اخبار روز

مردم باستان چگونه فلزات را بدست می آوردند؟

امروزه استخراج و فرآوری فلزات به یک صنعت عظیم تبدیل شده است، اما اولین افرادی که این مواد براق را استخراج کردند، این کار را با استفاده از ابزار سنگی و آتش معمولی انجام دادند.

در ابتدا، اجداد ماقبل تاریخ ما فقط به فلزاتی دسترسی داشتند که قبلاً در طبیعت به شکل طبیعی خود وجود داشتند، یعنی می توانستند آنها را به عنوان قطعات واقعی یافت و با عناصر دیگر در سنگ ها مخلوط نشدند. بنابراین نیازی به استخراج معدن نداشتند و می‌توان آن‌ها را از رودخانه‌ها یا با حفاری کم استخراج کرد.

به گزارش یورونیوز، قدیمی ترین مصنوعات شناخته شده ساخته شده از مس حدود 8000 سال قدمت دارند، اما اقلام ساخته شده از طلا چندین هزار سال بعد ظاهر می شوند. در این برهه از تاریخ، فناوری استخراج آهن از زمین بسیار دور از دسترس بود، اگرچه باید گفت که مصریان باستان قادر بودند از آهن شهاب سنگ برای ساخت اشیاء مختلف مانند تیغه های مقبره توت عنخ آمون استفاده کنند.

گذار از عصر حجر به عصر مس

همه چیز از حدود پنج هزار سال پیش شروع شد و از آن زمان بود که مردم از عصر حجر به لطف ظهور ذوب فلز وارد عصر مس شدند. این فرآیند شامل حرارت دادن سنگ معدن مس در بوته ها (ظروف سنگی یا سرامیکی برای جداسازی فلز از ناخالصی های آن) بود.

اگرچه هیچ مدرک و مدرکی مبنی بر چگونگی دستیابی مردم به این دانش و مهارت وجود ندارد، اما احتمالاً برخی از افراد خلاق در زمان های قدیم به فکر دمیدن هوا با چوب یا نی برای افزایش دمای اجاق گاز بوده اند. نقطه ذوب

آهنگران آن زمان، احتمالاً بدون اطلاع از روند واقعی، هوا را به این میله های توخالی تزریق می کردند که باعث می شد کربن موجود در چوب با اکسیژن موجود در سنگ معدن واکنش داده و آن را به آهن تبدیل کند. دی آنها اکسید کربن را تبدیل کرده و آن را به مس موجود در سنگ معدن جدا کردند.

با این حال، کار با مس آسان بود و امکان ساخت ابزار و سلاح های جدیدی را فراهم کرد که بسیار بهتر از همتایان سنگی خود بودند. مهمتر از همه، هنگام چکش کاری سخت می شد و حتی می توانست ذوب شود و در قالب ریخته شود تا اجسام یکنواخت ایجاد کند.

به عصر برنز خوش آمدید

از طرف دیگر، مس را می توان با مخلوط کردن آن با قلع برای ایجاد آلیاژی به نام برنز تصفیه کرد. چکش این آلیاژ نه تنها سخت تر از مس خالص بود، بلکه در دمای بسیار پایین تری ذوب شد و فرآیند ریخته گری را بسیار آسان تر کرد.

استفاده گسترده از این مخلوط از حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح. قبل از میلاد آغاز عصر برنز بود – دوره ای که در آن مردم روی و سایر فلزات را برای ایجاد آلیاژهای جدید به برنز اضافه کردند. این فرآیند واقعاً متوقف نشده است و همچنان به توسعه آلیاژهای جدید با طیف گسترده ای از کاربردهای آینده منجر می شود.

همانطور که این آلیاژهای مدرن به انسان مدرن کمک می کند تا به عصر فضا نزدیک شود، پیشرفت های تکنولوژیکی عصر برنز نیز منجر به ظهور تمدن های قدرتمند در جهان باستان شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا