دانستنی ها

چرا رژیم سوپ ضرر دارد؟

با توجه به اینکه سوپ به طور کلی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما به نظر می‌رسد که این رژیم غذایی بهترین گزینه برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، نیست.

اگرچه برخی از کارشناسان کاهش وزن مدعی هستند که رژیم سوپ موثر است، اما باید بدانید که این رژیم گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیست. این یک رژیم غذایی بسیار محدود است که خطر کمبود ویتامین و مواد مغذی را افزایش می دهد و حتی ممکن است سلامت کلی شما را به خطر بیندازد.

به گزارش ریمینوب به نقل از بهداشت نیوز، برای کاهش وزن نباید خود را گرسنه نگه دارید یا گروه های غذایی را به طور کامل حذف کنید. اما باید سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید و میزان غذای مصرفی خود را با توجه به نیاز بدن خود تنظیم کنید.

رژیم سوپ چیست؟

رژیم سوپ یک روش کاهش وزن است که در آن شما مجاز به خوردن سوپ هستید و هدف اصلی از این رژیم کاهش وزن سریع است. طرفداران این رژیم ادعا می کنند که مصرف مداوم سوپ و در عرض یک هفته باعث می شود بین 3 تا 8 پوند وزن کم کنید. اما باید بدانید که این اولین علامت هشدار دهنده از مضرات این رژیم است. از آنجایی که رژیم غذایی سوپ محدود کننده است، افرادی که از آن پیروی می کنند مستعد عوارض جانبی خفیف تا شدید هستند. رژیم غذایی سوپ خطرناک است زیرا منجر به کمبود مواد مغذی می شود.

معایب اصلی

این رژیم فاقد پروتئین است، زیرا سوپ ها معمولاً فقط از سبزیجات تهیه می شوند. در غیاب این درشت مغذی مهم، بدن به تدریج به دلیل فرآیند کاتابولیسم شروع به از دست دادن توده بدون چربی می کند. تحقیقات نشان می دهد که برای حفظ توده عضلانی، مصرف حداقل 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در افراد کم تحرک ضروری است.

از طرفی کاهش بیش از حد چربی برای بدن مضر است زیرا خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی، بیماری های گوارشی و اختلالات هورمونی را افزایش می دهد. البته نباید نادیده گرفت که کاهش ویتامین های A، C، B و D بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به عفونت و بیماری را افزایش می دهد.

عوارض رژیم سوپ

زمانی که رژیم غذایی محدود کننده مانند رژیم سوپ توصیه می شود، معمولاً اثر بازگشتی را تجربه خواهید کرد. نمی توان آن را برای بیش از یک یا دو هفته دنبال کرد زیرا محدودیت کالری و رژیم غذایی می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. حتی پیروی از رژیم سوپ برای چند روز بر متابولیسم تأثیر می گذارد.

بنابراین، زمانی که افراد دوره کاهش وزن را با این رژیم کامل می کنند، اغلب رژیم غذایی بدتر از رژیم اصلی را انتخاب می کنند که باعث می شود چربی به تدریج به مقدار اولیه یا حتی بیشتر برگردد. علاوه بر این، اگر رژیم سوپ برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است عوارض جدی در بدن ایجاد کند.

یکی از شایع ترین کم خونی ها ناشی از کمبود آهن یا ویتامین B12 است. این ویتامین در غذاهای با منشاء حیوانی یافت می شود. بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که رژیم غذایی نیازهای فرد را در این زمینه برآورده می کند. علاوه بر این، این رژیم عوارض جانبی دیگری مانند خستگی، سرگیجه، مشکل در تمرکز و بیهوشی دارد.

رژیم سوپ واقعا خطرناک است

به طور خلاصه، رژیم سوپ قطعا گزینه خوبی نیست. هنگام تلاش برای کاهش وزن، بهتر است رژیم هایی را انتخاب کنید که مصرف بهینه مواد مغذی را با ورزش ترکیب کنند. به یاد داشته باشید که برای دستیابی به کاهش وزن نباید تعداد کالری ها را خیلی کم کرد. ناگفته نماند که تغییرات ناگهانی در ترکیب بدن باعث تغییر عملکرد متابولیک و افزایش خطر ابتلا به بیماری می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا