دانستنی ها

8 غذای مفید برای کسانی که کلسترول بالا دارند

کلسترول برای عملکرد صحیح بدن انسان ضروری است، اما وجود بیش از حد آن در خون می تواند عواقب جدی برای سلامتی ایجاد کند. بنابراین کنترل کلسترول خون و کاهش آن در صورت لزوم برای سلامتی مهم است.

به گزارش یورونیوز، در اینجا غذاهایی را معرفی می کنیم که به کاهش کلسترول کمک می کنند.

فیبرها و آنتی اکسیدان ها

در میان غذاهایی که به عنوان رژیم ضد کلسترول در نظر گرفته می شوند، میوه ها و سبزیجات رتبه اول را دارند زیرا سرشار از فیبر محلول (مانند پکتین یا لیزابین) و آنتی اکسیدان هستند.

دکتر. همانطور که ژان میشل کوهن گفت، فیبر خاصیت کاهش جذب برخی از عناصر در روده مانند کلسترول و مشتقات آن را دارد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول یا کاهش مقدار آن در خون کمک می کنند.

دکتر. میشل کوهن می‌گوید: «وقتی کلسترول خون خیلی بالاست، کندتر گردش می‌کند و تمایل به اکسید شدن دارد.» کلسترول اکسید شده برای شریان های ما بسیار سمی است.”

از جمله آنتی اکسیدان های اصلی می توان به بتاکاروتن موجود در هویج، اسفناج، رازیانه، کلم سبز، شاتوت و زردآلو یا اسید اسکوربیک (ویتامین C) موجود در فلفل، لیمو، کیوی، فلفل قرمز، توت فرنگی، کلم و کلم. مرکبات

آووکادو

آووکادو جذب کلسترول را محدود می کند زیرا سرشار از توکوفرول (ویتامین E) است و حاوی استرول های گیاهی است.

استرول‌های گیاهی که فیتواسترول‌ها نیز نامیده می‌شوند، مواد طبیعی هستند که از نظر شیمیایی بسیار نزدیک به کلسترول هستند. این ماده رقیب کلسترول در سطح روده محسوب می شود و در واقع جذب و در نتیجه ورود آن به خون را محدود می کند.

این ماده مغذی همچنین در کره گیاهی یا غنی شده با استرول های گیاهی و در روغن های گیاهی (کلزا، سویا، گردو، دانه کتان، آفتابگردان، زیتون) یافت می شود.

غلات کامل

از دیگر غذاهای مناسب برای مبارزه با کلسترول اضافی می توان به غلات کامل اشاره کرد. به همین دلیل است که کارشناسان می گویند بهتر است غلات تصفیه شده مانند برنج سفید یا نان سفید را با گندم سیاه، گندم سیاه، چاودار کامل، کینوا یا حتی بلغور جو دوسر جایگزین کنید.

در این زمینه، دکتر. کوهن می گوید: «بتا گلوکان موجود در بلغور جو دوسر جذب گلوکز و چربی ها را کند می کند و به کاهش سطح کلسترول خون و افزایش سطح کلسترول «خوب» کمک می کند.

لوبیا

برای تنظیم سطح کلسترول خون، مصرف مواد غذایی از خانواده حبوبات مانند نخود، نخود، لوبیا، عدس و حتی لوبیا توصیه می شود.

این متخصص تغذیه استفاده از “سبزیجات و میوه های پخته یا خام و همچنین غلات یا حبوبات” را در هر وعده غذایی توصیه می کند.

ماهی روغنی

در فهرست غذاهای مفید برای کاهش کلسترول خون می توان به ماهی های چرب مانند تن، ساردین، خال مخالی، سالمون و حتی شاه ماهی اشاره کرد که حاوی مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب غنی از امگا 3 هستند و با چربی اضافی و کلسترول بد مبارزه می کنند. . . آن کمک می کند.

آجیل و میوه های خشک

گردو، بادام، پسته و سایر مغزها سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند. این اسیدهای چرب باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب (H دیل) می شوند، بنابراین مصرف آن ها مفید است.

سیر

سیر که به صورت تازه یا کهنه خورده می شود، به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی از جمله توانایی آن در کاهش فشار خون و سطح کلسترول شناخته شده است.

ترکیبات گوگرد موجود در سیر به جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ ها و کاهش اکسیداسیون کلسترول بد خون کمک می کند.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام «کاتچین» است و به کاهش جذب کلسترول در روده و بهبود نسبت کلسترول بد و خوب کمک می کند. بنابراین، مصرف منظم چای سبز ممکن است به مدیریت بهتر کلسترول خون نیز کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا