اخبار روز

با فواید فوق العاده این ویتامین ها آشنا شوید

به گزارش بازتاب آنلاین، برخی از این ویتامین ها در انواع غذاها، میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی ها وجود دارد.

ایسنا در پیامی نوشت: برخی ویتامین‌ها به گونه‌ای هستند که بدن نمی‌تواند آنها را به طور طبیعی تولید کند و این امر باعث کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن می‌شود.

ویتامین ها محلول در آب هستند یا محلول در چربی؟

همه انواع ویتامین ها به طور طبیعی از غذا و گاهی از مکمل ها به دست می آیند. در بیشتر موارد، بدن قادر به تولید آنها به طور طبیعی نیست. بنابراین شناخت ماهیت و کاربرد هر یک برای بررسی وضعیت روحی و جسمی ضروری است. به طور کلی ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند.

بدن می تواند ویتامین های محلول در چربی را راحت تر ذخیره کند. و از طریق چربی یا لیپیدها برای چند روز یا حتی چند ماه در بدن ذخیره می شوند. اما ویتامین های محلول در آب مدت زیادی در بدن دوام نمی آورند. و مقدار اضافی آنها از طریق ادرار دفع می شود. تمام ویتامین های B و ویتامین C محلول در آب هستند.

ویتامین A، ترمیم بافت (ویتامین A)

ویتامین A یکی یکی از ویتامین های ضروری برای حفظ سلامت بدن است. این ویتامین برای سلامت چشم، رشد کلی بدن و سلامت دندان ها و پوست ضروری است. کمبود آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند. برای مثال یکی از فواید مهم این ویتامین کمک به ترمیم بافت های بدن از جمله پوست و مو است. ویتامین A به تولید سبوم (نوعی چربی) در بدن کمک می کند. سبوم تاثیر زیادی در حفظ رطوبت پوست و مو دارد.
نام دیگر ویتامین A بتاکاروتن است. و بیشتر در میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ یافت می شود. شما می توانید ویتامین A را به طور طبیعی در غذاهایی مانند کدو تنبل، هویج، سیب زمینی و زردآلو دریافت کنید.

ویتامین B یا تیامین (ویتامین B)

تیامین یا ویتامین B1 یکی یکی از ویتامین های ضروری بدن برای تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی است. این ماده همچنین برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش عمده ای در عملکرد اعصاب، ماهیچه ها و قلب دارد. کمبود این ویتامین منجر به برخی مشکلات از جمله دیابت می شود. اگر می خواهید در مورد خواص تیامین و علائم کمبود ویتامین B1 بیشتر بدانید، خواندن این مقاله اختصاصی را به شما توصیه می کنم!

ویتامین B2، مسئولیت هضم غذا!

(ویتامین B2)

ویتامین B2 یکی یکی از ویتامین های ضروری برای سلامتی بدن است. ریبوفلاوین یا ویتامین B2 معمولا در غلات، سبزیجات و محصولات لبنی یافت می شود. مهمترین عملکرد این ویتامین کمک به تجزیه و هضم غذا، جذب سایر مواد مغذی در بدن و حفظ بافت سلولی است.

سبزیجات چلیپایی منبع ویتامین B2 هستند. البته به شرطی که آنها را بخارپز یا بلانچ شده بخورید. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، چغندر و غیره.

ویتامین B3 یا نیاسین؟

(ویتامین B3)

نیاسین یک ویتامین محلول در آب است که بدن نمی تواند آن را ذخیره کند. از طرفی اگر مقدار آن خیلی زیاد شود، کبد آن را از بدن دفع می کند. البته با فرض عملکرد درست کبد. جالب است بدانید که ویتامین B3 با استفاده از آنزیم های بدن غذا را به انرژی تبدیل می کند. بنابراین تا حدودی در متابولیسم بدن نقش دارد.

ویتامین B5 برای تشکیل سلول های خونی مهم است

(ویتامین B5)

نام دیگر این ویتامین «پانتوتنیک اسید» است و بدن برای تشکیل گلبول‌های قرمز به آن نیاز دارد. یکی یکی از ویتامین های ضروری است که در تبدیل غذا به گلوکز، متابولیسم بدن، تشکیل هورمون های جنسی، استرس و تشکیل گلبول های قرمز استفاده می شود. جالب است بدانید که از این ویتامین در تولید لوازم آرایشی و محصولاتی برای درمان اگزما، نیش حشرات و بثورات پوستی استفاده می شود.

ویتامین B6، ضد حالت تهوع

(ویتامین B6)

ویتامین B6 نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد. به گفته محققان، این ویتامین در تشکیل انتقال دهنده های عصبی و تنظیم احساسات نقش دارد. این ویتامین برای تولید هورمون های شادی مانند دوپامین و سروتونین ضروری است. ولی یکی یکی از مهمترین کاربردهای ویتامین B6 برای درمان حالت تهوع در کودکان است. کمبود این ویتامین همچنین می تواند عامل اصلی حالت تهوع و حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری باشد.

ویتامین H، B7 یا بیوتین

(ویتامین B7)

بیوتین ماده ای از گروه ویتامین های B کمپلکس است که به عنوان ویتامین H و ویتامین B-7 نیز شناخته می شود. بیوتین نقش مهم و اساسی در تبدیل غذا و تغذیه به انرژی مورد نیاز بدن دارد. این ماده همچنین نقش مهمی در تولید اسیدهای چرب مفید برای بدن و در فرآیندهای مربوط به گلوکز دارد.

منابع مهم و طبیعی بیوتین

زرده تخم مرغ، گوشت جگر و کلیه (کله پاچه) گوسفند و گاو، مغزها و دانه های روغنی مانند بادام، بادام زمینی و گردو، کره از مغزها مانند کره بادام زمینی، لوبیا و حبوبات، غلات، گل کلم، موز، قارچ، پنیر، سویا و سبزیجات

ویتامین B9، اسید فولیک معروف!

(ویتامین B9)

یکی یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای بدن، اسید فولیک است. این مورد یکی یکی از ویتامین های مورد نیاز روزانه بدن است. کمبود آن در دوران بارداری احتمال نقایص مادرزادی را در نوزاد افزایش می دهد. همچنین برای تولید سلول های جدید در بدن ضروری است. جالب است بدانید فولات به همراه اسید فولیک اشکال مختلف ویتامین B9 هستند. البته اسید فولیک نیز جزو دسته مواد معدنی است. این ماده در بدن به ساخت DNA، ترمیم DNA و تولید گلبول های قرمز خون (RBC) کمک می کند.

رشد مو و سلامت پوست تا حد زیادی به وجود اسید فولیک بستگی دارد. این ماده مغذی در غذاهایی مانند بروکلی، مرکبات، حبوبات، کلم بروکسل، ذرت، دانه ها، مارچوبه و چغندر قند یافت می شود.

ویتامین B12 ارتباط مستقیمی با کاهش وزن دارد

(ویتامین B12)

ویتامین B12 به تشکیل DNA و گلبول های قرمز خون کمک می کند. علاوه بر این، این ویتامین و کاهش وزن با یکدیگر مرتبط هستند. منابع حیوانی و محصولاتی مانند لبنیات، تخم مرغ، ماهی، گوشت گوساله، گوسفند، مرغ و غیره حاوی ویتامین B12 هستند.

ویتامین C، شناخته شده برای سرماخوردگی

(ویتامین سی)

یکی یکی از شناخته شده ترین درمان ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرماخوردگی به حساب می آید. جالب است بدانید که این ویتامین یک نوع آنتی اکسیدان نیز می باشد. از مزایای آن می توان به خاصیت ارتجاعی و تقویت رگ های خونی اشاره کرد. از آنجایی که یک آنتی اکسیدان است، با رادیکال های آزاد در بدن نیز مبارزه می کند. ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند و بنابراین برای پوست و بافت همبند مهم است. وجود ویتامین C در بدن منجر به جذب بهتر آهن می شود. به همین دلیل مصرف مقداری ویتامین C همراه با مکمل ها یا منابع طبیعی آهن توصیه می شود.

مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند، میوه ها و سبزیجاتی مانند فلفل سبز و قرمز، گریپ فروت، پرتقال، لیمو، توت فرنگی، خربزه و کلم بروکلی نیز حاوی این ویتامین محلول در آب هستند. محلول در آب یعنی همراه با ادرار از بدن دفع می شود و رسوب نمی کند. بنابراین مصرف روزانه آن بسیار مهم است.

یکی نکته جالب دیگر این است که برخلاف تصور رایج که پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، باید گفت یکی دیگر از میوه هایی که از پرتقال پیشی گرفته و چندین برابر ویتامین C دارد، کیوی است. پس از خواص کیوی در زمستان غافل نشوید.

ویتامین دی مقابله با افسردگی و کسالت

(ویتامین دی)

همه به نام ویتامین دی و می دانید چه تاثیراتی بر سلامت بدن و استخوان ها دارد. این ویتامین به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می کند. کمبود آن منجر به پوکی استخوان و مشکلاتی مانند ریزش مو می شود. یکی یکی دیگر از موارد مصرف مهم این ویتامین درمان افسردگی و بهبود خلق و خو است. افرادی که خیلی راحت خسته و بی حوصله می شوند یا از وضعیت روحی خوبی برخوردار نیستند ممکن است دچار کمبود ویتامین D باشند. البته مکمل های غذایی زیر نظر پزشک متخصص توصیه می شود.

شما می توانید مقداری از این ویتامین را از طریق نور خورشید جذب کنید. البته باید هر روز 10-15 دقیقه در معرض نور خورشید باشید. بهترین زمان تابش خورشید صبح زود و عصر است که اشعه های مضر کمتری وجود دارد.

این ویتامین در ماهی های چرب، روغن جگر ماهی و تا حدی در تخم مرغ یافت می شود. همچنین در محصولات لبنی به مقدار متفاوتی موجود است.

ویتامین E، محافظ پوست شما

(ویتامین E)

ویتامین E یکی این یک نوع ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بافت های بدن در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند. در گیاهان و به ویژه در دانه ها و مغزهای روغنی وجود دارد. مانند بادام، تخمه آفتابگردان و حتی گوجه فرنگی.

وجود این ویتامین در گردش خون تاثیر زیادی دارد و پوست و مو را شاداب نگه می دارد. همچنین از چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. ویتامین های محلول در چربی که شامل این ویتامین می شود برای جذب چربی نیاز دارند. بنابراین بهترین زمان مصرف این ویتامین با وعده های غذایی حاوی چربی های سالم است.

ویتامین K به بهبود زخم کمک می کند

(ویتامین K)

ویتامین K نقش مهم و اساسی در جلوگیری از خونریزی بیش از حد و لخته شدن خون، سلامت استخوان ها و تنظیم کلسیم خون دارد. در واقع بدن برای تولید پروترومبین به ویتامین K نیاز دارد که ماده ای مهم برای لخته شدن خون و تنظیم متابولیسم استخوان است.

در واقع ما از ویتامین K به عنوان گروهی از ویتامین های محلول در چربی یاد می کنیم. مهمترین و شناخته شده ترین اعضای آن ویتامین K1 و ویتامین K2 هستند. ویتامین K1 به طور عمده در همه سبزیجات، به خصوص سبزی های برگ دار یافت می شود. شما همچنین می توانید ویتامین K2 را از انواع پروتئین ها و محصولات لبنی مانند گوشت، پنیر و تخم مرغ دریافت کنید.

ویتامین F، شاید تا به حال در مورد آن نشنیده باشید!

(ویتامین F)

ویتامین F یکی این یکی از انواع ویتامین های کمتر شناخته شده است که برای سلامت بدن و عملکرد منظم مغز و قلب ضروری است. اسیدهای چرب LAL و LA از اسیدهای چرب ضروری محسوب می شوند که تأثیر مثبتی بر سلامت بدن دارند. اما بدن انسان قادر به تولید طبیعی آنها نیست و باید آنها را از طریق تغذیه مناسب به دست آورد.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا