دانستنی ها

با این غذاها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

احمد اسماعیل زاده روز شنبه در ششمین روز از کمپین تغذیه سالم با محوریت افزایش مصرف لبنیات گفت: ماست یکی یکی از محبوب ترین غذاهای تخمیری در دنیا به خصوص در خانواده های ایرانی است که هم به دلیل مزه و هم فواید سلامتی مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است و می توان از آن به عنوان پیش غذا یا میان وعده در طول روز استفاده کرد.

به گزارش سلامت خبر، وی با بیان اینکه ماست منبع غنی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B2 و ویتامین B12 است، افزود: ماست همچنین می تواند پروتئین ها و اسیدهای چرب ضروری با ارزش بیولوژیکی بالا را تامین کند. بنابراین، ماست یک غذای مغذی و یک حامل پروبیوتیک عالی است.

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماست از تخمیر و اسیدی شدن شیر توسط باکتری‌های زنده معمولاً لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوک ترموفیلوس تولید می‌شود، فرآیندی که منجر به تولید یک محصول لبنی با ماندگاری طولانی‌تر می‌شود.

شایان ذکر است که این باکتری ها منجر به افزایش فواید تغذیه ای این ماده غذایی شده است که نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف ماست از طریق مکانیسم های موجود در بدن، عملکرد سیستم ایمنی را از طریق حضور این باکتری ها بهبود می بخشد. با تعدیل میکروبیوتا، مواد فعال زیستی ماست در روده، سد روده و ایمونوسیت‌ها در روده و سایر بافت‌ها بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند.

اسماعیل زاده افزود: بررسی های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که افزایش مصرف ماست با کاهش بیومارکرهای در گردش التهاب مزمن همراه است. آنها همچنین نشان می دهند که مصرف ماست می تواند از عفونت جلوگیری کرده و بیماری های گوارشی را درمان کند.

مدیر کل اداره توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت گفت: ماست های غنی شده با ویتامین ها دی وی با بیان اینکه آنها در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند، گفت: دی با توجه به پتانسیل آن برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، مصرف ماست همراه با وعده های غذایی خود برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت دستگاه گوارش توصیه می شود.

کمپین ملی آگاه سازی جامعه در مورد مصرف نمک یددار تصفیه شده و افزایش مصرف لبنیات در تغذیه سالم با شعار “همه را انتخاب کنید، کم نمک اما یددار تصفیه شده” در هفته اول “شیر دوست کودکی است”. تا پیری “سلامت”، در هفته دوم از 1 بهمن ماه شروع شده و تا 15 ام بهمن ماه امسال ادامه دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا