اخبار روز

نرخ دلار پیش بینی شد! /قیمت دلار به این عدد میرسد!

کارشناسان اقتصادی باور دارند که با آزادسازی منابع مسدود شده در ایران و وارد شدن ۶ میلیارد دلار به حساب بانک‌های ایرانی در قطر، نرخ ارز با کاهش قابل توجهی روبرو خواهد شد.

به گزارش منیبان، این روزها بازار ارز کاملا آرام است و هرگونه نوسان در این بازار در نهایت منجر به کاهش قیمت اسکناس آمریکا در بازار تهران می شود.

امروزه بازارساز مداخله مستقیم و غیرمستقیم در بازار دارد و همین امر باعث شده است که توزیع کنندگان و معامله گران بازار را رها کرده و تقاضای واقعی را برای شروع معامله در بازار آغاز کنند.

مداخله در بازارهای هرات و سلیمانیه و کاهش نرخ دلار از طریق این بازارها منجر به کاهش ریسک کاهش منابع ارزی در کشور می شود.

البته اخبار مثبت در مورد توافقات و اقدامات موفق دیپلماسی کشور نیز ریسک موجود در بازار را که در سال گذشته مورد استفاده معامله گران قرار گرفت تا حد زیادی کاهش می دهد.

تاثیر نرخ ارز در مرکز مبادلات بر نرخ بازار

قیمت دلار در مرکز مبادلات طلا و ارز در هفته های اخیر با تغییرات 10 تا 50 ریال در نوسان بوده است. این موضوع تاثیر بسزایی در ثبات نرخ ارز در بازار داشته است.

نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی با افزایش یا کاهش به بازار ارز این سیگنال را می دهد که بازارساز بدون مشکل ارز مورد نیاز کشور را تامین می کند و تلاش معامله گران برای نشان دادن بحران پولی در بازار ارز کشور شکست بخورد.

کاهش قیمت دلار در بازار هرات

بازار ارز هرات این روزها آرام شده و تزریق های گاه و بیگاه به این بازار باعث شده سیگنال نزولی از این بازار به بازار تهران مخابره شود. قیمت دلار هرات از روز چهارشنبه در سطح حمایتی 49 هزار و 350 تومان آغاز به کار کرد و تا 49 هزار و 400 تومان افزایش یافت.

در نهایت قیمت دلار هرات روی 49 هزار و 250 تومان بسته شد و همه حاضران در بازار ارز افت نرخ ارز در تهران را تشخیص دادند. بازار سلیمانیه نیز همین روند را داشت. ابتدا روی خط مقاومت شروع به کار کرد و بعد شروع به سقوط کرد.

قیمت دلار تهران در اوج قیمت هرات وارد کانال 49 هزار تومان شد. در بازار دبی قیمت درهم 13 هزار و 750 تومان بسته شد.

چرا بازار ارز و سکه سقوط کرد؟

گروهی از بازرگانان معتقدند تعطیلات باعث افزایش قیمت دلار شده است. این دسته می‌گویند قیمت دلار تا پایان تعطیلات تثبیت نمی‌شود و فشار تقاضا در روز چهارشنبه افزایش یافت. البته به این حرکت انرژی کاذب می گویند.

البته این افزایش قیمت تنها برای ساعاتی در روز چهارشنبه رخ داد. نرخ دلار طی هفته گذشته نسبتا ثابت مانده و بین 48 هزار و 700 تا 49 هزار و 100 تومان در نوسان بوده است. کاهش قیمت دلار در هفته های اخیر به دلیل کاهش ریسک سیاسی در اقتصاد کشور بوده است.

گروهی دیگر از فعالان بازار ارز معتقدند که بازار در اوج فروش تغییر روند و در اوج خرید کاهش می یابد. به گفته آنها این کار توسط نهنگ ها یا بازیگران بزرگ انجام می شود که باعث می شود ماهی ها هم هنگام خرید و هم در هنگام فروش ضرر کنند.

گروه سوم به پالس های اخبار مثبت و منفی اشاره دارد. این دسته می گوید مهم ترین خبر در این مقطع، واریز ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده به حساب بانک های ایرانی در قطر و عدم صدور مصوبه شورای حکام بوده است.

گروه چهارم از تحلیلگران تکنیکال ها هستند. این گروه معتقدند دلار بین دو مرز حمایتی مهم 48 هزار و 900 و 49 هزار و 350 تومان در نوسان است که باعث کاهش قیمت در بازار نیز شده است. از منظر فنی، بازار می تواند به سمت مقاومت 48 هزار و 100 تومانی تا عبور از مرز 49 هزار و 350 تومان پیش برود.

پیش بینی کاهش 2000 تومانی نرخ دلار

بر اساس اطلاعات به دست آمده سوئیفت برای نقل و انتقال 6 میلیارد دلاری ایران افتتاح شد، بنابراین همزمان با این خبر قیمت دلار از 49 هزار و 350 تومان به کانال 48 هزار تومان رسید.

به نظر می رسد با واریز سکه های آزاد شده ایران به حساب شش بانک ایرانی در قطر در اوایل هفته آینده، ایران می تواند کالاها را خریداری و با روال عادی بانکی از طریق این ارزها پرداخت کند. پیش بینی می شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس وارد چرخه پولی شود و قیمت غیررسمی دلار در هفته اول 47 هزار تومان کاهش یابد.

مقرر شد این 6 میلیارد دلار که صرف خرید دارو، تجهیزات پزشکی و سایر کالاهای غیرتحریمی می شود، از طریق سوئیفت و از مجاری رسمی واریز شود.

همچنین مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین روز سه‌شنبه گفت: طبق اخبار و شایعات رسمی و غیررسمی، 6 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی قفل شده و طبق شنیده‌ها، 10 میلیارد دلار دیگر می‌آید. از بانک. مرکزی قدرت مداخله موثر در بازار را دارد پس باید بعد از تعطیلات منتظر بود و واکنش بازار را دید.

روز بیست و یکم شهریور سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: روند آزادسازی املاک بلوکه شده ایران در حال انجام است و امیدوارم به زودی بانک مرکزی و وزارت امور خارجه جزییات اجرای تفاهم نامه های آزادسازی را اعلام کنند. املاک مسدود شده کشور خواص

ایران با استفاده از امکانی که در قطر پیش آمده و با بازگشایی سوئیفت، امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن را از طریق روش‌های متعارف بانکی از طریق این ارزها خواهد داشت. از سوی دیگر پیش بینی می شود برخی از این ارزها به صورت اسکناس وارد چرخه پولی شوند و با نفوذ این منابع آزاد شده، قیمت دلار و یورو در روزهای آینده کاهش پیدا کند. کارشناسان می گویند احتمالا در هفته آینده قیمت دلار غیررسمی به 47 هزار تومان کاهش می یابد و این روند در هفته های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

سه دلیل کاهش نرخ دلار

صادق محبی، کارشناس اقتصادی ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره پیش بینی کاهش نرخ ارز اظهار داشت: با توجه به اینکه 6 میلیارد دلار پول ایران به حساب بانک های ایرانی در قطر واریز شده است. در امکان انجام مبادلات با سامانه سوئیفت نیز برنامه ریزی شده است و به نظر می رسد نرخ ارز داخلی با کاهش چشمگیری مواجه شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: در ماه های اخیر برنامه دولت و بانک مرکزی کاهش نسبت پول داغ ناشی از نقدینگی بود که نقش مهمی در کاهش نرخ دلار داشت. با این روش نقدینگی از دست رفته به سمت سپرده های بلندمدت رفته است که آمارها نشان می دهد در این مدت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی افزود: این امر باعث کاهش چشمگیر تقاضای ارز برای سرمایه گذاری شده است. این مشکل در کنار آزاد شدن پول های بلوکه شده ممکن است در هفته های آتی باعث کاهش جدید نرخ ارز شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا