اخبار روز

Green Fighters/ نروژ با استفاده از سوخت های زیستی در F-35 در حال متحول کردن آینده هوانوردی است.

با توجه به نگرانی های جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی و اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده از سوخت های زیستی به عنوان جایگزینی پایدار برای سوخت های فسیلی در حال افزایش است. در همین راستا نیروی هوایی نروژ اعلام کرده است که جنگنده های F-35 این کشور تا پایان سال 2024 با سوخت زیستی پرواز خواهند کرد.

به گزارش تجارت نیوز، 14 می 2024، وزارت دفاع نروژ از طریق حساب رسمی خود در X اعلام کرد که هواپیمای اف-35 نیروی هوایی نروژ تا پایان سال با سوخت زیستی پرواز خواهد کرد.

سوخت زیستی هوانوردی از منابع تجدیدپذیر به دست می آید و فرآیند تولید آن در مقایسه با سوخت های فسیلی به زمان کمتری نیاز دارد. این نوع سوخت را می توان از پوشش گیاهی و پسماندهای طبیعی تولید کرد و مهمتر از همه، هدف آن کاهش شدید آلاینده ها است. دی مونوکسید کربن در طول چرخه زندگی خود نمونه ای از نفت سفید است.

تکنیک های استفاده فعلی و اهداف آینده

تکنولوژی مدرن امکان تولید سوخت از منابع جایگزین از جمله منابع غیر بیولوژیکی را فراهم کرده است. این نوع سوخت که به سوخت هوانوردی پایدار (SAF) معروف است، می تواند به صورت سوخت زیستی یا مصنوعی بدون نیاز به سوخت های فسیلی تولید شود.

امروزه از سوخت های بدون فسیل اغلب در ترکیب با سوخت های معمولی هوانوردی استفاده می شود و هدف این است که تا سال 2050 100 درصد بدون فسیل باشد.

راه حل سوخت 100٪ پایدار قبلاً با موفقیت در هواپیماهای مختلف غیرنظامی آزمایش شده است و برای اولین بار توسط ویرجین در یک هواپیمای تجاری استفاده می شود.

یک بوئینگ 787 کاملا مجهز به SAF (سوخت هوانوردی پایدار) یک پرواز خارجی از لندن به نیویورک را در 28 نوامبر 2023 انجام داد.

با این حال، هزینه بالای تولید SAF همچنان یک چالش بزرگ است. در حال حاضر تولید سوخت های پایدار هوانوردی به دلیل عوامل متعددی گران تر از تولید سوخت های سنتی هوانوردی است. افزایش استفاده از راه حل های بدون فسیل می تواند تقاضای بازار را افزایش دهد، تولید بیشتر را تشویق کند و به طور بالقوه هزینه ها را در طول زمان کاهش دهد.

تلاش ها برای استفاده از سوخت های زیستی در بخش نظامی نیز در حال افزایش است. نیروی هوایی ایتالیا و نیروی هوایی نروژ چندین آزمایش موفقیت آمیز با استفاده از سوخت های زیستی در هواپیماهای خود انجام داده اند. این آزمایش‌ها شامل عملیات پیچیده‌ای مانند سوخت‌گیری هوایی می‌شود و نتایج مثبت آنها امکان استفاده از سوخت زیستی در مناطق نظامی را نشان می‌دهد.

یکی موفقیت بزرگ در این زمینه اولین پرواز نیروی هوایی نروژ با سوخت 100٪ پایدار هوانوردی (SAF) در سال 2022 با هواپیمای ایرباس A330 MRTT بود. موتور F135 مورد استفاده در هواپیمای F-35 حتی با 100% SAF قادر به گذراندن تست سوخت زیستی بود.

استفاده از سوخت های زیستی در هواپیماهای نظامی، از جمله F-35 نروژی، نشان دهنده تلاشی جدی برای کاهش اثرات زیست محیطی و افزایش امنیت انرژی با کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی است.

این اقدام نه تنها به حفاظت از محیط زیست کمک می کند، بلکه می تواند به عنوان یک راه حل استراتژیک در بخش های نظامی و غیرنظامی نیز مورد استفاده قرار گیرد. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تولید سوخت های پایدار، امید است که هزینه های تولید نیز کاهش یابد و استفاده گسترده تر از این سوخت ها امکان پذیر شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا