دانستنی ها

با خواص شگفت انگیز رزماری آشنا شوید! / 9 فایده بی نظیر دمنوش رزماری برای بدن!

رزماری یکی از گیاهان مفید در درمان اکثر بیماری ها است. این گیاه مدیترانه‌ای علاوه بر طمع و عطر خوب خواص فوق العادهای دارد که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم. این گباه از دسته نعناها بوده اما نسبت به ان تلخ تر و گرم تر است.

رزماری یک گیاه همیشه سبز است که در فرهنگ های غذایی مختلف به عنوان بخشی از غذاها، سوپ ها، سالادها و غیره استفاده می شود. به عنوان ادویه نیز از آن استفاده می شود.در ادامه قصد داریم به معرفی فواید چای رزماری بپردازیم.

1. خواص آنتی اکسیدانی

رزماری سرشار از آنتی اکسیدان های مهم مانند رزمارینیک اسید، اسید کارنوزیک و اسید کافئیک است. این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کنند و بنابراین برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن و در عین حال کاهش آسیب سلولی و التهاب مناسب هستند.

2. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

چای رزماری می تواند نقش مثبتی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد زیرا به افزایش ترشح آنزیم های گوارشی کمک می کند و همچنین جریان صفرا را تقویت می کند. این دو خاصیت مهم مصرف چای رزماری را با بهبود عملکرد دستگاه گوارش در تجزیه غذا، جذب بهتر مواد مغذی و کاهش علائمی مانند سوء هاضمه و نفخ مرتبط می دانند.

3. بهبود عملکرد مغز

برخی تحقیقات نشان می دهد که رزماری ممکن است فواید خوبی برای عملکرد شناختی داشته باشد. رایحه رزماری با بهبود حافظه و افزایش هوشیاری همراه است. مصرف چای رزماری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن تضمین می کند که این چای ساده و سالم به بهبود سلامت مغز کمک می کند.

4. اثرات ضد التهابی

التهاب مزمن با انواع بیماری ها و مشکلاتی از جمله بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها همراه است. اما رزماری حاوی ترکیبات مهمی است که بسیاری از آنها دارای خواص ضد التهابی هستند و به کاهش التهاب در بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف کمک می کنند.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

رزماری همچنین ممکن است به دلیل خواص ضد میکروبی خاص خود به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. بنابراین مصرف چای رزماری می تواند به مبارزه با عوامل بیماری زا کمک کند و به طور کلی سیستم دفاعی بدن را تقویت کند.

6. حفظ تعادل آب بدن

حفظ تعادل آب در بدن و هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامت کلی بسیار مهم است. افزودن چای رزماری به رژیم غذایی هفتگی نیز می تواند از این نظر مفید باشد، زیرا رزماری می تواند هیدراتاسیون بدن را تقویت کرده و در تقویت عملکردهای مختلف بدن نقش مثبتی داشته باشد.

7. محافظت از چشم

مطالعات علمی نشان داده است که ترکیبات شیمیایی و گیاهی موجود در رزماری از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا و سایر بیماری های چشمی محافظت می کند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی رزماری، چای رزماری را به یکی از بهترین چای ها برای محافظت از بینایی تبدیل کرده است.

8. کاهش خطر ابتلا به سرطان

رزماری سرشار از ترکیبی به نام “کارنوسول” است که می تواند رشد سلول های سرطانی را کند کند، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، تشکیل هورمون های مرتبط با سرطان را محدود کند و همچنین دارای عملکرد آنتی اکسیدانی با کیفیتی است.

9. کمک به کاهش قند خون

رزماری یکی از گیاهانی است که به تنظیم قند خون کمک می کند. ترکیبات گیاهی نهفته در رزماری می تواند سرعت جذب قند را در روده کاهش دهد و در نتیجه از افزایش ناگهانی قند خون بعد از غذا جلوگیری کند.

منبع: برنا

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا