اخبار روز

سالم ترین و بدترین ظروف پخت و پز یا استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل ساز می شود.

به گزارش مگتو، مدیر امور مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص انواع ظروف پخت غذا گفت: ظرف مناسب باید قوام و ماندگاری داشته باشد و همچنان هنگام استفاده از ظروف پایه چوبی باشد. باید طوری استفاده شود که هیچ خط و خش روی کاسه ایجاد نشود و درب کاسه آسیب نبیند.

غلامرضا مهشاد در گفت وگو با ایسنا، درباره انواع ظروف پخت و پز گفت: انواع ظروف در بازار وجود دارد و در این شرایط مشکل ابتلا به بیماری های مختلف به دلیل استفاده از ظروف خاص افزایش می یابد. و مردم باید از ایمنی آگاه باشند. مراقب غذا باشید زیرا بهترین مواد غذایی ممکن است با بالاترین هزینه تهیه و تحویل شوند. با این حال، هنگام پخت و پز ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و غذای مصرف شده به نوعی سلامتی را به خطر بیندازد.

وی افزود: اکنون اطلاعات مردم در مورد ظروف قدیمی شده و به روز نشده است به عنوان مثال ممکن است مردم ندانند که بیماری هایی مانند تجمع آهن در بدن یا هموکروماتوز می تواند مشکل ساز باشد و معمولاً ظروف چدنی نیستند. برای پخت و پز استفاده می شود غذاهایی که برای افراد مبتلا به این بیماری استفاده می شود، با استفاده از این ظروف، تجمع آهن در بدن در بسیاری از افراد افزایش می یابد.

در انتخاب غذای پخت و پز به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای طبخ غذا باید به امکان نظافت و شست و شوی ظروف توجه شود زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی باشد. بنابراین نمی توان آن را به خوبی تمیز کرد و با تجمع باکتری ها و میکروب ها باعث بیماری های روده می شود. بنابراین هنگام تهیه ظرف باید به نحوه تمیز کردن آن توجه کرد.

مهشاد ادامه داد: یک کاسه مناسب باید قوام و ماندگاری داشته باشد و همچنان در هنگام استفاده از کاسه باید از کاردک چوبی استفاده شود تا خط و خش روی کاسه ایجاد نشود و درب کاسه آسیب نبیند.

آنچه باید در مورد آشپزی با ظروف آلومینیومی بدانید

وی در خصوص خواص ظروف آلومینیومی گفت: آلومینیوم فلزی سبک است و حرارت به سرعت به این ظروف منتقل می شود. از طرفی شستن این ظروف بسیار آسان است اما مشکل این ظروف این است که تجمع رسوبات آلومینیوم در بدن باعث بروز برخی بیماری ها به خصوص آلزایمر و مشکلات عصبی در کودکان می شود.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: بروز برخی سرطان ها نیز ممکن است به استفاده از این ظروف مربوط باشد.

وی بیان کرد: بنابراین باید توجه داشت که هنگام استفاده از ظروف آلومینیومی و غذاهای اسیدی، انتقال آلومینیوم از ظرف به غذا افزایش یافته و باعث بیماری می شود.

مهشاد گفت: در حال حاضر انواع ظروف آلومینیومی در بازار وجود دارد که زیباتر و راحت‌تر شسته می‌شوند و همچنین دارای روکشی هستند که انتقال مواد آلومینیومی به غذا را کاهش می‌دهد، بنابراین اگر می‌خواهید غذا بپزید از ظروف آلومینیومی استفاده کنید. باید از ظروف آلومینیومی آنودایز استفاده کرد که بسیار مناسب و مقاوم تر هستند.

ظروف استیل، سالم ترین روش آشپزی

گفت: یکی دیگر از غذاهایی که بسیار رایج است و معمولا استفاده می شود یکی این یکی از سالم ترین ظروف است، ظروف غذاخوری استیل یا فولاد ضد زنگ است که از آلیاژ آهن، کروم و نیکل ساخته شده است.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: این ظرف در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است. از طرفی معمولاً آلیاژ به همین ترتیب به غذا گرما می دهد و باعث می شود غذای تهیه شده در این غذاها لذیذتر شود.

وی افزود: هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قطعات این فولاد ضد زنگ به مواد غذایی ختم می شود و سلامتی را به خطر می اندازد وجود ندارد. تنها احتیاط این است که هنگام طبخ طولانی مدت یا در دمای غیرعادی بالا یا پختن غذاهای اسیدی در این ظروف، احتمال افزایش سطح نیکل یا کروم وجود دارد و باید مراقب باشیم زیرا افرادی که به این مواد حساسیت دارند این کار را انجام می دهند. بنابراین ممکن است آلرژی شما بدتر شود.

پیش نیاز استفاده از ظروف سرامیکی، رژیم غذایی سالم است

مهشاد گفت: از دیگر ظروفی که در بازار بسیار رایج است و برای جوانان مناسب است ظروف سرامیکی است. خیلی ها می گویند سرامیک یکی یکی از سالم ترین ظروف پخت و پز است و با ظروف دیگری مانند تفلون مقایسه می شود.

وی افزود: ظروف سرامیکی در دمای بالا مضر نیستند. البته لازم به ذکر است که ظروف سرامیکی به طور کامل از سرامیک ساخته نمی شوند، بلکه از فلز ساخته شده اند و با موادی مانند پایه سرامیکی پوشانده شده اند.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: به طور معمول این ظروف بسیار مناسب هستند اما توصیه می شود افرادی که از این ظروف استفاده می کنند آن ها را با دست بشویند.

برای این افراد استفاده از ظروف چدنی مشکل ساز می شود

مهشاد ادامه داد: از دیگر ظروفی که در بازار زیاد است و با استقبال خوبی مواجه می شود ظروف چدنی است; این ظروف بادوام و آهنی هستند اما استفاده از این ظروف برای افراد کم خون انتخاب خوبی است و جزو سالم ترین ظروف برای پخت و پز می باشد. غذاهای با قوام سفت مانند گوشت در این ظروف بسیار خوب طبخ می شوند و در برابر حرارت بالا مقاوم هستند.

وی افزود: اما استفاده از این ظروف برای مبتلایان به هموکروماتوز به دلیل تجمع آهن در بدنشان مشکل ساز می شود و این افراد نباید از این ظروف استفاده کنند.

خطر استفاده زیاد از ظروف مسی چیست؟

وی گفت: مردم نیز با ظروف مسی آشپزی را آغاز کرده اند. این ظروف به راحتی گرما را به غذا منتقل می کنند و با استفاده از این ظروف کیفیت غذا افزایش می یابد. البته لازم به ذکر است که این ظروف تماماً مسی نیستند بلکه فلزی بوده و فقط دارای روکش مسی هستند.

مهشاد افزود: در صورت استفاده زیاد از ظروف مسی، تجمع مس در کبد ایجاد می شود و در نتیجه این مشکل در آینده برای انسان مشکل ساز خواهد شد. بنابراین، این ظروف با نیکل اندود شده است. خیلی محکم مالش ندهید تا این پوشش از بین نرود و منجر به آزاد شدن بیش از حد مس در غذا و تجمع آن در بدن نشود، زیرا می تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود بیاورد.

ظروف تفلون برای سلامتی مضر نیستند

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: دیگر ظروف مورد استفاده ظروف تفلون است. شست و شوی این ظروف بسیار آسان است و از روغن کمی استفاده می شود. بنابراین، این ظروف بسیار محبوب هستند، اما این ظروف برای سلامتی مضر نیستند.

وی ادامه داد: تفلون یک ماده شیمیایی مضر است که باعث برخی بیماری ها از جمله سرطان می شود و با بیماری های ریوی نیز مرتبط است.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: اگر ظرف تفلون بدون روغن را روی گاز بگذاریم بوی خاصی می دهد که باعث سرفه و برخی مشکلات در افراد مبتلا به بیماری های تنفسی می شود.

مهشاد گفت: فرمول تهیه ظروف تفلون در سال 1392 کمی تغییر کرده و بهتر شده است اما باز هم گرم شدن بیش از حد این ظروف بسیار خطرناک است و نمی توان آنها را جزو سالم ترین ظروف برای طبخ قرار داد.

ظروف نوستالژیک که استفاده از آنها توصیه نمی شود

وی افزود: از دیگر ظروف پخت و پز ظروف سفالی و سنگی است که استفاده از این ظروف نوستالژیک است. لازم به ذکر است که لعابی که روی ظروف سفالی ظاهر می شود معمولاً نامرغوب بوده و باعث می شود که در طی فرآیند پخت مقدار زیادی کاتیون که یک ماده خطرناک و سرطان زا است وارد غذا شود.

مهشاد ادامه داد: بیشتر رنگ های به کار رفته در ظروف سفالی مناسب نیستند، بنابراین استفاده از این ظروف توصیه نمی شود.

ظروف شیشه ای خوب و بد

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: یکی یکی از بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف شیشه ای هستند. این ظروف می توانند دمای بسیار بالایی را تحمل کنند، اما توجه به این نکته ضروری است که نسبت به ظروف شیشه ای رنگی باید کمتر یا اصلاً استفاده نشود، زیرا حرارت بالا تعدادی یون و فلزات سنگین را از این ظروف رنگی آزاد کرده و وارد غذا می شود. .

وی افزود: باید مراقب باشیم که ضربه ای وارد نشود و این ظروف ترک نخورد و از دمای خیلی گرم به دمای خنک نرسد.

نکاتی برای تهیه غذای سالم

مهشاد گفت: توصیه می شود هرگز از کفگیر فلزی برای پخت و پز استفاده نکنید زیرا استفاده از این وسیله باعث خراشیدگی ظرف و به خطر افتادن سلامت غذا می شود.

وی بیان کرد: حتی اگر غذا در ظرف فلزی پخته شود، باید آن را به ظرف شیشه ای یا ظرف دیگری منتقل کرد و نباید زیاد در ظرف پخته نگه داشت. حتی اگر ظروف سالم و نچسب یا تفلون و آلومینیومی باید بعد از دو تا سه سال استفاده تعویض شوند.

مدیر امور مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول توصیه کرد: بهتر است مواد غذایی را بعد از پخت در ظروف فلزی نگهداری نشود، به ویژه ظروف شیشه ای یا سنگی، مگر اینکه ظرف شیشه ای یا سنگی باشد.

بهترین غذاها برای طبخ

وی گفت: به طور کلی بهترین ظروف برای پخت غذا ظروف استیل و پس از آن ظروف شیشه ای است. استاندارد ظروف شیشه ای بسیار خوب است اما این نوع ظروف را نمی توان در جایی استفاده کرد و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا