اخبار روز سینما

80 درصد فیلم ها شکست می خورند/ سینمای مستقل ایران رو به مرگ است/ سود پروژه های اوج و فارابی به سختی در حال تولید است/ این پروژه ها در اختیار افراد ممتاز قرار می گیرد/ سینمای ایران رو به عقب است.

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

فیلمسازی در ایران بسیار پرهزینه شده است چرا که گفته می شود هر قسمت از یک سریال دو میلیارد تومان سرمایه گذاری می کند.

حسن مصطفوی تهیه کننده سینما در برنامه «طلسم» درباره افزایش قیمت تولید فیلم در ایران گفت: مسئولان می گویند افزایش قیمت ربطی به دلار ندارد اما با افزایش قیمت دلار تجهیزات تدوین و فیلم بیشتر می شود. گران. من در مورد حقوق نمایندگان صحبت نمی کنم. وقتی کرایه تاکسی گران می شود، حتی حمل و نقل تولید فیلم هم گران می شود.

وی افزود: اهالی سینما در این کشور زندگی می کنند و با توجه به شرایط خود به حقوق بیشتری نیاز دارند. اکثر فیلم ها معمولا شکست می خورند و 80 درصد فیلم ها پولی در نمی آورند. مثلاً برای ساخت فیلم «آخرین برف» که یک فیلم مستقل بود و من و آقای علیخانی سرمایه گذار بودیم، یک ماشین X3 و یک خانه در کرج فروختم. اون خونه و ماشین الان خیلی گرون تره.

وی ادامه داد: از طرفی جز یک فیلم اکران نشده چیزی نصیبم نشد. اگر آن فیلم 24 میلیارد بفروشد 30 درصد آن نصیب من می شود که نه پول خانه و نه ماشین را می دهم و از این بابت پشیمانم.

این تهیه کننده سینما در خصوص بودجه های دولتی برای فیلم اظهار کرد: پروژه های دولتی سابقه متفاوتی دارند. نمونه هایی که سازمان های اوج و فارابی در آنها سرمایه گذاری می کنند استثنا هستند. سود این پروژه ها در تولید است. برای تهیه کننده اصلا مهم نیست که فیلم اکران شود یا نه و معمولا دستمزد تهیه کننده را می گیرد.

وی تاکید کرد: پروژه های دولتی جذابیت مالی دارند اما رانت در آنها وجود دارد. آنها این پروژه ها را به افراد داخلی واگذار می کنند. من به عنوان فردی که 25 سال است در سینما کار می کنم، هیچ پروژه دولتی نداشته ام.

مصطفوی درباره آینده سینمای مستقل در ایران گفت: به نظر من سینما در ایران رو به عقب است، سینمای مستقل می میرد اما فیلم های سفارشی کار خود را می کنند. اگر به همین منوال پیش برود قطعا سینمای ما نابود می شود. سینمای مستقل ما 80 درصد تخریب شده و در پایان امسال وضعیت خیلی بدتر می شود. مگر اینکه فقط فیلم های کمدی بسازیم تا بفروشیم. در نهایت تهیه کننده و مدیر فیلمبرداری ماموریت دارند و نباید فقط کمدی بسازند. زمانی که مدیر تولید بودم، از هویت فیلم ها محافظت می کردم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا