دانستنی ها

بروز آسم با مصرف این غذاها افزایش می یابد

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش تغذیه در تشدید یا بهبود علائم آسم گفت: کاهش مصرف سبزیجات و میوه جات و افزایش مصرف مواد غذایی فرآوری شده باعث افزایش شیوع آسم می شود.

سیده معصومه تقی زاده با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل آسم گفت: تغذیه سالم و مناسب بخش مهمی از کنترل آسم است زیرا چاقی، یکی یکی از مشکلات مربوط به آسم است.

وی افزود: اگر میزان کالری مصرفی بیشتر از میزان سوخت باشد، قطعا فرد چاق می شود. این وضعیت نه تنها به سلامت فرد آسیب می رساند، بلکه علائم آسم را نیز آغاز می کند. افراد چاق علائم آسم شدیدتری دارند و داروهای بیشتری مصرف می کنند، بنابراین همیشه حفظ وزن متعادل بهتر است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش مصرف سبزیجات و میوه جات و افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده باعث افزایش شیوع آسم می شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که ویتامین C، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A)، منیزیم و امگا 3 بیشتری مصرف می کنند کمتر مستعد ابتلا به آسم هستند.

علاوه بر این، مشکلات ریوی اغلب در افرادی دیده می شود که میوه، ویتامین C و E و آنتی اکسیدان ها را به مقدار کافی مصرف نمی کنند. به نظر می رسد رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، مانند میوه ها، سبزیجات و روغن زیتون بیشتر، اثر محافظتی در برابر آسم دوران کودکی دارد.

تقی زاده گفت: ماهی و غذاهای دریایی منبع خوبی از امگا 3 هستند و بهتر است از مصرف اسیدهای چرب ترانس و روغن های حاوی مقادیر بالای امگا 6 خودداری شود.

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به آسم

با توجه به اینکه اکثر افراد مبتلا به آسم کمبود ویتامین D دارند، شیر، تخم مرغ و ماهی منابع خوب این ویتامین هستند، اما نور مستقیم خورشید منبع اصلی این ویتامین است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی افراد دچار عدم تحمل لاکتوز هستند که حساسیت تلقی نمی شود اما علائم آسم را تشدید می کند. برخی از افراد به تخم مرغ، شیر یا ماهی نیز حساسیت دارند. حتی مصرف کم این غذاها می تواند باعث واکنش های آلرژیک و تحریک آسم شود. از آنجایی که آلرژی باعث تشدید علائم آسم می شود، والدین اگر فکر می کنند تنگی نفس کودک را افزایش می دهد، باید هر ماده غذایی را در رژیم غذایی کودک محدود کنند. فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه از جمله این غذاها هستند.

کدام مواد باعث تشدید علائم آسم می شوند؟

گفت: سولفیت یکی یکی از موادی است که برای کمک به طراوت غذا و جلوگیری از رشد کپک به غذاها اضافه می شود، اما همین ماده می تواند باعث تشدید علائم آسم در افراد مبتلا به این بیماری شود. سولفیت ها در برخی غذاها مانند میوه های خشک، میگو، آب میوه های اسیدی، نوشیدنی های کولا و بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارند، بنابراین توجه به برچسب های مواد غذایی ضروری است.

تقی زاده گفت: درصد زیادی از مبتلایان به آسم دچار اختلال رفلاکس اسید معده هستند که کنترل آسم را دشوار می کند. کاهش وزن در این افراد، یکی یکی از راه های درمان این اختلال و آسم است. پرهیز از غذاهای تند، کافئین، غذاهای اسیدی، شکلات، الکل و غذاهایی که علائم رفلاکس اسید را تشدید می کنند نیز راه حل های موثری در این زمینه هستند.

محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و کاهش تعداد وعده های غذایی نیز می تواند از ترشحات معده که باعث تشدید رفلاکس می شود جلوگیری کند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماران مبتلا به آسم از کورتون به صورت استنشاقی یا سایر داروها استفاده می کنند و به همین دلیل بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، بنابراین توصیه می شود لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود قرار دهند. و مصرف نمک را محدود کنید و غذاهای غنی از نمک را محدود کنید.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به آسم نیز باید میزان کلسترول و چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. البته قبل از ایجاد هر گونه تغییر در عادات غذایی خود حتما باید با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا