برای فرار غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ و سنت های منحصر به فرد هر منطقه است. منطقه شمال ایران که از برکات فراوانی برخوردار است، متنوع ترین و بیشترین تعداد غذاهای بسیار لذیذ، پرطرفدار و مقوی را دارد. در این میان غذاهای گیلانی گل سرسبد غذاهای شمالی است و از نظر طعم و رنگ و لعاب بسیار متنوع است. نام شهر رشت همین چند سال پیش به عنوان شهر خلاق غذا ثبت شد.

به گزارش فرارو، گیلانی ها خورش های متنوعی دارند که معمولا با گردو، رب انار، بادمجان و سبزیجات معطر و جذاب شمالی تهیه می شود. کچلیک بشتباس یکی کدو سبز با پیاز، عدس، سیر و غیره. یکی از غذاهای خوشمزه و قدیمی شمالی است که با ترکیب آن تهیه می شود و یک غذای گیاهی بسیار خوشمزه و مقوی است. اگر دوست دارید این غذای سبک و لذیذ را برای شام یا ناهار در منزل تهیه کنید، در ادامه این مقاله با آموزش Keçlik Beştbaş همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز

کدو سبز: 2 عدد
عدس نیم پز: 1 پیمانه
پیاز: 1 عدد
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
سیر: 5 حبه
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه مناسبی با مقداری روغن بریزید و روی اجاق بگذارید تا پیازها نرم شده و طلایی شوند سپس سیر رنده شده را اضافه کرده و سی ثانیه تفت دهید. . حالا نوبت شستن کدوهاست، خیلی ریز خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید. زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و کدو سبز، پیاز و سیر را با هم تفت دهید. در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و 30 ثانیه تفت دهید تا رنگ رب گوجه فرنگی تغییر کند سپس نوبت به عدس نیم پز می رسد. عدس یکی پس از دو دقیقه تفت دادن مواد، نصف لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید. درب تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا مواد بپزند و آب آن خارج شود. در این مرحله کله بزی خوشمزه ما که می توانید آن را با نان تازه یا برنج سرو کنید آماده سرو است، از غذای خود لذت ببرید.

نکات برجسته
کدو سبز یکی یکی از سبزیجات پرمصرف با ارزش غذایی بالا، سرشار از آنتی اکسیدان، منیزیم، مس، فسفر و منبع غنی ویتامین های A و C است. از آنجایی که کدو سبز سرشار از فیبر است، گزینه مناسبی برای کاهش وزن است. همچنین برای محافظت از سلامت قلب، محافظت از سلامت چشم، کنترل دیابت، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد غده تیروئید، بهبود پروستات، بهبود عملکرد مغز و حافظه، کمک به مرطوب کردن پوست و غیره استفاده می شود. استفاده از کدو سبز مفید است. عملی کدو سبز را می توان بخارپز، آب پز، کبابی یا سرخ کرد. هنگام خرید کدو سبز دقت کنید که پوست سفت و شفافی داشته باشد از خرید کدو حلوایی که پوست آن کدر و چروکیده است خودداری کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما