اخبار روز

فقدان ایمنی و سلامت کارکنان بار قانونی را برای کارفرما به همراه دارد

محمدرضا سقائیان فرد (کارشناس بهداشت و ایمنی کار) درباره الزامات کارفرمایان برای ایمنی و سلامت کارکنان گفت: قانونگذار در فصل چهارم قانون کار که مربوط به حوزه حفاظت فنی و بهداشت کار است، شامل مواد قانون برای حفظ، تضمین و ارتقای سلامت کارکنان است. کارگران را سازماندهی کرد و کارفرمایان را ملزم به اجرای آن کرد. عدم اجرای این قوانین برای کارفرمایان بار قانونی و هزینه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این مواد شامل ماده 91 قانون کار است که کارفرمایان را موظف به تهیه وسایل حفاظت فنی برای افزایش ایمنی و سلامت کارگران، آموزش آنها و نظارت بر استفاده صحیح از این وسایل می کند.

به گزارش ایلنا، عدم نظارت گاهی منجر به عدم استفاده صحیح کارگران از این ابزار، بروز حوادث می شود و به دلیل عدم نظارت، کارفرمایان مقصر حادثه می شوند.

سقائیان فرد گفت: از دیگر مواد قانونی، ماده 92 قانون کار است که به معاینات پزشکی سالانه کارگران اشاره شده است. معاینات سالانه برای تعیین تأثیر عوامل مضر بر سلامت کارگران در نظر گرفته شده است.

کارفرمایان موظفند سوابق پزشکی کارکنان را تحویل داده و بررسی کنند که آیا سلامت کارکنان در طول یک سال تحت تاثیر عوامل مضر در محیط کار قرار گرفته است یا خیر و در صورت وقوع، باید اقدامات لازم را برای کنترل و نگهداری آن انجام دهند. عامل مضر را ببینید

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار ادامه داد: ماده 93 قانون کار از دیگر مواد قانون در این حوزه است که به تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار مربوط می شود. ترکیب این کمیته متشکل از کارفرما، مدیر فنی، نمایندگان بهداشت و ایمنی کار و نمایندگان کارکنان است.

از وظایف این کمیته می توان به تصمیم گیری و تصویب امور مربوط به ایمنی و سلامت کارگاه و کارگران اشاره کرد. عملکرد این کمیته یکی از ارکان مرکزی ایمنی و بهداشت حرفه ای در هر کارگاهی محسوب می شود. و همانطور که گفتم تشکیل این کمیته یکی از وظایف اصلی کارفرماست.

سقائیان فرد گفت: کارفرما مسئول اجرای قوانین ایمنی و بهداشت کار است و به هیچ وجه نباید از مسئولیت شانه خالی کند. در غیر این صورت اگر حادثه ای رخ دهد یا محیط کارگاه منجر به بیماری کارمند شود، کارمند باید مسئولیت کیفری و کیفری داشته باشد. اگر کارفرما تمام اقدامات بهداشتی و ایمنی لازم و عوامل خطر کنترل شده را رعایت کرده باشد، دیگر مسئولیتی بر عهده کارفرما نیست.

وی گفت: از جمله مواد دیگری که می توان به آن اشاره کرد ماده 105 قانون کار است که در آن حق گزارش بازرسان کار در صورت مشاهده کارگاه حادثه خیز وجود دارد. در این ماده آمده است: «چنانچه در بازرسی بازرس کار یا کارشناس حفاظت کار، احتمال وقوع حادثه یا خطر در کارگاه را تشخیص دهد، بازرس کار یا کارشناس حفاظت کار موظف است مراتب را بلافاصله و کتباً به کارفرما گزارش دهد. یا نماینده وی و همچنین به مافوق مستقیم خود اطلاع دهد. اگر این مورد به درستی انجام شود از بروز حوادثی مانند پلاسکو و … جلوگیری می کند.

این کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه ای افزود: دغدغه اصلی کارفرمایان ما سودآوری و افزایش تولید مجموعه خود است و شاید کمتر به تعهدات خود در خصوص ایمنی و سلامت کارگران توجه دارند. با این حال، باید توجه داشته باشید که نادیده گرفتن ایمنی و سلامت کارگران هزینه های زیادی را به همراه دارد. به کارفرمایان توصیه می کنیم که فصل 4 قانون کار را مطالعه کرده و به آن احترام بگذارند و ایمنی و سلامت کارکنان را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: کارفرمایان تشکیل کمیته حفاظت فنی را به عنوان رکن مهم بهداشت و ایمنی کار و به عنوان سازمان نظارت بر مشکلات، حوادث و بیماری ها در دستور کار خود قرار دهند. البته وجود این کمیته رافع مسئولیت قانونی کارفرما نیست، اما تا حدی از حوادث و بیماری های ناشی از کار می کاهد.

ثقائیان فرد تاکید کرد: کارفرمایان نباید امنیت و سلامت کارکنان را فدای منفعت خود کنند. حتی افزایش سالانه حقوق نباید توجه به ایمنی و سلامت کارگران را به خطر بیندازد، زیرا رعایت نکردن این اصول صدمات زیادی را به همراه خواهد داشت. کارفرمایان باید اقدامات مناسبی را در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی انجام دهند تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود.

هزینه در بخش بهداشت به بهبود روزافزون تولید، کاهش بیماری و حوادث، کاهش هزینه های ناشی از حوادث و ایام بیماری کارگران و غیره کمک می کند. امیدواریم کارفرمایان در سال جاری به ایمنی و سلامت محیط کارگاه توجه بیشتری داشته باشند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا