دانستنی ها

افزایش سن چه تاثیری بر سلامت مو دارد؟

اگرچه نمی‌توان روند طبیعی پیری را متوقف کرد، اما می‌توانیم با افزایش سن، با مرطوب کردن و تقویت موهای خود بهترین حالت را داشته باشیم.

به گزارش مگتو، مو جزء مهمی از ظاهر هر فردی است. با افزایش سن، موهای ما دستخوش تغییرات طبیعی مانند نازک شدن، سفید شدن، از دست دادن درخشندگی و تغییر بافت می شوند. این تغییرات طبیعی است و در اثر عوامل مختلفی مانند چرخه رشد مو، نوسانات هورمونی، ژنتیک و سایر عوامل محیطی ایجاد می شود. با آگاهی از این تغییرات می توانید حتی در سنین بالا با تغذیه، آبرسانی و تقویت فولیکول های مو موهایی سالم داشته باشید.

آشنایی با چرخه رشد مو

موهای ما سه مرحله را طی می کنند:

1. فاز آناژن: مرحله رشد فعال است که در آن فولیکول های مو تارهای موی جدید تولید می کنند. مرحله رشد می تواند سال ها و حتی تا سنین بالا ادامه یابد. طول این مرحله در واقع طول موهای ما را تعیین می کند.

2. فاز کاتاژن: در این مرحله انتقال، فولیکول مو کوچک شده و رشد مو متوقف می شود.

3. فاز تلوژن: مرحله استراحت است که در آن فولیکول مو غیر فعال می ماند. پس از چند ماه، موهای قدیمی می ریزند و موهای جدید شروع به رشد می کنند که منجر به شروع چرخه رشد موی جدید می شود.

چه عواملی در ریزش و نازک شدن موها نقش دارند؟

ژنتیک، تغذیه نامنظم، مصرف برخی داروها، کمبود تغذیه، بیماری های زمینه ای و غیره. هر کدام عواملی هستند که به ریزش و نازک شدن مو کمک می کنند. علاوه بر این، نوسانات هورمونی در زنان و در دوران یائسگی، به ویژه کاهش استروژن و پروژسترون نیز ممکن است بر کاهش رشد مو تأثیر بگذارد. هورمون های آندروژن نیز ممکن است در طاسی الگوی مردانه نقش داشته باشند.

تغییر در بافت مو

بسیاری از افراد با افزایش سن متوجه تغییراتی در بافت موهای خود می شوند. در این حالت، موها ضخیم تر، خشک تر یا شکننده تر می شوند. این تغییرات را می توان به عوامل متعددی نسبت داد، از جمله:

1. تولید سبوم: سبوم یک روغن طبیعی است که توسط پوست سر برای مرطوب کردن و محافظت از مو تولید می شود. با افزایش سن، تولید سبوم ممکن است کاهش یابد و باعث خشکی و شکننده شدن موها شود.

2. عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زای محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و مواد شیمیایی خشن می تواند به مو آسیب برساند و منجر به تغییر در بافت مو شود.

مراقبت از مو با افزایش سن

برای مراقبت از موهای خود و حفظ سلامت و ظاهر آن با افزایش سن می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. از شامپوها و نرم کننده های مغذی استفاده کنید: شامپوها و نرم کننده هایی را انتخاب کنید که موهای خشک و شکننده را مرطوب و تغذیه می کنند. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی موادی مانند روغن آرگان، کراتین و بیوتین هستند.

2. کوتاه کردن منظم: کوتاه کردن منظم می تواند به حفظ سلامت موها و جلوگیری از شکافتن انتهای مو کمک کند. مو خوره یکی یکی از عواملی است که باعث افزایش شکنندگی مو می شود.

3. با موهای خود ملایم باشید: با موهای خود ملایم باشید تا آسیب های احتمالی را به حداقل برسانید. از استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی مانند اتوی فر که تارهای مو را در معرض حرارت زیاد قرار می دهند، خودداری کنید. استفاده از مواد شیمیایی مانند تارها و ژل مو را به حداقل برسانید تا تار مو سالم بماند. موهای خود را محکم نبندید؛ زیرا این امر باعث ضعیف شدن ریشه ها و شکننده شدن فولیکول های مو می شود.

4. رژیم غذایی متعادل: یک رژیم غذایی متعادل غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند بیوتین، آهن و روی می تواند به بهبود و حفظ سلامت مو کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا