اخبار روز سینما

الواح هخامنشی رونمایی شد







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، 3506 نسخه خطی هخامنشی در اواخر شهریور 1402 در سفر رئیس جمهور به آمریکا به ایران تحویل داده شد. این الواح بخشی از مجموعه کتیبه ها و الواحی است که حدود 90 سال پیش دولت ایران برای رمزگشایی و مطالعه به موسسه شرق شناسی شیکاگو سپرده بود. این پلاک‌ها تاکنون در پنج مرحله به ایران بازگردانده شده‌اند و حدود 10 هزار عدد در آمریکا باقی مانده است.

3506 لوح هخامنشی که در سال گذشته به ایران منتقل شد، شامل 836 لوح کوچک به خط آرامی و 2670 لوح بزرگ به خط ایلامی است که بر اساس ضبط، مستندسازی، مطالعه و تهیه الواح هخامنشی صادر شده و در حال حاضر حدود 162 قطعه در آن به نمایش گذاشته شده است. در 54 گروه در تالار اصلی موزه ملی ایران.

بر اساس آنچه تاکنون از مفاد این کتیبه‌ها فاش شده است، این کتیبه‌ها مجموعه‌ای چندفرهنگی و چندزبانه از دستگاه اداری حاکم بر تخت جمشید است که متون آن عمدتاً به زبان‌های ایلامی، یونانی، فارسی باستان و خط میخی نوشته شده است.

جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران در مراسم رونمایی از این تابلوها گفت: یکی یکی از افتخارات ما در سرزمین ایران، کاوش تخت جمشید است که در سال 1311 در بازوی تخت جمشید کاوش شد. این مجموعه ارزشمند اطلاعات منحصر به فردی در مورد ساختار سازمان اداری و نظام اجتماعی ارائه می دهد.

به عقیده وی اطلاعات ارائه شده توسط این گل نبشته ها تا به حال در سنگ نبشته ها دیده نشده است و نشان دهنده سطح دیگری از فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین احترامی است که به کارگران، زنان و متخصصان و همچنین ایمنی مسافران می کردند. در دوره هخامنشیان دریافت کرد. اکنون ما شفافیت درست و دقیقی از نظام اقتصادی و اجتماعی هخامنشیان داریم.

مدیر موزه ملی ایران گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، محتویات این تابلوها شامل نامه ها، اسناد اداری، دست نوشته های کاتب، پادشاه و دربار، شخصیت های تاریخی، مهرهای بایگانی، کارگران، کارکنان تولیدی، مسافران و… خدایان پارس

مدیر موزه ملی ایران یادآور شد: این اسناد به زمان داریوش بزرگ در سال 509 قبل از میلاد برمی گردد. قبل از میلاد مسیح

این الواح از دیوارهای شهر تخت جمشید و طی حفاری هایی که ارنست هرتسفلد باستان شناس آلمانی در آن شرکت داشت، به دست آمد. تخمین زده می شود که این یافته شامل حدود 30000 یا بیشتر لوح و قطعات گلی با کتیبه ها و مهرها باشد. در آن زمان امکان خواندن الواح در ایران وجود نداشت و این به این معنی بود که در هنگام واگذاری، لوح ها به درستی پردازش نمی شدند.

بر اساس بیانیه موسسه شرق شناسی، مقرر شد دو بار در سال از وزارت خزانه داری آمریکا درخواست شود مجوز انتقال تبلت به ایران صادر شود تا بتوان سالانه 5000 تبلت را بازگرداند، رویه ای که چنین نشد. گاهی اوقات به درستی دنبال شده و روند بازگرداندن این تبلت ها طولانی شده است

تا به امروز پنج محموله از این گل ها در سال های 1327، 1330، 1383، 1398 و 1402 به ایران بازگردانده شده است. بر اساس اظهارات اخیر مقامات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفته می شود که هنوز بیش از 10000 قطعه گل نوشته شده در مؤسسه شرقی شیکاگو وجود دارد که در پی بازگرداندن آنها به کشور هستند.




آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا