کاهش فشار آب در ساختمان یکی مشکلی جدی است که در فصول گرم سال و اوج مصرف آب به خصوص برای ساکنین طبقات بالای ساختمان رخ می دهد. عوامل مختلفی از جمله مشکلات در سیستم آبرسانی ساختمان، خرابی و گرفتگی لوله ها، نبود تجهیزات مناسب (مثل مخزن آب، پمپ آب، سیستم لوله کشی مناسب و …) از دلایل اصلی افت فشار آب در ساختمان هستند. . این مقاله به بررسی علل اصلی افت فشار آب می پردازد و شما عزیزان را با راهکارهایی ساده اما کاربردی برای رفع کامل افت فشار آب در ساختمان آشنا می کند.

دلایل اصلی افت فشار آب در ساختمان

  1. انسداد لوله ها ناشی از لوله های قدیمی، رسوبی یا زنگ زده
  2. خرابی یا نبود پمپ آب مناسب برای تمامی طبقات
  3. خرابی یا عدم وجود منبع انبساط در ساختمان
  4. ذخیره آب مناسب در ساختمان وجود ندارد
  5. نشتی یا ترکیدگی لوله های آب در ساختمان
  6. لوله های با قطر غیر استاندارد یا لوله کشی نامناسب
  7. خرابی آبگرمکن ساختمان، سیستم دیواری یا اتاق مکانیکی مرکزی
  8. شیر فشار آب معیوب و آسیب دیده
  9. سوئیچ خودکار به درستی کار نمی کند

انسداد لوله ها ناشی از لوله های قدیمی، رسوبی یا زنگ زده

شیرها و اتصالات نقش مهمی در حفظ فشار و جریان آب دارند. شایع ترین دلیل افت فشار آب در ساختمان نشتی لوله های آب است که ناشی از عواملی مانند سایش و پوسیدگی لوله های آب، مقاومت در برابر ضربه، ترکیدگی و پارگی، خرابی آب بند شیر آب، نصب نامناسب، شلی و یخ زدگی است. از لوله های آب

راه حل: رسوبات و زنگ زدگی لوله های قدیمی را با شستن و تمیز کردن آنها پاک کنید. با این حال، اگر لوله های شما بسیار قدیمی یا به شدت فرسوده شده اند، باید آنها را تعویض کنید.

خرابی یا نبود پمپ آب مناسب برای تمامی طبقات

پمپ آب دستگاهی با قابلیت تنظیم فشار آب است که آب تحت فشار را به لوله ها و انشعابات ساختمان می رساند. موارد زیر باعث خرابی پمپ آب می شود:

  • خرابی و نشتی پمپ آب
  • تنظیم فشار سوئیچ پمپ تحت فشار انجام نشد
  • خطای منبع برنامه افزودنی
  • مسدود شدن شیر فیلتر یا شیر متر

راه حل: راه حل اصلی افزایش فشار آب در ساختمان; خرید و نصب پمپ آب مناسب به تعداد واحدها و طبقات ساختمان بستگی دارد تا بتواند فشار مورد نیاز را به تمامی واحدها به ویژه طبقات بالا تامین کند.

نکته مهم: در صورت موافقت سایر ساکنین ساختمان، خرید و نصب پمپ آب جداگانه برای واحد خصوصی راه حل است. برای این منظور می توانید از پمپ های آب نیم اسبی بی صدا یا کم صدا در داخل یا در قسمت های مشترک واحد خود (در اصطبل، پاسیو و …) استفاده کنید.

خرابی یا عدم وجود منبع انبساط در ساختمان

منبع انبساط در سیستم آبرسانی ساختمان فشار اضافی در سیستم لوله آب را تحمل کرده و کمبود آب را جبران می کند. آسیب به منبع آب انبساط یا مخزن تحت فشار در دو حالت رخ می دهد.

  1. سوراخ در لوله در مخزن
  2. فشار هوای کم یا تنظیم نشده در لوله مخزن

هر یک از دلایل بالا باعث خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب، آسیب دیدن و حتی از کار افتادن آن می شود.

راه حل: در صورت وجود عواملی مانند پوسیدگی بدنه مخزن انبساط، سوراخ شدن لوله در داخل مخزن، سیم پیچی لوله نامتناسب و یا تعریق بدنه مخزن انبساط، مخزن یا قطعات آن باید تعویض شود.

آب انبار مناسبی در ساختمان وجود ندارد

نبود مخزن آب در ساختمان نه تنها غیرقانونی و تخلف است، بلکه باعث افت فشار آب در ساختمان های اطراف می شود. طبق مقررات ملی ساختمان، هر ساختمان باید حداقل یک مخزن آب مناسب با توجه به تعداد واحدها داشته باشد. ظرفیت لیتری مناسب مخزن آب چقدر باید باشد؟ بر اساس تعداد طبقات و تعداد افراد ساکن در آنها محاسبه می شود.

راه حل: تهیه و نصب مخزن آب در ساختمان منجر به افزایش فشار آب به خصوص در زمان اوج مصرف و قطعی آب می شود. یک مخزن آب در ساختمان آب مورد نیاز را در ساعات مختلف شبانه روز ذخیره می کند تا در صورت نیاز با فشار صحیح به هر واحد ساختمان تحویل داده شود. بنابراین سازندگان هر ساختمان موظف به رعایت مقررات ملی ساختمان و شرکت آب و فاضلاب هستند. یک مخزن آب بخرید و نصب آن در مقابل پمپ آب انجام می شود.

9 علت افت فشار آب در ساختمان ها و راهکارهایی برای رفع آنها

نشتی یا ترکیدگی لوله های آب در ساختمان

گاهی اوقات لوله های آب ساختمان به دلیل سایش، پوسیدگی، ضربه یا فشار زیاد آسیب می بینند. ترکیدن یا نشت آب که عامل مستقیم افت فشار آب در ساختمان است.

9 علت افت فشار آب در ساختمان ها و راهکارهایی برای رفع آنها

راه حل: ابتدا باید وضعیت لوله های سیستم آبرسانی ساختمان را بررسی کنید تا هرگونه نشتی برطرف شود. اگر در پیدا کردن لوله نشتی مشکل دارید. برای تعیین محل دقیق نشتی باید از فلومتر استفاده کنید. فلومتر وسیله ای است که می توان از آن برای تعیین محل دقیق نشتی لوله آب استفاده کرد.

قطر غیر استاندارد لوله ها و نصب نامناسب در ساختمان

قطر لوله های آب یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در هنگام نصب باید توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی دقیق قرار گیرد. اگر قطر لوله های آب با استاندارد مطابقت نداشته باشد. این امر منجر به کاهش محسوس فشار آب در ساختمان می شود.

راه حل: تعویض و استانداردسازی لوله ها منجر به افزایش فشار آب در تمامی واحدهای ساختمانی می شود. نگه داشتن در شرایطی که لوله کشی مناسب در ساختمان انجام نمی شود. تعویض پمپ آب فشار آب را افزایش نمی دهد! شاید شبکه لوله کشی ساختمان به دلیل عدم تطابق اندازه لوله و فشار پمپ آب با مشکل جدی مواجه شده باشد.

خرابی آبگرمکن ساختمان، سیستم دیواری یا اتاق مکانیکی مرکزی

گاهی ممکن است؛ با وجود فشار بالای آب سرد، لوله ها یا پکیج آبگرمکن دچار گرفتگی می شوند. این امر فشار آب گرم را در سیستم شما تا حد زیادی کاهش می دهد.

راه حل: گرفتگی ها و تجمعات ناشی از نمک های آب در لوله های دستگاه یا آبگرمکن را می توان با سرویس منظم دستگاه به راحتی برطرف کرد.

شیر فشار آب معیوب و آسیب دیده

شیر فشارشکن آب بر روی لوله اصلی آب ساختمان نصب می شود که در صورت خرابی سیستم آبرسانی ساختمان را دچار مشکل می کند.

راه حل: حل مشکل فشار آب هنگام از کار افتادن شیر فشار شکن. این کار به این صورت انجام می شود که کارشناسان شیر فشار آب را بررسی کرده و از بسته بودن یا نیمه بسته بودن آن اطمینان حاصل کنند یا در صورت خرابی آن را تعویض کنند.

سوئیچ خودکار به درستی کار نمی کند

سوئیچ فشار اتوماتیک دستگاهی است که برای کنترل و تنظیم فشار آب استفاده می شود. اگر کلید اتوماتیک تنظیم نشود و به درستی کار نکند باعث از کار افتادن پمپ آب، افزایش هزینه برق و کاهش فشار آب ساختمان می شود. این البته باید در نظر گرفته شود اتصال پمپ به مخزن آبفشار آب ساختمان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

راه حل: بررسی و تمیز کردن کلید اتوماتیک و تعویض قطعات آسیب دیده راه حل هایی هستند که می توانند مشکل افت فشار آب را در صورت عدم کارکرد صحیح کلید اتوماتیک حل کنند.

آخرین کلمه

در این مقاله به بررسی دلایل اصلی افت فشار آب در ساختمان و همچنین راهکارهایی برای رفع اساسی این مشکل پرداختیم. علاوه بر حفظ الگوی مصرف مناسب، وضعیت سیستم آبرسانی ساختمان از زمان نصب تا استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تأثیر مستقیمی بر زندگی روزمره ما دارد. علاوه بر این، برای جلوگیری از تلفات احتمالی، اطلاع از شرایط آبرسانی یک ساختمان به ساکنان آن بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما