اخبار روز

91 درصد با آزمایش خون آلزایمر تشخیص داده شدند

محققان در روز یکشنبه 28 ژوئیه (7 مرداد 1403) در گزارش جدید خود از آزمایش‌های خون جدید برای تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری آلزایمر خبر دادند.

به گزارش یورونیوز، تشخیص بیماری آلزایمر دشوار است زیرا معمولاً نیازمند شناسایی تجمع پروتئین چسبنده ای به نام آمیلوئید بتا در مغز است. این را می توان از طریق اسکن مغز یا گرفتن مایع مغزی نخاعی از ستون فقرات (پنکسیون کمری) انجام داد، اگرچه اینها معمولاً روش های ساده ای نیستند و می توانند ناراحت کننده باشند. بنابراین بسیاری از پزشکان بیماری آلزایمر را بر اساس علائم و تست های شناختی بیمار تشخیص می دهند.

دانشمندان در حال حاضر آزمایش‌های مختلفی را ارائه می‌کنند که می‌تواند نشانه‌های خاصی از آلزایمر را در خون تشخیص دهد. این آزمایش ها هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند زیرا داده های کمی برای راهنمایی پزشکان در مورد این آزمایش ها وجود دارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده هنوز هیچ یک از آنها را به طور رسمی تایید نکرده است و هنوز پوشش بیمه ای کمی برای این آزمایش ها وجود دارد. با این حال، نتایج این تحقیق بسیار امیدوارکننده است.

دکتر دکتر “در حالی که برخی از این آزمایش ها بسیار دقیق هستند، برخی دیگر به اندازه حدس زدن تصادفی یک سکه دقیق هستند.” سوزان شیندلر، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، که در پروژه تحقیقاتی شرکت دارد.

لزوم تشخیص زودهنگام

بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده و میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان از بیماری آلزایمر رنج می برند که شایع ترین شکل زوال عقل است. نشانگرهای زیستی این بیماری تجمع پلاک‌های آمیلوئیدی مسدودکننده مغز یا «پروتئین‌های تاو» است که عملکرد خود را از دست داده‌اند.

داروهای جدید مانند Lacambi و Kisonella ممکن است با حذف پلاک‌های آمیلوئید از مغز، پیشرفت علائم آلزایمر را کاهش دهند. با این حال، این داروها تنها در مراحل اولیه بیماری موثر هستند و تشخیص زودهنگام بیماران برای بهره مندی از آنها دشوار است. روش های تشخیصی تهاجمی هم پرهزینه و هم مشکل هستند.

حتی متخصصان باتجربه گاهی اوقات در تشخیص اینکه آیا علائم بیمار به دلیل آلزایمر است یا بیماری دیگری مشکل دارند. دکتر. به عنوان مثال، شیندلر در مورد تجربه خود می گوید که گاهی اوقات به شدت معتقد است که یک بیمار آلزایمر دارد، اما آزمایش ها منفی می شوند، بنابراین “فرایند تشخیصی همیشه آسان نیست.”

با آزمایش خون می توان آلزایمر را راحت تر و سریع تر تشخیص داد

تاکنون، این آزمایش‌های خون بیشتر در محیط‌های تحقیقاتی با دقت کنترل شده استفاده می‌شده است. مطالعه جدیدی روی حدود 1200 بیمار مبتلا به مشکلات حافظه در سوئد که به پزشک عمومی یا متخصص مراجعه کرده بودند، انجام شد. برای تشخیص بیماری، آزمایش خون یا اسکن مغز یا نمونه مایع مغزی نخاعی انجام شد.

محققان دانشگاه لوند سوئد در روز یکشنبه 28 ژوئیه 2024 در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در فیلادلفیا گزارش دادند: “در حالی که تشخیص پزشکان عمومی 61٪ درست و تشخیص متخصصان 73٪ درست بود.” همچنین در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد: “آزمایش خون 91٪ دقیق بود.”

کدام نوع آزمایش دقیق تر است؟

ماریا کاریلو، مدیر اجرایی انجمن آلزایمر، به تنوع نشانگرهای مختلف در آزمایش خون اشاره کرد و تاکید کرد که “پزشکان و محققان فقط باید از آزمایش های خونی استفاده کنند که بیش از 90 درصد دقت دارند.”

با توجه به تعداد آزمایش‌های خون، ذکر این نکته ضروری است که دقیق‌ترین آن‌ها نشانگر زیستی به نام (p-tau217) را اندازه‌گیری می‌کنند که با تجمع پلاک‌ها در مغز مرتبط است و سطوح بالای (p-tau217) نشان‌دهنده احتمال ابتلا به آلزایمر زیاد است.

آزمایشات برای چه کسانی باید تجویز شود؟

در عین حال، فقط پزشکان می توانند این آزمایشات خون را برای بیمارانی که مشکلات حافظه دارند تجویز کنند. این آزمایش ها برای افراد بدون علائم توصیه نمی شود، حتی اگر سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر وجود داشته باشد.

با این حال، تشخیص زودهنگام آلزایمر بسیار مهم است زیرا تجمع آمیلوئید می تواند دو دهه قبل از اولین علائم مشکلات حافظه شروع شود و در حال حاضر هیچ اقدام پیشگیرانه ای جز توصیه های اولیه برای رژیم غذایی سالم، ورزش و خواب کافی وجود ندارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا