اخبار روز سینما

مروری بر شکایات همیشگی سازمان ها و ارگان های مختلف از سریال ها به بهانه شکایت آموزشی از «عافی تهران» | شما شاکی هستید، حال ما خوب است.

بارها شاهد انتشار شکایت نامه هایی از سوی سازمان ها و ارگان های مختلف در خصوص مجموعه های مختلف تلویزیونی و شبکه های برنامه داخلی بوده ایم و حالا نوبت به «عفی تهران» رسیده است. آموزش و پرورش به دلیل واکنش آرمان بیانی به مدیر مدرسه اش و همچنین توصیف تنبیه بدنی دانش آموزان در مدارس در دهه 60 از این سریال گلایه کرد و آن را توهین به جایگاه این قشر فرهیخته دانست. اگرچه پس از انتشار قسمت هشتم افعی از تهران، بسیاری از بینندگان با آرمان همذات پنداری کردند و نوشتند که آسیب تحقیرهای دوران تحصیل از آنها نرفته است.

به گزارش بازتاب آنلاین، در سال های اخیر شاهد اعتراض نهادها و سازمان های مختلف به سریال های تلویزیونی و شبکه های داخلی بوده ایم. برخی از این گلایه ها باعث شده که سریال برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق در بیاید اما بیشتر آنها راه به جایی نبرده است. نگاهی می اندازیم به اعتراض چند سازمان از سریال های بزرگ تلویزیونی و شبکه های داخلی.

عافی تهران سامان مقدم شاکی: آموزش و پرورش

آموزش و پرورش از سریال تهرانی افعی به دلیل نمایش چهره خشن از معلمان دهه 60 شکایت کرده است.

ماجرای شکایت تحصیلی و تربیتی او از «عفای تهران» از آنجا شروع شد که آرمان بیانی از کتک هایی که از او دریافت کرده بود به سرپرست دبیرستانش گفت. ناظم این برخوردها را پنهان می کند و می گوید من همیشه مخالف تنبیه بدنی بوده ام اما آرمان تسلیم نمی شود. مقابلش می ایستد و به او می گوید که نیمی از کتک های عمرش را برداشته است و همچنان تاکید می کند: نمی توانی هر چه می خواهی در زندگیت بخوری و بعد از چند سال همه چیز را بزنی. سپس پیشنهاد تسویه حسابش را می دهد. یکی دست به گوشش می زند اما این کار را نمی کند، او را وسط اتوبان و در سرما رها می کند و می رود. اکنون آموزش و پرورش شکایتی را ارائه کرده است که می گوید: «چندی پیش در یکی از سریال های نمایشی خانگی نسبت به این قشر فرهیخته توهین و توهین صورت گرفته و این رفتار ناشایست احساسات عمومی جامعه به ویژه قشر تحصیلکرده را جریحه دار کرده است. برای رسیدگی به این اقدام نامناسب و غیراخلاقی نویسنده، کارگردان و بازیگران سریال مذکور، شکایت و اعلام جرم رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش به وزارت عمومی و انقلاب و مخابره سریال مذکور و اقدامات قانونی لازم درخواست شده است.

می خواهم زنده بمانم شهرام شاهحسینی مدعی: نیروی انتظامی

در ادامه گلایه های نهادها و سازمان ها از سریال ها، این بار نوبت به وزارت آموزش و پرورش رسیده است که از سریال ها شکایت کند.
با شکایت نیروی انتظامی، سریال «می خواهم زنده بمانم» برای مدتی قطع شد.

سریال «من می خواهم زندگی کنم» به کارگردانی شهرام شاهحسینی پس از چند قسمت با اعتراض فرجا مواجه شد و حتی انتشار آن را موقتاً متوقف کرد. این شکایت ادعا کرد که سریال تصویری تحریف شده از کمیته دهه 1960 ارائه می دهد و یک فرد فاسد را به عنوان یکی وی یکی از عوامل اصلی این سازمان را معرفی کرد. تا اینکه در نهایت تغییراتی در سریال ایجاد شد و شرط گذاشته شد که تنها با اعمال این تغییرات می توان به انتشار آن ادامه داد. فیلمو همچنین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در دل سریال «می‌خواهم زنده بمانم»، اتفاقات و ماجراها تنها بر اساس نیاز روایت ساخته و مورد بحث قرار گرفته است و این سریال برای انعکاس پیشینه تاریخی ساخته شده است. و اتفاقاتی که در آن می گذرد به طور کامل نشان دهنده ارجاعات صورت گرفته در مجموعه حاضر به سازمان «کمیته انقلاب اسلامی» است و منکر ادامه خدمات این سازمان نیست به پایان رسید.

در حاشیه | مهران مدیری شاکیان: سازمان نظام پزشکی و کانون وکلای دادگستری

در ادامه گلایه های نهادها و سازمان ها از سریال ها، این بار نوبت به وزارت آموزش و پرورش رسیده است که از سریال ها شکایت کند.
سریال «در حاشیه» هنوز پخش نشده بود که با شکایت وزارت بهداشت مواجه شد.

“در حاشیه” یکی این سریال یکی از پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی بود که در زمان پخش با اعتراض های مختلفی همراه بود. داستان در مورد بیمارستانی بود که هیچ یک از پزشکان آن تخصص خاصی نداشتند. کارگردان در این کمدی قصد داشت تا حدی از کمبودهای بخش های درمانی انتقاد کند. به همین دلیل سازمان نظام پزشکی نامه ای به مدیر صداوسیما نوشت و از تخریب رابطه پزشک و بیمار توسط این سریال گلایه کرد. از سوی دیگر وزیر بهداشت در نامه ای به صداوسیما توضیح داد که تصویر کلی هاز در این سریال باعث بی اعتمادی افکار عمومی نسبت به پزشکان و پرستاران می شود و حس ناامیدکننده ای از خود به جای می گذارد. بعد از جامعه پزشکی نوبت به وکلا رسید که از این سریال شکایت کنند. کانون وکلا با ارسال نامه ای به سازمان صدا و سیما اعلام کرد که شخصیت علی اوجی به عنوان وکیل مهران مدیری در سریال «درحاشیه» چهره وکلا را زیر سوال برده و خواستار جلوگیری از ادامه هتک حیثیت و حیثیت جامعه وکلا در این سریال شده است.

تنهایی لیلا حسین لطیفی شاکی: کانون وکلا

در ادامه گلایه های نهادها و سازمان ها از سریال ها، این بار نوبت به وزارت آموزش و پرورش رسیده است که از سریال ها شکایت کند.
سام هاروکان در سریال «تنهای لیلا» نقش وکیل دادگستری را بازی می کرد که به دلیل رفتارش از سوی کانون وکلا شکایت کرد.

سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی حسین لطیفی از جمله آثاری بود که در زمان پخش با شکایت وکلا مواجه شد. بخشی از وکلای دادگستری در نامه ای به مدیر صداوسیما تاکید کردند که در این سریال وکلا با چهره ای گستاخانه و زشت نمایش داده می شوند و پیشنهاد می شود با ارتکاب جرم و ضبط و پخش اتهامات به دنبال نشان دادن دل خود باشند. . از واقعیت محمدحسین لطیفی نیز به این شکایت واکنش نشان داد و از کانون وکلا خواست تا کار ادامه پیدا کند و نتیجه را بررسی کند. چون فکر می کنند قضاوت و اعتراض فقط با دیدن چند قسمت و فقط با مثال بی انصافی است. خلاصه سریال ادامه پیدا کرد و گلایه ها به پایان رسید.

مرد هزار چهره مهران مدیری شاکی: اداره ثبت احوال

در ادامه گلایه های نهادها و سازمان ها از سریال ها، این بار نوبت به وزارت آموزش و پرورش رسیده است که از سریال ها شکایت کند.
مسعود شسطچی کارمند اداره ثبت احوال شیراز در سریال مردان صد چهره بود.

در زمان پخش مجموعه تلویزیونی «مرد 100 چهره»، اداره کل ثبت احوال استان فارس از ساخت آن گلایه کرد. در این شکایت نامه انتصاب شخصیت اصلی داستان به عنوان کلاهبردار، شیاد و کلاهبردار در سازمان ثبت احوال شیراز، ایجاد فضای نابسامان و بی احترامی اداری در سازمان ثبت احوال شیراز و القای سوء استفاده از این شغل مورد توجه قرار گرفته است کارمندان اداره کل ثبت احوال شیراز و… مورد اعتراض قرار گرفته بودند. جالبتر اینکه سازمان ثبت احوال استان فارس خواستار اعاده حیثیت و دریافت 21 میلیارد ریال خسارت معنوی به سازمان ثبت احوال شیراز شده است. البته این اعتراض راه به جایی نبرد و سریال ادامه پیدا کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا