دانستنی ها

90 نفر به “تب دنگی” مبتلا شدند. علائم این بیماری

موارد ابتلا به بیماری موسوم به «تب سرگین» یا «تب دنگی» اخیرا در کشور افزایش یافته است. این بیماری که به «تب استخوان شکن» نیز معروف است، توسط پشه ای به نام «آدس» منتقل می شود. این پشه عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و نزدیک سکونتگاه های انسانی زندگی می کند و رشد می کند. هنگامی که پشه فردی را که به ویروس دنگی مبتلا شده است نیش می زند، این ویروس وارد بدن پشه می شود. سپس وقتی پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می شود.

علائم تب دنگی چیست؟

به گزارش تسنیم، مشخصه این بیماری ظهور تبی است که چند روز طول می کشد و با تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد و دو علامت دیگر مانند درد عضلانی و درد مفاصل همراه است. . و کاهش گلبول های سفید. اگر بیماری به انواع شدیدتر پیشرفت کند، ممکن است پلاسما از رگ ها خارج شود، ممکن است خونریزی شدید، نارسایی اندام ها و در نهایت مرگ رخ دهد.

آخرین آمار تب دنگی در کشور

بر اساس اعلام وزارت بهداشت به تسنیم، از ابتدای سال 1403 تا قرن 26 بیش از 90 مورد مثبت تب دنگی وجود داشته است. خرداد آیدا تشخیص داده شد و اکثر موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به این بیماری مبتلا شدند.

بر اساس تحقیقات اپیدمیولوژیک انجام شده بر روی بیماران، اکثر موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به این بیماری و 2 بیمار در شهرستان بندرلنگه که سابقه سفر به خارج از کشور نداشته و انتقال محلی محسوب می شوند، تشخیص داده شده است.

اکثر بیماران سابقه سفر به امارات و چهار نفر از بیماران سابقه سفر به پاکستان، عمان و بنین (غرب آفریقا) داشتند. خارج از یکی بقیه بیماران آفریقایی الاصل ایرانی هستند.

تب دنگی در کدام استان ها شایع تر است؟

موارد مثبت وارداتی از خارج عمدتاً در استان فارس توسط دانشگاه های علوم پزشکی گراش، لار، جهرم و شیراز تشخیص داده شد. بقیه موارد در دانشگاه های مشهد، بوشهر، چابهار، زاهدان، قم و قزوین تشخیص داده شد.

وضعیت جسمانی بیماران مبتلا چگونه است؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت به تسنیم، وضعیت عمومی اکثر بیماران پایدار است و تاکنون تنها یک مورد مرگ بر اثر تب دنگی در کشور گزارش شده است.

راه پیشگیری از تب دنگی چیست؟

اگر در منطقه ای زندگی می کنید یا به منطقه ای سفر می کنید که تب دنگی در آن شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری اجتناب از قرار گرفتن در معرض پشه های ناقل این بیماری است. اقامت در مکان های دارای تهویه مطبوع، پوشیدن پیراهن آستین بلند و شلوار بلند، جوراب و استفاده از پشه بند برای جلوگیری از گزش پشه، استفاده از مواد دافع پشه مانند “پرمترین” و تمیز کردن محیط با آب راکد مانند ظروف و گلدان های مورد استفاده برای آب حیوانات و راکد بودن مخازن آب می تواند از بروز این بیماری و تب دانگ جلوگیری کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا