال، در مرحله کشف حقیقت در امور کیفری و در عصر خصومت در امور حقوقی چگونه باید به قاضی در تحقق عدالت قضایی کمک کرد؟ وی گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ساختارها را بررسی کنیم. ساختارهای درگیر در بحث عدالت قضایی بیشتر ساختارهای حاکمیتی هستند. قاضی توسط دولت منصوب می شود، از دولت حقوق می گیرد و باید در امور اداری به حرف دولت گوش دهد. اما همین قاضی منصوب دولت باید مستقل باشد و استقلال فکری و قضایی خودش را داشته باشد و در استنباط خود از منابع حرفه ای عمل کند، زیرا مردم از او انتظار کشف حقیقت را دارند.

این حقوقدان تاکید کرد یکی یکی از سلاح هایی که می تواند به قاضی در کشف حقیقت در خارج از حکومت کمک کند، وکیل است، خاطرنشان کرد: وکیل نیز مانند وکیل باید از نهادی باشد که ترسی از ابطال پروانه کسب و تحت تعقیب قرار گرفتن نداشته باشد. و تهدید به زندگی خیابانی او شد. بنابراین استقلال آنها باید تضمین شود. اگر قاضی تحت فشار قرار گیرد یا تهدید به استعفا از پرونده شود، آیا آن قاضی می تواند به عدالت قضایی کمک کند؟

استاد شهید بهشتی دانشکده حقوق دانشگاه با بیان اینکه برخی نمی خواهند وکیل پرونده را مانند نورافکن روشن کند و به کشف حقیقت کمک کند، تصریح کرد: از این نظر در برخی موارد مشاهده کنید که وکیل نمی تواند به پرونده دسترسی پیدا کند. وکیل باید مستقل باشد تا به قاضی در کشف حقیقت کمک کند.

عدالت قضایی با وکلای برجسته محقق نمی شود

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری گفت: آیا با تبصره و فهرست وکلای مصوب دولت می توان به عدالت قضایی دست یافت؟ این برگه نوعی درآمد است و نظرات ناشی از آن نمی تواند منجر به عدالت قضایی شود. تعیین وکیل توسط قوه قضائیه اشتباه است. وکیل باید توسط موکل انتخاب شود.

دکتر کوشا تبصره ماده 48 را مانع تحقق عدالت قضایی عنوان کرد و گفت: عدالت قضایی در فرآیندی شفاف و شفاف اجرا می شود. قبلاً این تبصره در مرحله تحقیقات و دادسرا مورد استفاده قرار می گرفت اما امروز به دادگاه ها نیز کشیده شده است. زیرا؟ چون می گویند ما به این وکیل اعتماد نداریم! آیا این وکیل یکی از فرزندان این مملکت نیست؟ آیا موسسه حقوقی مجوز را برای شما صادر نکرده است؟ آیا موسسه حقوقی جزء نهادهای این کشور نیست؟ آیا اینها فارغ التحصیلان دانشگاههای این سرزمین نیستند؟

رئیس اشکودا یادآور شد: وقتی می گوییم قاضی برای رسیدگی به عدالت قضایی باید کمتر اشتباه کند، منظورمان این است که وکیل باید آزاد و مستقل باشد. وکیل مستقل می تواند خطاهای قاضی را کاهش دهد. یک وکیل ارشد نمی تواند به قاضی کمک کند تا حقیقت را کشف کند. او یک وکیل مستقل است که قاضی را به فکر وا می دارد. با این نگاه و عینک، عدالت قضایی اجرا نمی شود و قاضی متوجه اشتباهات خود در این جریان نمی شود.

وی با اشاره به اینکه وکیل منتخب باید از استقلال و آزادی خود در تمام مراحل پرونده برخوردار باشد، این وکیل باید مورد حمایت قرار گیرد و در صورت تهدید سریعاً رسیدگی شود، تصریح کرد: امروز متاسفانه با وضعیت برخی قوانین، از جمله قانون تسهیل صدور پروانه کسب و همچنین حمله به حرفه وکالت، شأن وکلا را پایین آورده است. برای تحقق عدالت قضایی به جای اینکه هر روز موانع جدیدی برای آن ایجاد کنیم، باید موانع را شناسایی و از مانع برداریم.

یکی از اعضای هیأت علمی حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امروز در بحث دفاع خلأهای زیادی داریم، گفت: باید در بحث حمایت از وکلا در دفاع از پرونده های مهم قانونگذاری کنیم. بسیاری از وکلا هنگام رسیدگی به پرونده های ملی با تهدیدات مختلفی از سوی مافیای اقتصادی و فرهنگی مواجه می شوند.

دکتر کوشا در پایان با تاکید بر اینکه تحقق عدالت قضایی مستلزم وجود نهاد نمایندگی حقوقی موثر و مستقل است، گفت: امروز وکالتی نداریم که بتواند ما را در تحقق عدالت قضایی یاری کند چرا که به خوبی انجام نمی شود. و با حملات بی سابقه ای مواجه است.” اگرچه این درخت کهنسال بوده، خواهد بود و حفظ خواهد شد، اما وضعیت خوبی ندارد.

گفتنی است در افتتاحیه این نشست، دکتر محمد عارفی و دکتر نجفی ابرندآبادی و دکتر شاملو، دکتر غلامی و دکتر نیازپور در پنل تخصصی گردهمایی بزرگ حقوقدانان با موضوع شرکت کردند. . سیاست های حقوقی ایران در زمینه وکالت.

همچنین در پایان این دیدار از دکتر سید احمد علوی از اساتید پیشکسوت و برجسته کشور تجلیل شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا