اخبار روز

پیش بینی وضعیت بازار اجاره / رشد قیمت در راه است یا بازار رام خواهد ماند؟

ایمان ربیعی– بازار مسکن در حال حاضر بسته است یکی به یکی از سخت ترین بازارهای ایران تبدیل شده است. افزایش شدید قیمت ملک و قیمت هر مترمربع خانه بیش از هشتاد میلیون تومان، مسکن، این کالای سرمایه ای را برای خانوارهای ایرانی غیرقابل دسترس کرده است. در نتیجه این اتفاق، بازار اجاره بها با افزایش شدید قیمت مواجه شده و بررسی ها نشان می دهد رشد اجاره بها از تورم پیشی گرفته است.

حداقل با نزدیک شدن به فصل انتقال در بازار املاک و مستغلات خرداد تا شهریور ماه، بار دیگر این بازار در معرض گرمای بیش از حد است. از این روزها افزایش شدید قیمت ها در بازار مشاهده شده است به طوری که اکثر خانه ها با 50 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته به ثبت آنلاین رسیده اند.

گزارش میدانی بازتاب آنلاین نیز نشان می دهد که امسال نیز مانند سال های گذشته، مستاجران با بحران شدید افزایش قیمت مواجه هستند و این افزایش قیمت، رفاه خانوارهای ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است.

عظیمی یکی از اهالی منطقه پنج در خصوص وضعیت اجاره بها در سال جاری گفت: صاحب خانه ما بیش از توان من قیمت اجاره را افزایش داد و من قادر به افزایش اجاره بها نیستم به این عدد رسیدم بنابراین تصمیم گرفتم نقل مکان کنم اما متاسفانه برای خانه های کوچکتر از خانه های بسیار کوچکتر از خانه فعلی ما اجاره بسیار بالاتری ثبت شده است و چاره ای جز تغییر ندارم، جایی برای زندگی ندارم.

گفت: هیچ مرجعی نیست که جواب ما را بدهد. دولت سیستمی به نام اتونوویس معرفی کرده که فقط مجبورم می کند حق الزحمه مشاور املاک را پرداخت نکنم اما جوابی ندارد که بگوید خانه را کجا پیدا کنم و بعد آن را در اتونویس ثبت کنم تا اجاره بها پرداخت نشود.

وی گفت: سال هاست در تهران مستاجر هستم اما هنوز وام مسکن نگرفته ام.

به گفته وی کوچکترین واحدها بین 400 تا 500 میلیون تومان رهن و بیش از 5 میلیون تومان اجاره دارند که از توان من خارج است.

کار کند است

یکی از فعالان صنفی بازداشتگاه تهران نیز به سوال خبرنگار ما درباره وضعیت اجاره بها در سال جاری پاسخ داد. گفت: این روزها کار ما به شدت کند است. هرکس در جایی نشسته با صاحبخانه خود توافق می کند. مردم کمتر احتمال دارد جابجا شوند مگر اینکه قصد بازسازی خانه خود را داشته باشند یا وضعیت خود را به طور کلی تغییر دهند.

وی به افزایش شدید اجاره بها اشاره کرد و گفت: به طور منطقی قیمت اجاره بها نصف شده است.

وی درباره خرید و فروش نیز گفت: این بازار به شدت راکد است، هیچکس نمی تواند بخرد و بفروشد، افراد کمی که می خواهند در این زمینه بهتر شوند وارد بازار می شوند و هیچکس نمی تواند خانه بخرد.

وی گفت: در این رکود قیمت ها اندکی کاهش یافته است اما باید توجه داشت که این کاهش قیمت ها ناشی از کنترل تورم نبوده، بلکه به دلیل کاهش شدید قدرت خرید بوده است، بنابراین این نگرانی وجود دارد که با افزایش بنابراین، قیمت‌ها نیز در حال کاهش است. شما

اجاره با طعم تورم

یکی از شهروندان در منطقه پنج تهران درباره وضعیت جستجوی خانه برای اجاره نیز گفت: خانه های زیادی برای اجاره به ثبت رسیده اند، اما شرایط این است که قیمت ها از دست مستاجران خارج است و متعجبیم که چه کسی می تواند این خانه ها را اجاره کند؟

وی گفت: در واقع نسبت به سال گذشته با افزایش 100 درصدی قیمت مواجه بودم و متاسفانه برنامه ای برای حمایت از ما وجود ندارد.

اجاره بها از تورم فراتر رفت

آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت اجاره بها در اسفند ماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.5 درصد افزایش نشان می دهد.

در عین حال باید توجه داشت که اجاره بها در مناطق شهری در حال افزایش است اسفند 1402 نسبت به اسفند 1401 بیش از 50 درصد بود. این نرخ تورم است اسفند 41 درصد در این ماه گزارش شده است.

کارشناسان معتقدند سیاست های دولت سیزدهم نتوانسته بحران مسکن را حل کند و در صورت ادامه این روند در سال جاری، ساخت و ساز مسکن بار دیگر به نقطه حساسی در بودجه خانوارها تبدیل خواهد شد.

بیت الله ستاریان پیش از این در گفتگو با بازتاب آنلاین تاکید کرده بود که هر سیاستی در بازار مسکن در پنج تا ده سال آینده تاثیر خود را خواهد گذاشت، به همین دلیل باید به خاطر داشت که در شرایط فعلی چاره ای جز اعمال این فضا وجود ندارد. در دسترس مستاجران و خریداران خانه نیست. وی تاکید کرد: اگر افزایش قیمت از توان مستاجر فراتر رود، افزایش قیمت خانوارها را مجبور به تغییر محل سکونت و انتخاب مکان های ارزان تری برای تحمل شرایط می کند. این شرایط زمینه را برای کوچ به حاشیه شهرها فراهم می کند و امروز می توانید تاثیر این موضوع را در افزایش روزافزون قیمت در شهرهای اقماری تهران مشاهده کنید. این وضعیت به این معناست که حتی در حاشیه شهرها نیز قدرت مردم رو به کاهش است و این تورم باعث می شود مردم دیگر نتوانند زندگی خود را بسازند و اداره کنند.

فردین یزدانی در عین حال معتقد است اگرچه رشد قیمت ملک در سال گذشته تا حدودی متوقف شد، اما رشد بازار اجاره بها از تورم بیشتر بود، زیرا در مکانیزم بازار، اجاره بها باید به سطحی متناسب با ارزش افزایش یابد.

این تعدیل هنوز کامل نشده و افزود: بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که تورم در بخش اجاره بیشتر از سایر کالاهای مصرفی باشد که این امر فشار اجاره‌بها را به‌ویژه خانوارها بیشتر خواهد کرد خانوارهایی با درآمد کم

در پاسخ به این سوال که آیا سیاستی برای جلوگیری از افزایش قیمت در بازار اجاره مناسب است؟ وی تصریح کرد: خیر، مشکلی که در حوزه مسکن وجود دارد این است که در بخش تولیدی با رکود و تورم مواجه هستیم و در عین حال شاهد عدم تعادل قیمت و درآمد خانوار هستیم. این عدم تعادل مبنای اقتصاد کلان است و شاید بتوان گفت مبنای بخشی ندارد.

حال باید دید آیا دولت نه در سال جاری بلکه در سال های آینده در پانزده روز باقی مانده تا فصل نقل و انتقالات می تواند برای حل مشکل بازار مسکن برنامه ای ارائه دهد یا خیر.

۲۲۳۲۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا