اخبار روز

آیا قیمت ماهی تن در راه است؟


به گزارش مانیبان؛ آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار از میانگین قیمت خواربار در مناطق شهری در اسفندماه سال گذشته حاکی از آن است که کنسرو ماهی تن نسبت به سال گذشته 111.6 درصد افزایش قیمت داشته است. اسفند سال 1401 پیشرو افزایش قیمت ها بوده است.

به طور کلی، صنعت کنسرو از سال 1400 که ماهی تن و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت اجباری شدند، با مشکلات زیادی مواجه شد. زیرا با وجود افزایش قیمت ماهی تن و در برخی موارد دیگر هزینه های تولید، دولت مجوز افزایش قیمت را به آنها نداد. این مشکل باعث کاهش تولید ماهی تن شد. در مجموع در سال 1401 بین 250 تا 300 میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید شده است، اما انجمن در سال گذشته پیش بینی کرده بود که این رقم در سال 1402 به کمتر از 200 میلیون قوطی کاهش یابد، این در حالی است که تولید این محصول در سال 1396 حدود 650 میلیون قطعه بوده است. در سال.

در نهایت، سال گذشته، تولیدکنندگان به جای قیمت گذاری قبلی، یعنی نیاز به کسب مجوز برای تغییر قیمت محصولات، خواستار قیمت گذاری پس از فروش شدند. یعنی دستگاه های نظارتی بر قیمت محصولات جدید خود نظارت می کنند و در صورت تخلف و گران فروشی با آن برخورد می کنند اما ملزم به اخذ مجوز برای افزایش قیمت نیستند.

از سوی دیگر در سال های اخیر به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه و معیشتی، تولیدکنندگان صنعت کنسرو هم در بازارهای صادراتی و هم در بازارهای داخلی با افت تقاضا مواجه شدند.

کاهش 59 درصدی صادرات

به عنوان مثال از سال 1401 قیمت ماهی تن صید داخلی در کشور افزایش یافت تا جایی که قیمت هر کیلوگرم تن ماهی صید شده داخلی بالاتر از قیمت انواع وارداتی این محصول است و این امر قیمت نهایی را بالا برده است. . محصول به حدی باشد که امکان صادرات آن از صادرکنندگان ایرانی وجود داشته باشد. صادرات ماهی تن در سال 1401 به حدود 1.6 میلیون دلار رسید اما در زمستان سال قبل گزارش هایی از کاهش 59 درصدی صادرات این محصول منتشر شد.

در بازار داخلی با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای کنسرو تن ماهی کاهش یافته و در نتیجه این وضعیت سال گذشته شاهد رکود بازار و تولید با حداقل ظرفیت این محصول بودیم. فعالان این صنعت در سال های اخیر بارها تاکید کرده اند که پس از حذف ماهی تن از ارز دولتی، این محصول از جدول اقشار متوسط ​​و ضعیف حذف شده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا