اخبار روز

اظهارات رئیس شورای نگهبان درباره رد صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری/ قانون عفاف و حجاب نباید خلاف قانون و شرع باشد.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، هادی طحن نظیف، عضو شورای فقیه و سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه 3 اسفند گفت: اردیبهشت ماه در سال 1403 مصادف با دهه کرامت به قم سفر کرد و در جلسه ی حوزوی و اساتید حوزه در مرکز اداری حوزه های علمیه شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، طحن نظیف در این نشست گفت: با تجمیع انتخابات هر دو سال یک بار انتخابات برگزار می شود اما تصمیمات شورای اسلامی را مرحله به مرحله بررسی می کنیم. دانستن اینکه شورای نگهبان فقط برای نظارت بر انتخابات استفاده می شود، شناخت کامل این نهاد نیست.

وی افزود: اما عده ای نمی خواهند شورای نگهبان به درستی به جامعه معرفی شود و فقط می خواهند شورای نگهبان با انتخاباتش به رسمیت شناخته شود و بحث تایید صلاحیت ها هم شامل چند مرحله است .

البته این وکیل عضو شورای نگهبان درباره انتخابات گفت: هیچ مجوز قانونی و شرعی برای شفافیت در بحث انتخابات نداریم. زیرا بحث کرامت انسانی مطرح است. هر چند در این زمینه شاید شورای نگهبان بیشترین ضرر را می بیند چرا که گاهاً مردم ادعاهایی علیه شورا مطرح می کنند که صحت ندارد. در نهایت، اصلاحیه جدید قانون انتخابات تصریح می کند که شورای نگهبان می تواند در صورت طرح ادعای نادرست از شورای نگهبان از خود دفاع کند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد قانون عفاف و حجاب که مورد سوال برخی حاضران قرار گرفت، گفت: جلسات زیادی در مورد این قانون چه در شورای نگهبان و چه در پژوهشکده برگزار شد و حرف همه مردم: هم موافقان و هم مخالفان. و حتی نهادها و سازمان ها در مراحل مختلف به گوش می رسید. ما معتقدیم که این مصوبه نباید ناقض شرع و قانون اساسی باشد چرا که کاستی های این لایحه اکنون به تدریج کاهش یافته است.

طحنازیف در پاسخ به این سوال یکی یکی از حاضران گفت: اختیارات قانونی شورای نگهبان روشن است و نمی‌توانیم در حوزه‌های دیگر دخل و تصرف کنیم. وقتی ما اینطور رفتار می کنیم، مردم، طلاب و حوزویان از ما می پرسند: چرا خارج از قانون عمل کردید؟ به عنوان مثال نمی توانیم به بحث نظارت بر اجرای قوانین بپردازیم. اما دستگاه های مختلف دیگر نیز طبق قانون مشمول مسئولیت هستند.

این حقوقدان عضو شورای نگهبان در بخشی دیگر از این جلسه به سیاست جهانی انتخاباتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال 1395 اشاره کرد و گفت: 18 بند از سیاست های جهانی انتخابات، نظام پرسش های انتخاباتی را تشکیل می دهد در هر فرصتی بر مسئله سیاست کلی و تغییر قانون انتخابات مطابق با آن سیاست تاکید کرد.

وی افزود: در راستای سیاست کلی انتخابات در هفت سال گذشته دو اقدام انجام شده است یکی یکی از شورای نگهبان و دیگری قانون شفافیت منابع مالی نامزدها بود که در سال ۱۳۹۷ تصویب شد اما برای اولین بار در انتخابات مجلس دوازدهم اجرا شد.

طحن نظیف درباره اصلاحیه قانون انتخابات شورای اسلامی که در تابستان 1402 تصویب و تکمیل شد، گفت: این اصلاحیه پیشبردی در راستای سیاست های کلی انتخابات است. این تغییر مهلت‌های رسیدگی را برای حمایت از حقوق داوطلبان و مردم تمدید کرد. در قانون قدیم زمان رسیدگی بر اساس تعداد نامزدهای دوره های قبل بود، در حالی که در انتخابات مجلس یازدهم تعداد ثبت نام ها به 16 هزار نفر می رسید. در انتخابات مجلس دوازدهم با 10 هزار نفر ملاقات و گفتگوی تلفنی داشتیم. دفاعیات آنها را شنیدیم و اسنادشان را بررسی کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین دوره پیش ثبت نام را از ویژگی های قانون جدید انتخابات دانست و گفت: متقاضیان در این مرحله صلاحیت تحصیلی، وضعیت خدمت سربازی، تابعیت و … را استعلام می کنند و پس از اخذ تاییدیه، ثبت نام می کنند. انتخابات به شیوه ای آرام در گذشته برخی از افراد به دلیل نداشتن شرایط رسمی مانند مدارک تحصیلی رد صلاحیت می شدند و باید با عواقب مواجه می شدند.

این وکیل عضو شورای نگهبان به صراحت گفت: در اصلاح قانون انتخابات به برخی از مسائل سیاست کلی انتخابات از جمله حضور قانونی و مسئولانه احزاب توجه نشد.

طحنازیف نیز در پاسخ به یکی وی در خصوص سوالات پیرامون انتخابات گفت: در قانون سطوح مختلف آزمون صلاحیت اعم از هیات مدیره، هیات نظارت و شورای نگهبان پیش بینی شده است. نظرات می توانند در هر زمان تغییر کنند. تمام مدارک در هر مرحله بررسی می شود. هنگام شرکت در آزمون صلاحیت، نباید به شنیده ها و اظهارات تکیه کنید، بلکه باید براساس مدارک تصمیم بگیرید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات شورای خبرگان رهبری گفت: همانطور که قبلا اعلام شده بود اکثر افراد به دلیل صلاحیت علمی تایید نشدند. در این انتخابات سوال آزمون بسیار مهم است. قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط اعضای مجلس خبرگان رهبری تهیه می شود. اگر این قانون نیاز به تغییراتی دارد باید در مجلس خبرگان رهبری انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در خصوص انتخابات 1402 و راهکارهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: جلسات مختلفی با حضور نهادهای مختلف در خصوص راهکارهای ابلاغی برگزار شد. البته دستگاه های مختلفی در این زمینه نقش دارند و عوامل مختلفی نیز در این زمینه موثر هستند.

27215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا