اخبار روز

آموزش رایگان برای دانشجویان معترض آمریکایی در ایران; این دانشگاه ها اعلام آمادگی کرده اند/اسامی

به گزارش مگتو، بیش از دو هفته از اعتراضات دانشگاهیان (دانشجویان و اساتید) دانشگاه های آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می گذرد و حمایت و همبستگی دانشگاه های ایران با این دانشجویان معترض ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، از ابتدای اعتراضات دانشگاهیان آمریکایی حامی فلسطین، دانشگاه های ایران به طرق مختلف از جمله با برگزاری تجمعات اعتراضی و صدور بیانیه های مختلف حمایت خود را از این اعتراضات نشان داده اند.

در اولین روزهای این دیدارها، برخی از روسای دانشگاه های ایران با ارسال ایمیلی به روسای دانشگاه های آمریکا از قیام اخیر دانشجویان و اساتید حمایت کردند. تشکل های دانشجویی نیز در حمایت از این قیام تجمعاتی برگزار کردند.

اما در اقدامی جدید، بیش از 13 دانشگاه ایرانی تمایل خود را برای پذیرش دانشجویان اخراج شده یا تعلیق شده از دانشگاه های آمریکا اعلام کرده اند. تصمیمات برخی از این دانشگاه های برتر را در ادامه می خوانیم.

*دانشگاه شیراز

در همین راستا، رئیس دانشگاه شیراز اولین دانشگاهی بود که پیشنهاد خود را مبنی بر پذیرش دانشجوی تعلیقی یا اخراجی طرفدار فلسطین در آمریکا اعلام کرد و گفت: تا سال‌های گذشته گفته می‌شد که مسئله فلسطین مهم‌ترین مسئله در جهان است. جهان اسلام، اما اکنون می بینیم که مسئله فلسطین از همه مهمتر است. این یک مسئله جهانی است و در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، بسیاری از دانشگاه های آمریکایی و اروپایی دست به اعتراض و تحصن زده اند.

وی افزود: دولتمردان آمریکایی و اروپایی این دانشجویان و اساتید آنها را به اخراج و بیکاری تهدید کرده اند و به همین دلیل دانشگاه شیراز را مورد توجه قرار داده اند. یکی دانشگاه شیراز یک دانشگاه معتبر بین المللی بوده و آماده پذیرش و ارائه بورسیه تحصیلی برای این دانشجویان در رشته های مختلف تحصیلی می باشد. دانشگاه شیراز هم اکنون یکی از بهترین دانشگاه های ایران است.

*دانشگاه شهید بهشتی

سیدمحمود آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در حمایت از مردم غزه و محکومیت اقدامات دولت آمریکا علیه اساتید معترض گفت: دانشجویانی را که از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی اخراج شده اند به دلیل مخالفت با «اقدامات» می پذیریم. صهیونیست ها مورد اعتراض قرار گرفتند.

وی افزود: برای این دانشجویان بورسیه در نظر گرفته ایم و هزینه های آموزش، خوابگاه و اسکان را به طور کامل تامین می کنیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: همچنین از دانشجویان فلسطینی که در زندگی خود مشکل دارند حمایت ویژه می کنیم.

* دانشگاه رازی

در ادامه محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی با بیان اینکه درب دانشگاه رازی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام، پذیرای همه اساتید و دانشجویان آواره حوادث اخیر آمریکا و حامیان مردم مظلوم فلسطین است، تاکید کرد: همه اساتید و دانشجویان. به دلیل حوادث اخیر آمریکا اخراج شده اند، ممکن است حامیان مردم مظلوم فلسطین به ایران اسلامی مهاجرت کرده و به تدریس و تحصیل در این دانشگاه ادامه دهند.

وی افزود: دانشجویان حامی مردم مظلوم فلسطین که در روزهای اخیر شجاعانه در برابر رژیم دروغین اسرائیل مقاومت کرده و از دانشگاه های آمریکا حذف شده اند، می توانند با تخفیف کامل شهریه در رشته های مورد علاقه خود در دانشگاه رازی کرمانشاه تحصیل کنند.

رئیس دانشگاه رازی گفت: اساتید و دانش پژوهان دانشگاه های آمریکا که به دلیل حمایت از مردم بی دفاع فلسطین و ابراز انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی از دانشگاه اخراج شده اند، می توانند در دانشگاه رازی تدریس کنند.

* دانشگاه علامه طباطبایی

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه این اتفاق بی‌سابقه‌ای است که نشان‌دهنده بیداری واقعی در فضای دانشگاه است، گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده، دانشگاه علامه طباطبایی نیز آماده بررسی است. سوابق تحصیلی اساتید و دانشجویان علوم انسانی که اخراج شده اند برای پذیرش منظور می شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: حتی حاضریم این افراد را در نشست های علمی دانشگاه دعوت کنیم تا از ارزیابی ها و تجربیات آنها در مورد اتفاقاتی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی می گذرد استفاده کنیم.

معتمدی در ادامه گفت: در صورتی که رشته تحصیلی این افراد با رشته تحصیلی ارائه شده در دانشگاه علامه طباطبایی همخوانی داشته باشد، آمادگی اعطای بورسیه تحصیلی به این دانشجویان را داریم و حتی آمادگی داریم از طریق وبینارها و فضای مجازی در برخی موارد زبان فارسی را به آنها آموزش دهیم. دوره های آموزشی تا بتوانند معایب زبان فارسی را بیاموزند.

*دانشگاه فردوسی مشهد

در ادامه، مسعود میرزای شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، خطاب به روسای دانشگاه‌های آمریکا و ابراز نگرانی از سرکوب شدید دانشجویان حامی فلسطین توسط پلیس آمریکا، اظهار داشت: دانشگاه‌های ما حافظ آموزش عالی و رایگان هستند. تفکر باید به عنوان سنگری برای تبادل آزاد نظرات و ایده ها باشد. در دانشگاه فردوسی مشهد، ما احساس نیاز عمیق می‌کنیم که نگرانی‌های خود را در مورد سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه و به‌ویژه اقدامات و سیاست‌های وحشیانه اسرائیل ابراز کنیم.

وی خاطرنشان کرد که اقدامات سختگیرانه برای سرکوب گفتمان دانشگاهی در مورد این موضوعات مهم حقوق بشری عمیقاً نگران کننده است. این امر نه تنها قداست و قداست آزادی آکادمیک را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه مانع تلاش جمعی ما برای رسیدن به حقیقت و عدالت می شود.

دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی مردم بیگناه از جمله کودکان، وظیفه اخلاقی ماست که اقدامات ناقض حقوق بشر را محکوم کنیم و به‌عنوان مربیان، آشکارا درباره این نگرانی‌های ضروری و حیاتی صحبت کنیم باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کند و اطمینان حاصل کند که جوامع دانشگاهی ما فضاهای امنی برای تحقیقات انتقادی و حمایت از آرمان صلح و عدالت هستند.

میرزایی تاکید کرد: از همه دست اندرکاران می خواهیم که قویا از این اصول حمایت کنند تا بر تعهد خود به آزادی اندیشه و کرامت انسانی تاکید کنیم.

*دانشگاه علم و صنعت ایران

در ادامه این حمایت داوود یونسیان، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز از مردم غزه حمایت کرد و دولت آمریکا را نسبت به اساتید معترض محکوم کرد.

وی افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران آمادگی پذیرش دانشجویان منتخب آمریکایی و اروپایی در این دانشگاه را دارد. رئیس دانشگاه علم و صنعت در تشریح نحوه و شرایط پذیرش این دانشجویان گفت: با همان شرایطی که این دانشجویان تحصیل کرده اند پذیرش می کنیم. یعنی همان امکانات و امکاناتی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به این دانشجویان ارائه شد را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

آموزش رایگان برای دانشجویان معترض آمریکایی در ایران; این دانشگاه ها اعلام آمادگی کرده اند/اسامی

* جهاد دانشگاهی

مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی نیز با تاکید بر اینکه رژیم اشغالگر قدس شریف فضای فعالیت های آزاد علمی و دانشگاهی را به شدت محدود کرده است، اظهار داشت: آغوش دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی برای دانشجویان دانشگاه ها است. در غزه که شما عضو اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام هستید باز است و با عزت و صمیمیت آماده پذیرایی از این عزیزان به عنوان مهمان افتخاری هستند تا انشاءالله به زودی به مظلومیت خود بازگردند. کشور و بزرگتر برای کسب علم و دانش گام برداریم.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی با فعالیت بیش از 100 واحد سازمانی، علمی و پژوهشی در سراسر کشور، با دو دانشگاه علم و فرهنگ در تهران و علم و هنر در یزد و شش موسسه آموزش عالی در اصفهان. خوزستان؛ کرمانشاه؛ گیلان (رشت); همدان و خراسان رضوی (کشمیر).

* بورسیه تحصیلی در زمینه های تخصصی

حمایت از دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه های آمریکا تنها به دانشگاه های ایران ختم نشد بلکه داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم حمایت خود را از این تصمیم این دانشگاه های ایرانی اعلام کرد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی پذیرش و اعطای بورسیه تحصیلی برای این دانشجویان در رشته های موجود را دارد.

* آموزش رایگان برای دانش آموزان معترض

علی خطیبی معاون مالی و منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه جامعه اسلامی ایرانی واقعاً به فکر محیط علم و جهان است و حرف ما شعار نیست، گفت: در سال 1401 دانشگاه های ما بحران داشتند، اما هیچ. ارتش به دانشگاه حمله نکرد و هیچ دانشجویی زخمی نشد، اما ببینید در آمریکا چه می‌گذرد.

او می گوید درهای دانشگاه های ایران به روی همه افراد در دانشگاه های آمریکا باز است کسانی که دوره آموزشی خود را لغو یا به حالت تعلیق درآورده اند، شرکت در آن آزاد است و هزینه آموزش برای این دانشجویان رایگان است.

* حمایت ریاست جمهوری از پذیرش دانشجویان آمریکایی

حسین حسینی معاون رئیس جمهور نیز در پایان اظهار داشت: به برکت خون شهدای مظلوم غزه، بخش بزرگی از دانشجویان و افکار عمومی کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی نمادی از تهدید هستند ظلم به بشریت

وی با بیان اینکه اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید معلق و اخراجی آمریکایی اقدامی عاقلانه و انقلابی بود، گفت: فشار افکار عمومی باعث می شود که ادامه حمایت رژیم اقتدارگرا از رژیم صهیونیستی با مشکلات عدیده ای مواجه شود.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا