به گزارش پی ام آپ به نقل از رکنا، مراسم خاکسپاری بدن زنده است فردوس کاویانی صبح امروز سه شنبه با حضور 11 هنرمند و جمعی از مردم مهر بر: خانه هنرمندان مصیبت زده
اصغر همت هنرمند و بازیگر اجرای این مراسم در سخنانی به خاطرات بازیگری خود از سال ها قبل پرداخت.
شهرام گیل آبادی رئیس کانون کارگردانان تئاتر گفت: همه باید در برابر محبت این مرد بزرگ زانو بزنیم. این صحنه فقط مرا به این فکر انداخت که ای مرگ از جان دوستانم چه می خواهی؟ من را به یاد جمله می اندازد خواهش می کنم محبت هایش را به یاد داشته باشیم.
وی افزود: فردی که در سال 68 «سفارت خانه» را اداره می کرد می گوید ما وظیفه داریم مهربانی را ترویج کنیم. پس این جمله را خواندم و آمدم بگویم ما هنرمندان وظیفه داریم مهربانی را ترویج کنیم. کارگردانی و بازیگری هم پر است مهر بود.
گیل آبادی درباره این موضوع تصریح کرد: وی در مصاحبه های خود به نکته دیگری که همان انتخابات است تاکید می کند و می گوید باید انتخاب درستی داشته باشیم تا در مسیر درست در کنار مردم باشیم.
بعد پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران با تسلیت به خانواده وی و جامعه زرتشتی خاطرنشان کرد: جوانی بیست ساله بودم که وارد سریال «آژانس دوستلوک» شدم. آن روزها برای من دانشگاه بود و هر چه از این دوستان آموختم به دست آوردم و جز مهربانی چیزی دریافت نکردم. این روزها در انجمن می شنوم که جوان ها دیر سر کار می آیند یا بی انضباط هستند، اما آن روزها از بزرگانمان خیلی چیزها یاد گرفتم.
وی تاکید کرد: فردوس کاویانی آخرین بازیگر معروف طنز ایران است، او را از دست دادیم، طنز ایران را مدیون او هستیم.
اصغر همت در ادامه سخنان بازغی را تایید کرد و گفت: در عرصه ای که از چیزهایی به نام طنز و کمدی تغذیه می کنیم، نه طنز و کمدی بلکه طنز، باید بگوییم که او یکی از طنزپردازان واقعا بی نظیر است.
در قسمتی دیگر بیا مرزبان او پشت تریبون قرار گرفت و گفت: هیچ وقت فکر نمی کردم بیایم و برای فردوس صحبت کنم. اگر این جمعیت در این تعطیلات بیاید، یعنی فردوس نازنین زیباست. گاهی اوقات به او میگفتم که در مهربانی با او زیاده روی میکند. باید به خوبی و شقاوتش و اینکه چقدر به او ظلم شد، نگاه کرد.
مرزبان یادآور شد: او در یکی دو کار من دخالتی نداشت و از سال 68 به دنبال همه کارهایم بودم. فردوس تنها بازیگری بود که هر وقت می خواست به فیلم یا سریال برود از من پرسید تئاتر داری و در ابتدا تئاتر را به فیلم و سریال ترجیح داد.
وی افزود: ابتدا در حالی که حالش خوب نبود او را به «تخم مرغ داغ» دعوت کردم، نپذیرفت و گفت دیگر نمی توانم بازی کنم، به همین دلیل از او خواستم در این برنامه شرکت کند و گفتم شما هم هستید. این از برکت این شغل است، بیا و باش..
در قسمتی دیگر مسعود جعفری جوزانی این کارگردان سینما و تلویزیون یادآور شد: لحظه دردناکی است که کسی که دوستش داریم ما را ترک می کند. البته من معتقدم امثال فردوس کاویانی میرا نیستند.
وی با اشاره به ویژگی های کاویانی گفت: می توانم بگویم او تنها فردی است که در زندگی ام دیده ام که از هیچکس بد نمی گوید و ضعف هیچکس را برایم آشکار نمی کند.
جعفری جوزانی افزود: او با بازی و نگاه و احساس پاک و درخشان درونش دل های خشکی را سیراب کرد.
این کارگردان تصریح کرد: هنرمندان این شانس را دارند که ده ها زندگی کنند و این تجربه را به دیگران منتقل کنند. ما هنرمندان را دوست داریم زیرا آنها زندگی را خشک می کنند.
وی افزود: زبان، پدر و مادر، جغرافیا همه چیز است و در زندگی عاشق فردی می شوی که حتی هم خون و خویشاوند تو نیست و به خاطر خصوصیاتش عاشق او می شوی و من اینگونه عاشق فردوس کاویانی بودم.
جعفری جوزانی که از احوال فردوس کاویانی در این سال ها گفت و اظهار داشت که دوست ندارم کسی به دیدارش برود، گفت: فردوس کاویانی دوست نداشت با دیدن حال کسی بر دل او سنگینی کند.
ما بازیگران را دوست داریم چون این هنرمندان شخصیت های زیادی به زندگی ما اضافه می کنند و احساس می کنم هر وقت که فردوس را بخواهم در کنار من است. اینها سیاستمدار هستند یا سیاستمدار نیستند. آنها در قلب ملت جای دارند و هرگز نمی میرند.
اسماعیل حلاج نیز در سخنانی با بیان این مطلب گفت: من در فضای مجازی صفحه ای دارم که در آن بیش از چندین هزار پیام و پست منتشر کرده ام اما تا به حال از مرگ کسی ننوشته ام و تنها فردی که از مرگش نوشتم فردوس بود. کاویانی. .
در حالی که اشک می ریخت و به سختی می توانست حرف بزند، گفت: بگذار برای این مرد نازنین گریه کنم که بازی های زیبایش را پشت سر گذاشت.
در پایان آرمیتا کاویانی دختر این هنرمند پشت میکروفون ایستاد و گفت: پدرم سرشار از عشق و وفا بود، نه معنی شر را می دانست و نه شر چیست. قلبش برای ایران می تپید، دغدغه ایران و شهروندانش در ایران یا خارج از ایران بود. با وجود گذشت چندین دهه، من هنوز بازتاب عشق و محبت را می بینم. مهر او در ایران است. با همه مهر و عشق و محبت نام پدرم را حفظ کرد.
اردوغان با تشکر از حمایت مردم و هنرمندان ابراز داشت که از مادرش که حتی در این سال ها هم محبت خود را نسبت به پدرش از دست نداده است سپاسگزارم.







