اخبار روز

معاملات ملکی در تهران از طریق بیت کوین!

مهدی کرباسیان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: به گفته برخی از مشاوران املاک، با پدیده جدیدی در بازار مسکن مواجه شده ایم. شنیده ها حاکی از آن است که برخی از فروشندگان آپارتمان از خریداران دلار، ارز دیجیتال، طلا و … مطالبه می کنند. به نظر من یکی یکی از دلایل این مشکل ایجاد سیستم خودنویسی است که واسطه را حذف می کند. زمانی که واسطه معامله را مدیریت می کند، تراکنش های مالی نیز مدیریت می شود، اما زمانی که خریدار و فروشنده از طریق سامانه خود امضا معامله می کنند، هیچ نظارتی وجود ندارد.

وی افزود: بازار خرید و فروش ملک در رکود است اما تعداد استعلامات نسبتا کم است. فروردین بهتر شد؛ پرس و جوهایی که منجر به معامله نمی شود و اغلب برای پرس و جو در مورد وضعیت اجاره انجام می شود. هر سال معمولاً همینطور است اردیبهشت ماه و خرداد که تا حدودی نشان دهنده تغییرات اقتصادی است، متقاضیان برای استعلام مراجعه می کنند. نقل و انتقالات در بازار اجاره اردیبهشت ماه و خرداد افزایش دادن.

کرباسیان توضیح داد: قیمت های پیشنهادی آپارتمان در تهران مقایسه شده است اسفند حدود 10 درصد تغییر کرده است، اما به دلیل نبود مشتری، این تعرفه ها هنوز مشخص نشده است. یکی یکی از دلایل این رکود، نوسانات بازار ارز است. کاهش قیمت دلار از 69 هزار تومان به حدود 61 هزار تومان منجر به رکود در بازار معاملات ملکی شد. چون معتقدم بازار ملک دلاری شده و بالا و پایین شدن قیمت دلار باعث می شود مردم از خرید و فروش منصرف شوند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در خصوص تاثیر سامانه خودامضا در کاهش معاملات مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی مدام در تبلیغات این سامانه دستکاری می کنند و به مردم می گویند بیایید و مال شما قرارداد ثبت نام رایگان است. در واقع آنها رسماً شروع به تعطیلی دفاتر مشاوران املاک کرده اند و اشتغال جامعه در حال سرکوب است. در هر بازاری، دلال اقتصاد را می چرخاند. جهش در تولید به مشتریان نیاز دارد. این مشتری از طریق واسطه می آید. برای بازار مسکن به عنوان بازار پیشرو اقتصادی، مسئله واسطه ها از اهمیت دوچندان برخوردار است.

وی تصریح کرد: با ایجاد سامانه خودامضا، اکثر مشاوران املاک به سمت ابطال پروانه حرکت کرده اند. این مشکل پیامدهای منفی برای بازار مسکن و کار کشور دارد. با توجه به نیروی محرکه بخش املاک و مستغلات، این امر پیامدهای منفی برای اقتصاد کلان خواهد داشت که در آینده مشاهده خواهد شد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: برخی می گویند بنگاه های معاملات ملکی مسئول گرانی املاک هستند. سوال من این است که آیا افزایش هزینه های ساخت و ساز به عملکرد مشاوران املاک هم مربوط می شود؟ حدود سه سال پیش نهضت ملی مسکن هزینه ساخت هر متر مربع را 2.5 میلیون تومان اعلام کرد. بر اساس آمار رسمی، این رقم در حال حاضر بین 10 تا 12 میلیون تومان است.

یکی از اعضای هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه نوسانات قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت املاک تأثیر می گذارد، گفت: زمانی که قیمت مصالح ساختمانی افزایش می یابد، هزینه های اخذ مجوز و هزینه های مهندسی بالا می رود تغییر سیستم و دستمزد کارگران، حمل و نقل و غیره، ما نباید انتظار داشته باشیم که قیمت املاک و مستغلات تغییر کند حتی ممکن است در تابستان نوساناتی در بازار املاک وجود داشته باشد.

وی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در ماه های آینده گفت: دولت اقدامات خوبی را در خصوص تامین مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز کرده است و اگر بتواند قیمت ساخت و ساز را از طریق این برنامه کنترل کند، از نوسانات جلوگیری می کند. اگر فصل جابجایی نیز محدود باشد، ممکن است بازار مسکن در تابستان محدود شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا