تامین آب سالم و کافی برای بدن بیشتر از ترندهای تیک تاک و قمقمه های خوب است.

به گزارش رکنا، کم آبی منجر به مشکلات جدی سلامتی می شود و در صورت عدم رسیدگی، عواقب ناگواری در پی خواهد داشت. شایعات و توصیه های زیادی در مورد میزان مصرف آب وجود دارد، اما برخی از این توصیه ها از دیدگاه کارشناسان سلامت افسانه ای بیش نیست.

افسانه شماره 1: باید روزانه هشت لیوان آب بنوشید

مقدار آب مورد نیاز در روز به نیازهای فردی هر فرد بستگی دارد. دکتر دانا کوهن، مشاور پزشکی در مرکز هیدراتاسیون کیور، می‌گوید روش صحیح نوشیدن آب این است که هر روز حدود نیمی از وزن بدن خود را بر حسب لیتر آب بنوشید. به عنوان مثال، اگر شما 68 کیلوگرم وزن دارید، باید حدود 1.5 تا 2 لیتر آب در روز بنوشید.

البته فقط وزن نیست که باید در نظر گرفته شود. مقدار آبی که مصرف می کنید ممکن است بسته به میزان فعالیت و میزان ورزش، میزان عرق کردن، سن شما، داروهایی که مصرف می کنید، رژیم غذایی شما و دما و رطوبت محیط شما متفاوت باشد.

افسانه شماره 2: تنها راه برای آبرسانی به بدن نوشیدن آب است

اینطور نیست. میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی حاوی آب مانند کرفس و همچنین نوشیدنی هایی غیر از نوشیدنی های الکلی می توانند به آبرسانی بدن کمک کنند. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که شیر بیشتر از آب به بدن آبرسانی می کند.

افسانه شماره 3: قهوه به دلیل داشتن کافئین، بدن را کم آب می کند

کافئین موجود در قهوه یک ادرارآور نسبتاً خفیف است. این بدان معنی است که تولید ادرار را افزایش می دهد. افزایش ادرار باعث می شود بدن آب بیشتری از دست بدهد، اما از آنجایی که مقدار مایعی که هنگام نوشیدن قهوه مصرف می کنید بیشتر از مقدار آب از دست رفته است، این اثر برای ایجاد کم آبی کافی نیست.

با این حال، قهوه نباید تنها منبع مایعات شما باشد. اطمینان حاصل کنید که مایعات دیگر (مانند آب) می نوشید و مصرف کافئین خود را تحت کنترل نگه دارید، زیرا کافئین بیش از حد می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.

افسانه شماره 4: کم آبی بدن یعنی تشنه هستید

هنگامی که بدن به درستی کار می کند، حدود 55 تا 60 درصد وزن آن را آب تشکیل می دهد.

دکتر کوهن می گوید وقتی بدن به اندازه کافی هیدراته می شود، آب کافی در سلول ها وجود دارد تا به درستی کار کنند. سلول ها زمانی که آب کافی در دسترس ندارند کارایی لازم را انجام نمی دهند و بدن شروع به تولید علائمی مانند تشنگی، سردرد یا خستگی می کند تا ما را از وضعیت کم آبی آگاه کند و این سیگنال ها را در مورد انرژی و منابعی که ممکن است وجود داشته باشد ارسال کند. و برای سایر عملکردهای بدن استفاده می شود

لازم به ذکر است که هیدراتاسیون مناسب بدن فقط به معنای مصرف آب کافی نیست، بلکه بدن باید در «هموستاز» باشد، یعنی میزان مواد معدنی، ویتامین ها و مایعات متعادل باشد. افسانه شماره 5: تشنگی تنها نشانه کم آبی بدن است

درست است که شما تشنه هستید یکی این یکی از اولین نشانه های کم آبی بدن است، اما علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نادیده بگیریم و با علائم بیماری های دیگر اشتباه بگیریم. این علائم عبارتند از: سرگیجه، سردرد، خشکی پوست، خشکی دهان یا خستگی.

یکی یکی دیگر از نشانه های مهم کم آبی، تغییر رنگ و تیره شدن ادرار است.

افسانه شماره 6: در صورت کم آبی نیازی به مراجعه به پزشک ندارید

اینطور نیست. هرچه بیشتر بدون آب بمانید، خطر ابتلا به علائم جدی‌تر کم‌آبی بدن بیشتر می‌شود. دکتر کوهن هشدار می دهد که کم آبی شدید می تواند منجر به عدم تولید مدفوع (آنوری)، سرگیجه که ایستادن یا راه رفتن عادی را دشوار می کند، فشار خون پایین، تپش قلب، تب، بی حالی و گیجی، و در موارد شدیدتر، تشنج و شوک شود. یا کما

افسانه شماره 7: اگر به طور منظم آب بنوشید، تشنه نخواهید شد

اگر مدام آب می نوشید اما همچنان احساس تشنگی می کنید، ممکن است مشکلات زمینه ای دیگری مانند کم خونی، قاعدگی یا دیابت وجود داشته باشد. اگر احساس می کنید به اندازه کافی آب می نوشید اما همچنان تشنه هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروها (به عنوان مثال، داروهای آلرژی یا تهوع) ممکن است باعث احساس خشکی دهان شوند که لزوماً به مصرف آب کافی مربوط نمی شود.

افسانه شماره 8: شما باید هر روز الکترولیت بیشتری بنوشید

بستگی دارد. الکترولیت ها مواد معدنی موجود در مایعات بدن هستند. مانند سدیم، پتاسیم، کلرید و منیزیم که برای عملکردهای مختلف بدن مانند حفظ آب بدن ضروری هستند. وقتی عرق می کنیم یا ادرار می کنیم، الکترولیت ها را از دست می دهیم.

با این حال، تعریق در یک روز عادی از نظر تامین مجدد سطح الکترولیت مشکلی ندارد، زیرا بیشتر بزرگسالان الکترولیت کافی را از غذا دریافت می کنند. با این حال، اگر درگیر فعالیت بدنی شدید، مانند ورزش بیش از 75 دقیقه، یا سپری کردن مدت زمان طولانی در گرما هستید، ممکن است به الکترولیت های اضافی نیاز داشته باشید.

با این حال، در مصرف الکترولیت ها زیاده روی نکنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند به کلیه ها فشار وارد کند.

افسانه 9: هیچ راهی برای نوشیدن آب زیاد وجود ندارد

چرا وجود دارد و هیدراته کردن بیش از حد بدن می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. مسمومیت با آب زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از حد آب بنوشد و تعادل الکترولیت در بدن نامتعادل شود. حتی برخی از مردم به دلیل نوشیدن آب زیاد جان خود را از دست داده اند.

نوشیدن بیش از حد آب ساده می تواند باعث رقیق شدن سدیم در خون شود که هیپوناترمی نامیده می شود. این وضعیت می تواند باعث ورود آب به سلول ها از جمله سلول های مغزی شود و باعث تورم و افزایش فشار داخل جمجمه و در موارد شدیدتر منجر به تشنج شود.

به همین دلیل این باور که هنگام انجام ورزش های مقاومتی باید زیاد آب بنوشیم اشتباه است. همیشه بهتر است به سیگنال های بدن خود مانند تشنگی توجه کنید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما