اخبار روز سینما

دلیل مصر برای فیلمبرداری سریال «حشاشین» چیست؟

به گزارش پی ام آپ، پژوهشگر نهضت های اسلامی، می گوید مصر به دلیل مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آماده سازی جهان اسلام به سراغ این سریال رفت. بعید است در آینده به جریانات و فرقه های دیگر بپیوندند و با اسلام هراسی مواجه شویم.

نشست نقد و بررسی سریال حشاشین با حضور حجت الاسلام مهدی فرمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب و مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سیدعلی بطحایی، مدیرکل پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه ای و مذهبی برگزار شد. . پژوهشگر نهضت های اسلامی و استادیار گروه ادیان دانشکده ادیان و مذاهب شرقی مهدی علمی دانشور.

به گزارش تسنیم، بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال «حشاشین» مربوط به نسل جدید است. نسل جدید با وجود موانع این سریال را دید.

نظر کلی من در مورد سریال همان ضرب المثل معروف است که می گوید: «بعضی ها می گفتند کج است، می گفتند راست است». گفتن این حرف تحریف شده است. دست فرمانیان و دانشور است و حقیقت به عهده من است. راج گفت این یعنی برنامه و هدف دارد و به کارش توجه می شود. این مجموعه با موضوع جنبش های فکری ارائه شد. به این سریال نباید به عنوان یک سریال تاریخی نگاه کرد، بلکه این فیلم یک مبارزه جاری است که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می دهد.

در این رویداد نبرد جریان های فکری رخ می دهد. چه مفهومی داره؟ جریان جهان اسلام منطقه ای مغفول مانده است. تحقیقات آینده بیشتر مورد غفلت قرار می گیرد و بیشترین غفلت، مبارزه بین جنبش هایی است که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می دهند. در مصر، تونس، مراکش و ترکیه هم همینطور است. تلاقی جریان ها مرحله آینده جهان اسلام را می سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی منافاتی با جریانات ندارد و حاشیه امنی دارد. روشنفکران مخاطب مردمی ندارند و نمی توانند حضور اجتماعی داشته باشند. اما جنبش های سه گانه اسلام سلفی همراه با قرائت های جامع خود در کنار اسلام سیاسی و اسلام سکولار، فاز آینده جهان اسلام را تشکیل می دهند که باید در حوزه آینده پژوهی به آن توجه کنیم تا دچار مشکل نشویم.

سریال حشاشین درباره نظریان شام است

بطحایی گفت: توجه به یک نکته ضروری است; اگر توجه نکنیم بقیه تحلیل ها فایده ای نخواهد داشت. چون برخی می گفتند این سریال آمده تا به ولایت فقیه یا مهدویت حمله کند، اما نکته اصلی این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را دارد؟ چون نظریان ربطی به مصر ندارد.

پس از عزل نزار از خلافت نهم، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر رفت و مدتی در آنجا ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت می کنم، سکه ای چاپ می کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می شود. مدت کوتاهی سلطنت می کند، سپس لشکری ​​می آید و او را می کشد; پس این سریال درباره مصر نیست، درباره لوانته یا نظریان شام است و بیشتر درباره ایران است. مصر به دلیل مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال علاقه نشان داد. بعید است در آینده به جریانات و فرقه های دیگر بپیوندند و با اسلام هراسی مواجه شویم. پنج فصل اول درباره اسلام سیاسی است.

مصر رهبر جنبش فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سوال که در مصر چه گذشت، گفت: باید امواج تاریخی مصر را مرور کنیم و سپس ببینیم اسلام سنتی و جریان های فکری دیگر چگونه به این امواج پاسخ دادند.

تقریباً 6 موج از 226 سال پیش، یعنی در سال 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله کرد و توپ های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج را فرا گرفت. مصر با دیگر کشورهای عربی متفاوت است. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.

بهتایی ادامه داد: کتاب جمیله کدیور هانیم با عنوان «مصر از منظری دیگر» منتشر شد. در سفرنامه 300 صفحه ای حرکت های فکری آن دوره به صورت عمیق بررسی شده است. ذرت مهم است. مهم است که مصر را بشناسید.

این سرزمین ها پیشروان جریان فکری جهان اسلام هستند. اولین حرکتی که از ۲۲۶ سال پیش تا امروز ادامه دارد، محمدعلی پاشا و تهتوی است. کتابی نوشته شد به نام «تخلص الابریز فی تخلص باریز». پس تصفیه آب را برای نشان دادن جنبه درخشان پاریس به ارمغان بیاورید.

در این کتاب اولین واکنش های اسلام به مدرنیته و حمله ناپلئون و علل عقب ماندگی اسلام به خوبی تحلیل شده است. آنها اولین نسلی هستند که با تجهیزات غربی مواجه می شوند، بنابراین غرب در بسیاری از جنبه ها از ما جلوتر است. این جریان با شکست مواجه می شود.

این فرقه پژوه گفت: نسل دوم مانند سید جمال است که احیای اسلامی را تعریف کرد و عبده که اسلام انقلابی و احیا را ترویج کرد. نسل سوم سعد زغلول است که با جنگ جهانی اول روبرو شد. در این مدت انگلستان جدا شد.

روح فرهنگی حاکم بر مصر توسط ایده های سکولار شکل گرفته است

وی با اشاره به اینکه سه حرکت از نسل چهارم و پنجم وجود داشت، افزود: یکی پان عربیسم توسط جمال عبدالناصر رهبری می شود. او یک دیکتاتور و یک ملی گرا دیکتاتور است. ثانیاً اینکه ما در این دوره شکل گیری اسرائیل را می بینیم خیلی خوب است. پان عربیسم در مصر خود را به خوبی نشان می دهد.

در کنار او طاها حسین است که نباید در گذشته بماند. مفصل ترین بسته در مورد سکولاریسم و ​​لیبرالیسم در مصر متعلق به اوست. او افکار خود را در کتاب های «فی الادب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «آینده فرهنگ در مصر» بیان می کند. تکلیف مدرنیته را مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه ای می دهد که کدام بخش از فرهنگ غرب را باید جذب کند. وزیر کنونی مصر می گوید طه حسین روح فرهنگی حاکم بر مصر است.

بطحایی گفت: در حال حاضر بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار در مصر دوئل وجود دارد. تقریباً اسلام سنتی جمع آوری شده است. تنها یکی یکی از مشاوران احمد الطیب گفت که سریال حشاشین به فرقه گرایی منجر شد. اسلام سنتی در مصر کاملاً تحت کنترل اسلام است. الازهر به هر حال واکنش مثبتی ندارد.

اما میدان در همه این صحنه ها خالد منتصر و آکاشه هستند. اینها افراد تأثیرگذار هستند. دکتر خالد وارد عرصه های بسیاری شده و سکولاریست. او دو سفر به آلمان و هلند انجام می دهد. او می گوید واکنش ها به حشاشین را می داند. من با مسلمانان هلندی صحبت کردم، آنها از نظر لحن انتقاد کردند، اما از نظر جریان گفتند که این بهترین فیلمی است که می تواند به اسلام سیاسی و تکفیری حمله کند.

وی با بیان اینکه محتوای این فیلم تاریخی نیست بلکه صرفاً تاریخی است، گفت: اما چه کنیم؟ به نظر من مراجع سنتی اسلام و تقلید باید سکوت کنند، همانطور که اسماعیلیان سکوت می کنند.

هرکس از نظریان صحبت می کند باید محافظ داشته باشد. او بخشی از تاریخ ایران است اما نمی تواند درباره هشاشین صحبت کند که مشکلاتی دارد. باید مثل آقاخان صحبت کنند. منتظر حضور او روی صحنه هستیم. البته آقای داریوش محمدپور از موسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا