اخبار روز

Web3 چیست؟

یکی فناوری وب 3 یا نسخه سوم اینترنت یکی از اصطلاحاتی است که امروزه در بین علاقه مندان به فناوری زیاد شنیده می شود. اما وقتی از فناوری Web3 صحبت می کنیم، منظورمان چیست؟ در این مقاله سعی شده است مفاهیم اولیه این فناوری به زبانی ساده توضیح داده شود.

فن آوری وب 3 این نامی است که برخی از کارشناسان فناوری به نسخه جدیدی از اینترنت می دهند که از همان فناوری بلاک چین غیرمتمرکز مانند ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می کند. پکی مک کورمک، یکی یکی از افرادی که به محبوبیت این اصطلاح کمک کرد معتقد است که وب 3 در واقع اینترنت متعلق به کاربران است و این فناوری از طریق توکن های مختلف کار می کند.

استفاده‌های احتمالی Web3 شامل شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، بازی‌های ویدیویی که توکن‌های ارزهای دیجیتال را به دست می‌آورند و پلتفرم‌های NFT برای خرید و فروش آثار دیجیتالی است. البته بسیاری از کسانی که به آینده فناوری Web3 اعتقاد دارند می گویند که این فناوری می تواند اینترنت را به طور کلی متحول کند.

نگاهی به تاریخ وب 1 و وب2

برای آشنایی بیشتر با این فناوری، نگاهی به گذشته و تاریخچه اینترنت ضروری است. به طور کلی، سال های اولیه اینترنت (دهه 1990 و اوایل دهه 2000) وب 1 نامیده می شود. در این نسخه اولیه وب، اینترنت از تعدادی وب سایت مانند وبلاگ ها و وب سایت های تجارت الکترونیک تشکیل شده بود. در نسخه اولیه اینترنت، بیشتر مردم فقط در یک جهت از اینترنت استفاده می کردند. یعنی فقط از اینترنت برای خواندن صفحات وب استاتیک استفاده می کردند.

اما در اواسط سال 2005، فاز بعدی اینترنت به نام Web2 شروع به کار کرد. این نسخه از وب که هنوز در حال استفاده است، عصر شبکه های اجتماعی نامیده می شود. در این دوره وب سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب وجود دارند یکی آنها به یکی از پایه های اصلی اینترنت تبدیل شده اند. در نسخه دوم وب، افراد شروع به تولید و انتشار محتوا کردند و بر خلاف نسخه قبلی، مردم در تولید محتوا در اینترنت مشارکت داشتند. با این حال، اکثر پلتفرم هایی که میزبان محتوای ساخته شده توسط انسان هستند، متعلق به شرکت های بزرگ میلیارد دلاری است و به همین دلیل، بیشتر درآمد حاصل از محتوای تولید شده توسط افراد مختلف به جیب این شرکت های بزرگ می رود.

نسخه سوم که به عنوان Web3 شناخته می شود، پلتفرم های متمرکز شرکت های بزرگ را با شبکه های غیرمتمرکز و تحت مدیریت انسان جایگزین می کند. این نسخه از اینترنت از زیرساخت ها و مفاهیم نسخه های قبلی وب استفاده می کند، اما برخلاف نسخه قبلی، غیرمتمرکز خواهد بود. لی جین، یکی در همین راستا، یکی از سرمایه گذاران برجسته در دنیای ارزهای دیجیتال می گوید که اگر وب 1 برای ناشران محتوا و وب 2 برای پلتفرم های شرکت های بزرگ مناسب تر است، هدف اصلی وب 3 بازگرداندن قدرت به دستان است. کاربران و تولیدکنندگان محتوا

مزایای وب 3 از دیدگاه طرفداران این فناوری

مانند بسیاری از حوزه های فناوری، Web3 دارای مزایا و معایب بسیاری است. طرفداران این فناوری نسبت به آینده بسیار خوشبین هستند و معتقدند که این فناوری می تواند اینترنت را به نفع مردم متحول کند.

اول اینکه طرفداران این فناوری بر این باورند که Web3 به کاربران و تولیدکنندگان محتوا این امکان را می‌دهد تا از طریقی که در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، از محتوای خود کسب درآمد کنند. در دنیای امروز اکثر پلتفرم هایی که برای انتشار محتوا استفاده می شود متعلق به شرکت های بسیار بزرگ است و به همین دلیل کاربر نمی تواند حداکثر بهره را از محتوای خود ببرد. اما این در وب 3 تغییر خواهد کرد. در واقع در Web3 هر محصولی می تواند به تنهایی به یک فرصت سرمایه گذاری تبدیل شود.

نکته دومی که طرفداران این فناوری در مورد آن صحبت می کنند این است که معتقدند Web3 را می توان به گونه ای بر اساس نظرات مردم کنترل کرد که در Web2 امکان پذیر نیست.

در حال حاضر، شرکت هایی مانند فیس بوک و X (توئیتر سابق) تنها مالکان پلتفرم های خود هستند. آنها این امکان را دارند که بدون ارائه هیچ دلیلی حساب شما را تعلیق یا حتی حذف کنند و قوانین خود را اجرا کنند. اما یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین در نسخه سوم اینترنت این تصمیم را کاملاً به عهده کاربران گذاشته است و کاربران می توانند به طور جمعی تصمیم بگیرند که در سناریوهای مختلف چه کاری انجام دهند.

سومین مزیت این فناوری نسبت به نسخه های قبلی وب این است که Web3 کمتر به مدل های تجاری مبتنی بر تبلیغات وابسته است و به همین دلیل حریم خصوصی کاربران بهتر حفظ می شود.

مانند تمام مفاهیم جدید در فناوری، وب 3 نیز موافقان و مخالفان زیادی دارد. تغییر اینترنت در طول زمان اجتناب ناپذیر است، اما مشخص نیست در سال های آینده چند مفهوم Web3 در اینترنت پیاده سازی خواهد شد.

گوشی هوشمند داریا باند این یکی از تلفن هایی است که از فناوری های مبتنی بر Web3 پشتیبانی می کند. کاربران دستگاه تلفن همراه داریا باند می توانند با استفاده از ابزارهایی مانند Sell2Earn، Own2Earn و Validate2Earn امتیازهای وفاداری مختلف را جمع آوری کرده و این امتیازها را برای خدمات شرکای تجاری داریا بازخرید کنند.

گوشی هوشمند Daria Band یک محصول مشترک است داریا و این شرکای تجاری خارجی آن هستند که شرکت داریا را مسئول توسعه اکوسیستم، طراحی گوشی و تولید آن کردند و تولید آن بر عهده شرکای تجاری خارجی بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا